«Είναι λεσβίες;».
«Χειρότερα! Είναι Βάσκες!».
Το παραπάνω απόσπασμα από τους διαλόγους της ταινίας «Ερωτας α λα ισπανικά», πέρα από το ότι δηλώνει το κωμικό ύφος της, ενδεχομένως να δηλώνει επίσης τους λόγους για τους οποίους κατάφερε να γίνει η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του ισπανικού κινηματογράφου. Ξεπερνώντας από την πρώτη κιόλας ημέρα κυκλοφορίας της τις συνολικές εισπράξεις ταινιών όπως «Ο λύκος της Wall Street» και «300», ο «Ερωτας α λα ισπανικά» έκανε εισπράξεις της τάξεως των 2,8 εκατ. ευρώ το πρώτο μόλις Σαββατοκύριακο κυκλοφορίας του. Οι εκτιμώμενες συνολικές εισπράξεις πλησίασαν τα 12 εκατομμύρια ευρώ και ο στόχος δείχνει να μην είναι μακρινός αφού μέχρι στιγμής μόνο στην Ισπανία η ταινία έχει ξεπεράσει τα 9.500.000 εισιτήρια!
Η ταινία που δεν σκηνοθετήθηκε από τον Πέδρο Αλμοδόβαρ αλλά από τον άγνωστο εν Ελλάδι Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαθάρο άνοιξε από την περασμένη Πέμπτη στις ελληνικές αίθουσες και με περιέργεια περιμένει κανείς να δει αν η πορεία της θα ξεπεράσει την τοπικού χαρακτήρα επιτυχία και αποκτήσει διεθνή υπόσταση.
Αστρονομική επιτυχία


Πού οφείλεται όμως αυτή η αστρονομική επιτυχία της στην Ισπανία; Στο ότι σε μια εποχή φουντώματος του τοπικού εθνικισμού στην Ισπανία των 17 αυτόνομων περιοχών -με τρανό παράδειγμα αυτό της Καταλωνίας –ο «Ερωτας α λα ισπανικά» τόλμησε να κάνει χιούμορ με το καυτό θέμα του εθνικισμού υποστηρίζοντάς το από μια απλή όσο και σύνθετη ερωτική ιστορία.
Μια ιστορία που δεν απέχει και πολύ από εκείνη της Σταχτοπούτας σε πολιτικό φόντο. Τι μπορεί αλήθεια να συμβεί όταν ο Ραφαέλ, γεννημένος στη Σεβίλλη και περήφανος για την ανδαλουσιανή καταγωγή του, γνωρίσει την Αμάια, μια όμορφη, δυναμική κοπέλα που δεν κάνει τίποτε για να κρύψει το βάσκικο ταμπεραμέντο της; Η νύχτα αρχίζει με την κόντρα τους σε ένα μπαρ αλλά καταλήγει στο κρεβάτι. Η Βάσκα θα κλέψει την καρδιά του Ανδαλουσιανού, ο οποίος δεν θα διστάσει να κάνει ένα ταξίδι στη «Χώρα των Βάσκων» προκειμένου να ανακαλύψει τα ίχνη της. Αν και η Αμάια μάλλον δεν είναι διατεθειμένη να του χαρίσει άλλες νύχτες, όλα αλλάζουν με την επιστροφή του «σκληροπυρηνικού»» βάσκου πατέρα της. Ο Ραφαέλ αναλαμβάνει τον ρόλο του σωτήρα της υποδυόμενος τον μελλοντικό σύζυγό της ο οποίος την παράτησε και που φυσικά είναι Βάσκος. Οποία ντροπή για όλους!
Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που η βασκική αυτονομιστική οργάνωση ΕΤΑ ανακοίνωσε τον τερματισμό της βίας και το σφράγισμα του οπλοστασίου της έπειτα από τέσσερις δεκαετίες επιθέσεων για την ανεξαρτησία της Χώρας των Βάσκων. Αν και οι φανατικοί αυτονομιστές εξακολουθούν να υπάρχουν όπως συμβαίνει και με τους «αληθινούς» IRA στην Ιρλανδία, δύσκολα μπορείς να κάνεις αστεία με το όλο ζήτημα. Ομως ο Μαρτίνεθ Λαθάρο το κάνει με σκηνές διαδηλώσεων όπου οι αυτονομιστές συγκρούονται με την αστυνομία και ο κατά τα άλλα φιλήσυχος Ανδαλουσιανός παρεξηγείται ως βάσκος τρομοκράτης!
Το παράξενο δε είναι ότι αν η ταινία προκάλεσε δυσφορία στους βάσκους εθνικιστές οφείλεται κυρίως στην εκτεταμένη χιουμοριστική χρήση τοπικών εκφράσεων, κάτι που αποτυπώθηκε έντονα και στις κριτικές της ταινίας.
Χρυσοχέρης σκηνοθέτης
Ποιος είναι όμως ο εγκέφαλος όλης αυτής της κινηματογραφικής περιπέτειας που έχει σπάσει κάθε ρεκόρ στην Ισπανία; Ολως περιέργως προτού σκηνοθετήσει το «Ερωτας α λα ισπανικά» ο Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαθάρο ήταν ο σκηνοθέτης τής… προηγούμενης μεγαλύτερης εμπορικής επιτυχίας όλων των εποχών στην Ισπανία. Τίτλος «Η άλλη πλευρά του κρεβατιού» η οποία απέκτησε και συνέχεια, όπως θα συμβεί και με το «Ερωτας α λα ισπανικά».
Η καριέρα του Μαρτίνεθ Λαθάρο αρχίζει από τη σεναριογραφία στην τηλεόραση. Σκηνοθέτησε αρκετές τηλεταινίες και επεισόδια σε τηλεοπτικές σειρές και με την «Αλλη πλευρά του κρεβατιού» κέρδισε τον τίτλο του «Mister Blockbuster». Με ανοιχτά αριστερά φρονήματα, κινηματογραφησε επίσης την αληθινή ιστορία 13 κοριτσιών που το καθεστώς του Φράνκο ανέκρινε και εκτέλεσε. Η ιστορία τους έμεινε γνωστή ως «Τα 13 τριαντάφυλλα» που έγινε και ο τίτλος της ταινίας του. Η ταινία έχει προβληθεί στην Ελλάδα με την αιγίδα της ισπανικής πρεσβείας σε ειδικές προβολές.

Ο κόσμος χρειάζεται να πιστεύει τυφλά σε κάτι

Με αφορμή τη διανομή του «Ερωτα α λα ισπανικά» στην Ελλάδα, ο σκηνοθέτης της ταινίας Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαθάρο απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις του «Βήματος».

Πώς νιώθει κανείς γνωρίζοντας ότι έχει υπογράψει τη σκηνοθεσία της πιο επιτυχημένης ταινίας στη χώρα του, σπάζοντας μάλιστα το δικό του ρεκόρ;
«Μόνο μια λέξη μπορεί να περιγράψει τα συναισθήματά μου. Είμαι ευτυχισμένος! Κάνω κινηματογράφο επειδή θέλω να επικοινωνώ με τον κόσμο. Εδώ, η «επικοινωνία» μου ξεπέρασε κάθε προσδοκία».
Πώς εξηγείτε τη θετική ανταπόκριση του ισπανικού κοινού απέναντι στην ταινία εφόσον ένα από τα θέματά της έχει να κάνει με τον εθνικισμό που εξακολουθεί να είναι ζήτημα καυτό στην Ισπανία;
«Αρκετοί με έχουν ρωτήσει για τις σκέψεις μου πάνω σε αυτό το θέμα. Πραγματικά είμαι κουρασμένος από τον τρόπο που χειραγωγούν αυτά τα θέματα άτομα με θέση στο πολιτικό σκηνικό αλλά και τα ΜΜΕ. Η ταινία καταπιάνεται με μια αλήθεια που σκιάζει την έννοια της ελευθερίας. Ο εθνικισμός είναι κάτι παράλογο και δημιουργεί αντίστοιχα παράλογα προβλήματα».
Ποια είναι η δική σας γνώμη για την ποικιλία εθνικισμού στη χώρα σας; Γιατί η ανάγκη για αυτονομία;
«Υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό Βάσκων και Καταλανών που θέλουν να έχουν δική τους κυβέρνηση. Είναι αληθινά «αισθήματα» που η πολιτική δεν πρέπει να αγνοεί».
Θα λέγατε ότι το ακραίο χιούμορ μπορεί να θεραπεύσει ακραίες καταστάσεις όπως ο εθνικισμός;
«Είναι κάτι που βαθιά μέσα μου θα ήθελα να πιστεύω. Δυστυχώς, ο εθνικισμός κερδίζει πολλά με τη χρήση «λογικής επιχειρηματολογίας». Χρησιμοποιώντας λογικά επιχειρήματα, ο εθνικισμός έχει «σουξέ». Ο κόσμος χρειάζεται να πιστεύει τυφλά σε κάτι. Μετά από την πίστη στον Θεό, ακολουθεί η εθνική ταυτοποίηση, η γλώσσα ή το μικρό χωριό όπου γεννήθηκε. Αν μελετήσουμε το φαινόμενο ιστορικά βλέπουμε ότι μέχρι και ο κομμουνισμός, αν γεννήθηκε με την ιδέα του διεθνούς προλεταριάτου, έγινε στο τέλος προϊόν εθνικιστικής σκέψης και μετεξελίχθηκε συν τω χρόνω με βάση τα αντίστοιχα πρότυπα και τους αντιδραστικούς του προγόνους. Εύχομαι στα επόμενα χίλια χρόνια αυτές οι σαχλαμάρες να εξαφανιστούν».

πότε & πού:
Η ταινία «Ερωτας α λα ισπανικά» παίζεται στις αίθουσες ODEON KOSMOPOLIS, ΑΜΙΚΟ, ΨΥΧΙΚΟ, ΑΜΥΝΤΑΣ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΔΙΟΝΥΣΙΑ, ΡΙΒΙΕΡΑ, ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΣΙΝΕ ΨΥΡΡΗ, TΡΙΑΝΟΝ και ΤΡΙΑΝΟΝ ΣΑΡΩΝΙΔΑ από την περασμένη Πέμπτη σε διανομή Weird Wave

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ