Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ

«Ερωτας α λα ισπανικά» («Ocho Apellidos Vascos», Ισπανία, 2014) του Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαθάρο, με τους Ντάνι Ροβίρα και Κλάρα Λάγο.
Χιούμορ και πολιτική στην πιο light διάστασή της είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της ταινίας που κατέχει το ρεκόρ της μεγαλύτερης εισπρακτικής επιτυχίας στην ιστορία του ισπανικού κινηματογράφου (προβλήθηκε τον περασμένο Μάρτιο και την έχουν δει περίπου 9.500.000 θεατές). Σε μια εποχή που ο εθνικισμός των περιοχών της Ισπανίας βρίσκεται στο πικ του (ας δούμε τι συμβαίνει στην Καταλωνία), ο «Ερωτας α λα ισπανικά» που σκηνοθέτησε ο άγνωστος στην Ελλάδα Εμίλιο Μαρτίνεθ Λαθάρο πετυχαίνει ακολουθώντας τη συνταγή της «Μοντέρνας Σταχτοπούτας» με πινελιές εθνικιστικής αντιπαλότητας. Αναφέρεται στο ειδύλλιο που αναπτύσσεται ανάμεσα σε έναν Ανδαλουσιανό (Ντάνι Ροβίρα) και μια Βάσκα (Κλάρα Λάγο). Εκείνος την ερωτεύεται και την ακολουθεί από τη Σεβίλλη στη Χώρα των Βάσκων, εκείνη τον χρησιμοποιεί για τους δικούς της λόγους.
Σε αυτές τις περιπτώσεις ταινιών οι λεπτομέρειες μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Οταν, π.χ., ο Ανδαλουσιανός πλησιάζει στη Χώρα των Βάσκων, η ταινία αποκτά χαρακτήρα θρίλερ με θύελλες και βροχές, σαν να μπαίνεις σε ταινία τρόμου. Αργότερα θα βάλει κατά λάθος φωτιά σε κάδο απορριμμάτων, θα μπει στη φυλακή, θα παρεξηγηθεί ως τρομοκράτης, θα γίνει ήρωας των σκληροπυρηνικών εθνικιστών, θα μιμηθεί άτσαλα τον τρόπο ομιλίας των Βάσκων και θα προσπαθήσει να ξεγελάσει τον πατέρα της κοπέλας παριστάνοντας κάτι που δεν είναι.
Ασφαλώς και γνωρίζουμε το πού θα καταλήξει όλο αυτό το γαϊτανάκι, όμως με την ανάλαφρη διάθεσή της η ταινία θέλει να μας θυμίσει –αφελώς έστω –ότι το χιούμορ μπορεί να θεραπεύσει κάθε είδους φανατισμό. Και αυτό ορισμένες φορές μπορεί να είναι ως και απαραίτητο.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS – ΑΜΙΚΟ –ΨΥΧΙΚΟ – ΑΜΥΝΤΑΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΔΙΟΝΥΣΙΑ – ΡΙΒΙΕΡΑ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΣΙΝΕ ΨΥΡΡΗ – TΡΙΑΝΟΝ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΤΡΙΑΝΟΝ
————————————–
«Marina» (Βέλγιο, 2013) του Στινξ Κόνιξ, με τους Ματέο Σιμόνι, Κριστιάν Καμπάνια, Λουίτζι Λο Κάσιο.
Τα παιδικά και προεφηβικά χρόνια του ιταλού τραγουδιστή Ρόκο Γκρανάτα, όταν έχοντας φύγει άρον άρον από την πατρίδα του μεγάλωνε μετανάστης στο Βέλγιο, μεταφέρθηκαν αξιοπρεπώς στο σινεμά όχι από έναν ιταλό αλλά από έναν βέλγο σκηνοθέτη, τον Στινξ Κόνιξ. Ο τίτλος της ταινίας, «Μarina», παραπέμπει φυσικά στον τίτλο της μεγαλύτερης επιτυχίας του Γκρανάτα, εκείνης που τον έκανε διάσημο τη δεκαετία του 1960. Ωσπου να έρθει όμως η ώρα της αποκάλυψης της δημιουργίας αυτού του τραγουδιού (μια σκηνή κορύφωσης στην ιστορία) η ταινία θα έχει αφιερώσει πολύ χρόνο στις εφηβικές περιπέτειες του Γκρανάτα –κυρίως στα οικογενειακά προβλήματά του με έναν πατέρα (Λουίτζι Λο Κάσιο) εγκλωβισμένο στα ανθρακωρυχεία του Βελγίου ο οποίος δεν κατάφερε ποτέ να επικοινωνήσει με το παιδί του. Η ταινία θέλει να ξεφύγει από την αμιγώς βιογραφία και να μιλήσει κυρίως για την πίστη που πρέπει να έχει κανείς στον εαυτό του προκειμένου να πετύχει. Ο χρόνος όμως φαίνεται να ξεφεύγει αρκετά στις δύο γεμάτες ώρες και ο νεαρός πρωταγωνιστής (Ματέο Σιμόνι) είναι μάλλον άχαρος στον ρόλο του Γκρανάτα. Πολύ πιο γλυκός ο Κριστιάν Καμπάνια που τον υποδύεται παιδάκι, ενώ ο ίδιος ο Γκρανάτα εμφανίζεται σε έναν ρόλο-αστραπή στην ταινία.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑ ΛΑΪΣ –ΑΝΕΣΙΣ
——————————–
«Parker» (ΗΠΑ, 2013) του Τέιλορ Χάκφορντ, με τους Τζέισον Στέιθαμ, Τζένιφερ Λόπεζ.
Εχω κατά καιρούς δηλώσει τις αντιρρήσεις μου για τον Τζέισον Στέιθαμ, τον μοναδικό ίσως σύγχρονο σταρ του κινηματογράφου που δεν αλλάζει ποτέ ύφος, ό,τι κι αν κάνει (ακόμη και στις πολύ καλές ταινίες του όπως το «Bank job» η έκφρασή του είναι ίδια). Οσο γι’ αυτό που συνήθως κάνει είναι να δέρνει και να πυροβολεί. Στον «Πάρκερ» του Τέιλορ Χάκφορντ υποδύεται τον ήρωα του τίτλου, έναν κακοποιό που ακολουθεί αυστηρούς κώδικες τιμής και δείχνει αποφασισμένος να εκδικηθεί αυτούς που τον εξαπάτησαν. Ολα αυτά στο εξωτικό, κοσμοπολίτικο Γουέστ Παλμ Μπιτς της Φλόριδας και με σύντροφο-συνεργάτιδα στην επιχείρηση εκδίκησης την Τζένιφερ Λόπεζ, την οποία δεν έχω ξαναδεί σε τόσο προφανώς διακοσμητικό ρόλο. Πιο διεκπεραιωτική χρήση των σελίδων του βιβλίου του μακαρίτη του συγγραφέα Ντόναλντ Γουέστλεϊκ που δημιούργησε τον Πάρκερ (με το ψευδώνυμο Ρίτσαρντ Σταρκ) δεν θα μπορούσα να φανταστώ. Πόσω μάλλον όταν σκέφτομαι το αριστούργημα του Τζον Μπούρμαν «Ο επαναστάτης του Αλκατράζ», όπου ο ογκόλιθος Λι Μάρβιν υποδύθηκε τον Πάρκερ (με το όνομα Γουόκερ).

Βαθμολογία: 2

Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ VILLAGE – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS, ΓΛΥΦΑΔΑ – ΗΛΕΚΤΡΑ, ΚΕΡΑΤΕΑ – ΑΕΛΛΩ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER

ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
>>Ο Μάρκος Σεφερλής της Γαλλίας λέγεται Ντανί Μπουν και ειδικεύεται στις φάρσες της συμφοράς όπως ο «Σουπερχόνδριος» («Supercondriaque», Γαλλία, 2014) που έγραψε και σκηνοθέτησε ο ίδιος (είναι ο δημιουργός του πολύ ανώτερου «Είναι τρελοί αυτοί οι Βόρειοι»). Εδώ υποδύεται έναν αρρωστημένα υποχόνδριο νοσοκομειακό υπάλληλο ικανό να προκαλέσει βραχυκύκλωμα ποτίζοντας με αντισηπτικό το καντράν με τα κουδούνια της πολυκατοικίας για να μη μολυνθεί όταν το πατήσει. Μιλάμε για τέτοιου τύπου χιούμορ και προσωπικά το βρίσκω αφόρητο. Ο μόνος που μολύνεται από αυτή τη σαχλαμάρα ολκής είναι ο εγκέφαλός μας. Συμπρωταγωνιστεί ο Καντ Μεράντ στον ρόλο του ψυχιάτρου που ταλαιπωρείται από τον Μπουν.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΘΗΣΕΙΟΝ – ΑΒΑΝΑ – ΦΙΛΙΠ – ΑΚΤΗ – ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΑΡΤΕΜΙΣ – ΑΛΙΚΗ – ΑΕΛΛΩ ΘΕΡΙΝΟΣ – ΑΙΓΛΗ, ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΜΑΡΙΕΛ, ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ
Η ιταλική ταινία «Ελάτε να πάρετε τον καφέ σ’ εμάς» («Venga a prendere il caffθ… da noi», Ιταλία, 1970) του Αλμπέρτο Λατουάντα είναι μια μαύρη ερωτική κωμωδία με έναν υπέροχο Ούγκο Τονιάτσι στον ρόλο του καλοπερασάκια εφοριακού υπαλλήλου ο οποίος «εισβάλλει» στον κύκλο τριών πάμπλουτων, ανύπαντρων αδελφών που ζουν όλες μαζί σε ένα τεράστιο σπίτι (Φραντσέσκα Ρομάνα Κολούτσι, Ανγκελα Γκούντουιν, Μιλένα Βούκοτιτς). Θα παντρευτεί τη μία και θα γίνει το ερωτικό αντικείμενο όλων μέχρι τελικής… πτώσεως. Μυστήριο και χιούμορ συνδυάζονται με επιτυχία σε μια ταινία που εμμένει στις λεπτομέρειες της προσωπικότητας των τεσσάρων ηρώων, κυρίως της Κολούτσι, η οποία έχει ορμονικές διαταραχές και αναζητεί την άφεση αμαρτιών μέσω… τηλεφώνου! Η ταινία γυρίστηκε την περίοδο της χρυσής ιταλικής κωμωδίας και ιδιαίτερη σημασία στην ατμόσφαιρά της παίζει ο χώρος δραματουργίας, η κωμόπολη Λουίνο στη Λομβαρδία, με θέα τη μελαγχολική λίμνη Ματζιόρε.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΑ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY