Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
«Ζήτω η ελευθερία» («Viva la liberta!», Ιταλία, 2013) του Ρομπέρτο Αντο, με τους Τόνι Σερβίλο, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι
Μια μικρή έκπληξη αυτή η ιταλική ταινία που έκανε πρεμιέρα πέρυσι στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Ασχολείται με την περίπτωση του αρχηγού ενός κόμματος της Αριστεράς σε παρακμή, ο οποίος την πιο κρίσιμη στιγμή αποφασίζει να εξαφανιστεί από προσώπου γης αφήνοντας τη θέση κενή. Εκείνος αναζητεί τον εαυτό του (και έναν παλιό έρωτα –Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι) την ώρα που το κόμμα αναζητεί εκείνον. Τη λύση θα δώσει ο δίδυμος αδελφός του, ένας αποτραβηγμένος συγγραφέας, ο οποίος θα μιλήσει με τη φωνή της καρδιάς δίνοντας πόντους στο κόμμα.
Μια ιστορία που με ποικίλους τρόπους έχουμε δει αρκετά στο σινεμά –από τον «Αιχμάλωτο της Ζέντα» ως το «Ντέιβ: πρόεδρος για μια μέρα» με τον Κέβιν Κλάιν –αποκτά την εικόνα μιας σύγχρονης, επίκαιρης και πολύ ουσιαστικής πολιτικής σάτιρας, η οποία βοηθιέται τα μέγιστα από την καταπληκτική διπλή ερμηνεία του Τόνι Σερβίλο («Η τέλεια ομορφιά»).
Ο Ρομπέρτο Αντο φροντίζει να μην τραβήξει το θέμα στα άκρα (το γκροτέσκο είναι μια παγίδα σε αυτές τις περιπτώσεις) αλλά την ίδια ώρα η ταινία διακρίνεται από μια ευπρόσδεκτη χαλαρότητα, γεγονός που τη μετατρέπει σε μια από τις πιο έξυπνες και ευχάριστες πολιτικές σάτιρες του σύγχρονου ιταλικού κινηματογράφου. Θα πρέπει επίσης να επισημάνουμε ότι αποτελεί πολύ καλό ξεκίνημα για τον κ. Ηλία Γεωργιόπουλο, αιθουσάρχη του Δαναού, ο οποίος σε μια δύσκολη περίοδο για τον κινηματογράφο κάνει το πρώτο βήμα του στην κινηματογραφική διανομή.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
Αθήνα: ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΑΙΓΛΗ – ΤΡΙΑΝΟΝ
«Το ακρωτήρι της βίας» («Zulu», Νότιος Αφρική/Γαλλία, 2013) του Τζερόμ Σαλ, με τους Φόρεστ Γουίτακερ, Ορλάντο Μπλουμ
Σφιχτοδεμένο αστυνομικό θρίλερ που ταυτοχρόνως αποκτά πολιτικές διαστάσεις καθώς κατά τη διάρκεια των ερευνών μιας σειράς δολοφονιών, ο κεντρικός ήρωας, ένας μαύρος νοτιοαφρικανός αστυνομικός, έρχεται αντιμέτωπος με το τραυματισμένο παρελθόν της φυλής του. Το Απαρτχάιντ, ο κόσμος των ναρκωτικών και η ιστορία ενός σύγχρονου Γιόζεφ Μένγκελε καταλήγουν σε ένα κοκτέιλ υψηλής αδρεναλίνης με συμπαθέστατες ερμηνείες. Ο πάντα καλός Φόρεστ Γουίτακερ υποδύεται τον κεντρικό ήρωα (και το στοίχημά του είναι η διάλεκτος των Νοτιοαφρικανών), ενώ ο Ορλάντο Μπλουμ μουντζουρώνει την καθαρή εικόνα του παίζοντας τον ατίθασο λευκό αστυνομικό συνεργάτη του. Φανταστείτε ένα πνευματώδες «Φονικό όπλο» και έχετε αμέσως μια εικόνα από την ταινία.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
Αθήνα: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ
Θεσσαλονίκη: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
«Captain America 2: Ο στρατιώτης του χειμώνα» («Captain America 2: Winter soldier», ΗΠΑ, 2014) των Αντονι Ρούσο, Τζο Ρούσο και Τζος Γουέντον, με τους Κρις Εβανς, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Σκάρλετ Τζοχάνσον και Ρόμπερτ Ρέντφορντ
Για την τρισδιάστατη συνέχεια του «Captain America» (2011) τα λόγια μάλλον περιττεύουν. Τα κατορθώματα του υπερφυσικού μπεμπέ που υπήρξε κατ’ αρχάς ήρωας των σελίδων της Marvel Comics συνεχίζονται στο σήμερα και μέσα στο γνωστό μοτίβο της καταστροφολαγνείας που χαρακτηρίζει το είδος. Το μόνο ενδιαφέρον στοιχείο αυτής της ταινίας που δεν νομίζω ότι προσθέτει κάτι στο είδος της είναι η παρουσία του Ρόμπερτ Ρέντφορντ σε αρνητικό ρόλο (ενός σκοτεινού μέλους μυστικής οργάνωσης που στόχο έχει την καταστροφή του κόσμου). Ο «τσιμεντένιος» Κρις Εβανς ξαναφορά τη στολή του Captain δίπλα στη Σκάρλετ Τζοχάνσον σε ρόλο «γλάστρας» που δέρνει. Το παράξενο είναι ότι όλη αυτή την απίστευτη κοινοτοπία συν-σκηνοθέτησαν τρεις(!) άνθρωποι. Προβάλλεται και δισδιάστατη.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
Αθήνα: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ILION – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΝΑΝΑ –ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΑΝΟΙΞΙΣ
Θεσσαλονίκη: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS –VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
Μια μόνον επανέκδοση για αυτή την εβδομάδα, η πολύ ενδιαφέρουσα κουβανέζικη ταινία «Ο μυστικός δείπνος» («La Última cena», Κούβα, 1976) του Τομας Γκουτιέρεζ Αλέα. Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στην Κούβα, προς το τέλος του 18ου αιώνα, η ταινία (που γυρίστηκε το 1976) εστιάζει στην περίπτωση ενός κόμη σε δίλημμα: από τη μια πλευρά η ανάγκη για συνεχή κέρδη από τη φυτεία του και από την άλλη η επιθυμία να μυήσει τους σκλάβους στη χριστιανική πίστη (παίζουν οι Νέλσον Βιλάγκρα, Σιλβάνο Ρέι, Λούις Αλμπέρτο Γκαρσία).
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
Αθήνα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ