«Ενας πιο υγιής πλανήτης, η θεραπεία του καρκίνου και –για να δούμε… –ένας μεγαλύτερος τραπεζικός λογαριασμός ίσως;». Ιδού οι τρεις επιθυμίες του ιρλανδού ηθοποιού Πιρς Μπρόσναν, πάλαι ποτέ Τζέιμς Μποντ σε τέσσερις ταινίες, ο οποίος, έχοντας εδώ και αρκετά χρόνια παραδώσει το Walther PPK του στον Ντάνιελ Κρεγκ, αναζητεί νέους δρόμους στην καριέρα του. Ενας από αυτούς, η κωμωδία. Οι παραπάνω τρεις επιθυμίες τις οποίες εξέφρασε στο τελευταίο φεστιβάλ Βερολίνου συνάδουν κατά κάποιον τρόπο με τον ήρωα που υποδύεται στην τελευταία ταινία του, το «Πέντε δευτερόλεπτα στο κενό», μια ανάλαφρη (αλλά πνευματώδη) κωμωδία που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη αποκλειστικά στην αίθουσα Odeon Embassy του Κολωνακίου.
Ο πρώην τηλεοπτικός αστέρας Μάρτιν Σαρπ, ο ήρωας του Μπρόσναν στην ταινία, ρωτάει συχνά τους άλλους για τις τρεις επιθυμίες τους. Και έχει κάθε λόγο για να το κάνει, αφού στα πρώτα λεπτά του έργου τον βλέπουμε έτοιμο να… πηδήξει από την ταράτσα ενός ουρανοξύστη του Λονδίνου μαζί με τρεις ακόμη ανθρώπους, τους οποίους υποδύονται οι Τόνι Κολέτ, Ααρον Πολ και Ιμογκεν Πουτς. Κανείς τους φυσικά δεν θα πηδήξει στο κενό, όμως αυτή η τυχαία συνάντηση λίγο πριν από την αλλαγή του χρόνου θα σταθεί αφορμή για την εξιστόρηση της περιπέτειας του καθενός και βεβαίως τού πως έφθασε στο σημείο να αποφασίσει να δώσει τέλος στη ζωή του.
Πίσω από το σενάριο της ταινίας κρύβεται μια δημοφιλής πένα της σύγχρονης λογοτεχνίας, ο Βρετανός Νικ Χόρνμπι, συγγραφέας των μπεστ σέλερ «Για ένα αγόρι» και «High fidelity». «Ηξερα τη δουλειά του Χόρνμπι» είπε ο Μπρόσναν «και το γεγονός ότι όποτε διαβάζω βιβλίο του ξεκαρδίζομαι στα γέλια έπαιξε ρόλο στην απόφασή μου να συμμετάσχω στην ταινία. Επαιξε ρόλο όμως και το γεγονός ότι ο Μάρτιν Σαρπ είναι και λίγο αχώνευτος. Το βρήκα ελκυστικό στοιχείο, γιατί το στοίχημα είναι πώς να κάνεις έναν αχώνευτο συμπαθή στο κοινό. Τα λάθη του είναι πρόκληση για κάθε ηθοποιό».
Πράγματι ο Μάρτιν Σαρπ, ο οποίος έχει χάσει τη δουλειά του στην τηλεόραση και θέλει να εκδικηθεί τον Τύπο, δεν είναι το καλύτερο παιδί του κόσμου, παρότι το σενάριο της ταινίας τού δίνει τα περιθώρια για να αλλάξει. Από τη δική του πλευρά ο Πιρς Μπρόσναν δεν έχει κανένα παράπονο από τον Τύπο. «Δεν βρέθηκα ποτέ σε παρόμοια θέση με εκείνη του Μάρτιν και για να είμαι ειλικρινής οφείλω να πω ότι η σχέση μου με τον Τύπο υπήρξε ανέκαθεν ανοιχτή και έντιμη» δήλωσε ο ηθοποιός που είναι παντρεμένος με δημοσιογράφο (η Κέλι Σμιθ είναι η δεύτερη σύζυγός του μετά τον θάνατο της πρώτης, της Κασσάνδρας). «Γιατί στ’ αλήθεια πιστεύω ότι η δουλειά που κάνω είναι άμεση και απλή. Διασκεδάζω τον κόσμο, αυτό κάνω. Προσπαθείς λοιπόν να διατηρήσεις ένα δημόσιο προφίλ ανοιχτό στον κόσμο και μοιράζεσαι πράγματα με τους ανθρώπους γιατί ξέρεις ότι θέλουν να τα μάθουν».
Ο Μπρόσναν άλλωστε παραδέχεται ότι το «μανιπουλάρισμα» του Τύπου είναι ριψοκίνδυνη υπόθεση. «Αν δεν ξέρεις να το κάνεις καλά, υπάρχει κίνδυνος να σου έρθει μπούμερανγκ. Αν νιώθεις ότι στριμώχνεσαι, έχεις δύο επιλογές: ή το αποδέχεσαι ή αδιαφορείς».
Ο ιρλανδός ηθοποιός που στις 16 Μαΐου κλείνει τα 61 είναι πολύ εύκολος στις κινηματογραφικές επιλογές του. Οταν το καλοκαίρι του 2008 τον είχα συναντήσει στη Σκόπελο στα γυρίσματα της «Mamma Mia!» τον είχα ρωτήσει για ποιον λόγο αποφάσισε να παίξει σε μια ταινία τόσο διαφορετική από αυτές που τον έχουμε συνηθίσει. Η απάντησή του; «Καλοκαίρι στην Ελλάδα, τραγούδια των ΑΒΒΑ, Μέριλ Στριπ». Ο Μπρόσναν δέχθηκε χωρίς καν να το σκεφθεί…
Οι αναμνήσεις του Πιρς Μπρόσναν από την οκταετία του ως Τζέιμς Μποντ (1995-2002) είναι καλές, παρότι ο τρόπος «απομάκρυνσής» του από τον ρόλο τον είχε πειράξει, όπως έχει πει σε συνέντευξη την εποχή που η MGM αποφάσισε να δώσει τον ρόλο στον Ντάνιελ Κρεγκ, ενώ είχε κατ’ αρχάς επιλέξει τον ίδιο. Λέει σήμερα: «Εχοντας υποδυθεί τον Τζέιμς Μποντ, μπορώ να πω ότι γεύτηκα τη διεθνή φήμη πιο έντονα από κάθε άλλον ήρωα. Και είναι ένα δώρο που διαρκώς σου προσφέρει, μου αρέσει λοιπόν να το αντιμετωπίζω με αυτόν τον τρόπο, να το αγκαλιάζω».

Ζωγράφος, οικολόγος και φίλος των ελεφάντων
Μια ιδιότητα του Πιρς Μπρόσναν, όχι και τόσο γνωστή στο ευρύ κοινό, είναι η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική. Δουλεύει με λάδι και ακρυλικά, του αρέσει να ζωγραφίζει τοπία ή πρόσωπα και είναι αυτοδίδακτος. «Υπήρξα ζωγράφος στον τομέα της διαφήμισης αμέσως μετά το σχολείο αλλά υπήρξα τελικά τυχερός και έγινα ηθοποιός». Συγκαταλέγει τη ζωγραφική (που όπως το τένις είναι μέρος της καθημερινότητάς του) ανάμεσα στα πράγματα που τον κάνουν να αισθάνεται ζωντανός, όπως τα παιδιά και η σύζυγός του. Γενικώς είναι ένας μάλλον απλός άνθρωπος που βρίσκει την ευτυχία στα καθημερινά μικρά πράγματα. «Το να κάθεσαι κάτω από το σεληνόφως του Καουάι (της Χαβάης, όπου έχει σπίτι), με μια φωτιά να σιγοκαίει και τους φίλους σου παρέα είναι αρκετά για να φτιάξουν τον κόσμο που αγαπώ» έχει πει.
Η δεύτερη επιθυμία του, που αφορά τη θεραπεία του καρκίνου, αγγίζει τον Μπρόσναν σε προσωπική βάση. Δεν έχει κλείσει ακόμη χρόνος που η θετή κόρη του Σαρλότ-Εμιλι πέρασε στην αιώνια ζωή, έχοντας χάσει τη μάχη με τον καρκίνο των ωοθηκών. «Προσευχόμαστε γι’ αυτήν και ευχόμαστε ότι θα βρεθεί σύντομα η θεραπεία γι’ αυτή την ασθένεια» είχε δηλώσει μετά το τραγικό γεγονός. Ο Μπρόσναν έχει ιδιαίτερες ευαισθησίες για το περιβάλλον υποστηρίζοντας οργανισμούς όπως οι «NRDC», «Sea Shep», «Jane Goodall» και «Save the Elephants». Η σφαγή των ελεφάντων είναι κάτι που τον απωθεί και τον σοκάρει, όπως ακριβώς τον σοκάρει η «ξεδιάντροπη αμέλεια των πολιτικών ηγετών που δεν προσπαθούν να βρουν συλλογικά τις λύσεις των προβλημάτων του πλανήτη. Ζούμε σε έναν εύθραυστο, τρελό κόσμο και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι μια προσπάθεια για να τον βελτιώσουμε».

πότε & πού:
Η ταινία «Πέντε δευτερόλεπτα στο κενό» προβάλλεται αποκλειστικά στο Odeon Εmbassy, σε διανομή Odeon

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ