Ο Γιώργος Χωραφάς είναι ένας άνθρωπος που στηρίζει τους φίλους του. Οχι μόνο λόγω της δουλειάς που κάνει αλλά επειδή πιστεύει πραγματικά στη φιλία. Και ο σκηνοθέτης Ανδρέας Πάντζης είναι φίλος. Για λογαριασμό του ο διάσημος ηθοποιός, ο οποίος αυτή την περίοδο γυρίζει στην Ελλάδα μια ταινία που αναφέρεται στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν είχε κανένα πρόβλημα να υπερβεί τα όριά του για είναι συνεπής στις σκηνές του στην τελευταία ταινία του Πάντζη «Η χαρά και η θλίψη του σώματος». Η θυσία δεν ήταν μικρή. Ο Χωραφάς έπρεπε να ταξιδεύει από το Παρίσι στη Βουλγαρία και αμέσως πίσω αφού εκείνη την περίοδο έπαιζε τον Πίτερ Παν στο θέατρο.
Η πίεση των ταξιδιών και των ρόλων


Καθ’ ότι ταπεινός άνθρωπος, ο ίδιος ο Χωραφάς λέει ότι αυτή ακριβώς η πίεση των ταξιδιών ήταν η πρόκληση του ρόλου. Η προσπάθειά του όμως ήταν εξουθενωτική. «Ο Γιώργος έφευγε Κυριακή βράδυ από το Παρίσι μετά την παράσταση του Πίτερ Παν με την κόρη του Πίτερ Μπρουκ, έπαιρνε αεροπλάνο και ερχόταν στη Βάρνα μέσω Βουδαπέστης» μας είχε πει ο Αν. Πάντζης όταν μιλήσαμε για την ταινία, το φθινόπωρο του 2012, λίγο πριν από την πανελλήνια πρεμιέρα της στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. «Γυρίζαμε Δευτέρα και το ίδιο βράδυ ο Γιώργος επέστρεφε στο Παρίσι και πάλι μέσω Βουδαπέστης. Του χρωστώ πάρα πολλά».
Το περίεργο είναι ότι στη «Χαρά της θλίψης και του σώματος», που θα προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου, ο Χωραφάς, σε έναν από τους πιο σκοτεινούς ρόλους της κινηματογραφικής καριέρας του, υποδύεται έναν προδότη. Η ιστορία πραγματεύεται την ιστορία ενός νεαρού Κυπρίου (Χάρης Αμπράζης) ο οποίος, ενώ φυλακίζεται ως παραχαράκτης για πέντε χρόνια χωρίς να προδώσει τον φίλο του, έναν γκάνγκστερ από τη Βουλγαρία, βλέπει τον τελευταίο να τον προδίδει όταν αποφυλακίζεται. Ο γκάνγκστερ έχει τη μορφή του Γιώργου Χωραφά –σε έναν ρόλο πολύ μακρινό από αυτόν της «ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ κουζίνας» που τον «κυνηγά» ακόμη. «Το πρώτο πράγμα που ακόμη και σήμερα μου λένε άνθρωποι που βλέπω στον δρόμο είναι γι’ αυτή την ταινία» είπε. «Είναι απίστευτο το πόσο έχει αγγίξει τον Ελληνα».
«Η Ελλάδα σημαίνει ευδαιμονία»


Από την εποχή της κρίσης η προβολή της Ελλάδας βρίσκεται στις προτεραιότητες του Χωραφά. Η συμμετοχή του γεννημένου στο Παρίσι ηθοποιού (7.12.1952) σε ταινίες ή θεατρικές παραστάσεις ελληνοκεντρικού χαρακτήρα είναι η έμπρακτη απόδειξη. Πριν από λίγο καιρό τελείωσε τα γυρίσματα του «Προμάχου», που αναφέρεται στην επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα, ενώ μία από τις περυσινές επιτυχίες του ήταν το «Παπαδόπουλος και Σία» του Μάρκου Μάρκου, η οποία αναφέρεται στο Νέο Ελληνικό Ονειρο –αυτή τη φορά με βάση το Λονδίνο. Πέρυσι ο Χωραφάς συμμετείχε στην εκδήλωση που διοργανώνει στις Βρυξέλλες ο οργανισμός Ελληνικός Κύκλος (Hellenic Circle) με τίτλο «12 ώρες για την Ελλάδα». «Η Ελλάδα σημαίνει ευδαιμονία» ήταν το μότο του Χωραφά.
Μια φιλία με ιστορία


«Στο εξωτερικό ο περισσότερος κόσμος αντιμετωπίζει επιδερμικά την Ελλάδα» είπε. «Από την πλευρά μου προσπαθώ να τους δείξω ότι πίσω από αυτή τη χώρα υπάρχει μια ιστορία και ένας πολιτισμός που δεν μπορείς να τον αγνοείς». Επίσης την άνοιξη του 2013 ανέβασε την παράσταση «Ανάμεσα στον Ζορμπά και στον Βούδα», ένα θέμα που εδώ και χρόνια απασχολεί τον ηθοποιό, ο οποίος επεξεργάστηκε την ιδέα να φανταστεί τι έλεγαν πάνω-κάτω ο Νίκος Καζαντζάκης και ο Ζορμπάς όταν συναντήθηκαν στη Μάνη και άνοιξαν το ορυχείο στη Στούπα. Το πόσο επηρέασε τον συγγραφέα ο Ζορμπάς και το πώς χάρη στον Καζαντζάκη ο Γιώργος Ζορμπάς έγινε ο μυθικός Αλέξης Ζορμπάς είναι θέματα που απασχολούν τον Χωραφά.
Είναι πολύ πιθανόν «Η χαρά και η θλίψη του σώματος» να μη γυριζόταν καν αν ο Γιώργος Χωραφάς, εκτός από τον ρόλο που κρατά σ’ αυτήν, δεν ασκούσε επίσης καθήκοντα associate producer (βοηθού παραγωγού). Αλλά όλα έχουν να κάνουν με τη φιλία. Η σχέση Χωραφά – Πάντζη έχει πίσω της μεγάλη ιστορία. Ο ηθοποιός έχει παίξει στις τρεις τελευταίες ταινίες του σκηνοθέτη και έχει «βγάλει» έναν από τους καλύτερους ρόλους του στον κινηματογράφο στο «Τάμα» (2001), για τον οποίο βραβεύθηκε με το Κρατικό Βραβείο Ποιότητας.
Δημοσιεύτηκε στο helios plus στις 3 Φεβρουαρίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ