Βαθμολογια
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

«Μικρά Αγγλία» (Ελλάδα, 2013) του Παντελή Βούλγαρη, με τους Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέα Κωνσταντίνου, Αννέζα Παπαδοπούλου
Από την πρώτη κιόλας σκηνή αυτής της ταινίας, όπου ακούμε έναν θρήνο («αγάπη μύρια κύματα και όλ’ απ’ την αρχή») και βλέπουμε τα φουσκωμένα κύματα της Ανδρου να σηκώνονται απειλητικά, γίνεται αντιληπτό ότι η εμπειρία που πρόκειται να ακολουθήσει θα είναι πολύ ιδιαίτερη. Και πράγματι είναι. Μεταφέροντας το ομότιτλο μπεστ σέλερ της συζύγου του Ιωάννας Καρυστιάνη στη μεγάλη οθόνη (σε δικό της σενάριο), ο Παντελής Βούλγαρης, στη 12η μεγάλου μήκους ταινία του, νιώθεις ότι ξεπέρασε τον εαυτό του. Τόσο απλά.
Με φόντο την Ανδρο της περιόδου των δεκαετιών 1930 και 1940, ο Βούλγαρης επί της ουσίας κάνει αυτό που έκανε πάντα καλά. Ασχολείται με συνηθισμένους ανθρώπους σε ασυνήθιστες καταστάσεις, όπως εν προκειμένω μια νεαρή γυναίκα, η Ορσα (Πηνελόπη Τσιλίκα), στην οποία επιβάλλεται να απαρνηθεί έναν άνδρα, τον Σπύρο (Ανδρέας Κωνσταντίνου) για τον οποίο πεθαίνει από έρωτα.
Αυτό το «περίμενέ με!» που της φωνάζει όταν φεύγει, μου θύμισε το «Μείνε ζωντανή, θα σε βρω!» του Χοκάι (Ντάνιελ Ντέι Λούις) προς την Κόρα (Μάντλιν Στόου) στον «Τελευταίο των Μοϊκανών» του Μάικλ Μαν. Τέτοιος έρωτας! Κι εκείνη θέλει να τον περιμένει αλλά δεν της επιτρέπεται, έρμαιο στα χέρια μιας μάνας καταπιεστικής και συμφεροντολόγας (η Αννέζα Παπαδοπούλου σε μια ερμηνεία που αν ήταν σε αμερικανική παραγωγή θα διεκδικούσε Οσκαρ Β’ ρόλου). Ομως το διεστραμμένα ευφυές κομβικό σημείο του έργου (βιβλίου και ταινίας) είναι το γεγονός ότι με τα σατανικά προξενιά της μάνας, η Μόσχα (Σοφία Κόκκαλη), η αδελφή της Ορσας, θα παντρευτεί τον ίδιο άνδρα που η δεύτερη αγαπά και ότι όλοι μαζί θα μείνουν στο ίδιο σπίτι.
Ετσι θα αρχίσουν τα εφιαλτικά βήματα στο πάνω δωμάτιο. Τα παθιασμένα αναφιλητά και οι ανάσες ηδονής στο σεξ. Το κρεβάτι που τρίζει. Πώς ζεις μέσα σ’ αυτή τη συνθήκη ερωτευμένη με τον άνθρωπο που σε εκδικείται μ’ αυτόν τον τρόπο; Πώς το αντέχεις; Και μέχρι πότε;
Δύο ώρες και σαράντα λεπτά θα περάσουν μέσα σε αυτό το ασφυκτικά ερωτικό κλίμα που ζητεί χαραμάδες για να ανασάνει, να ξεσπάσει. Και όταν η ταινία τελειώνει, νιώθεις ότι δεν έχει περάσει ούτε μια ώρα μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα συναισθημάτων που στηρίζεται στυβαρά από τις αψεγάδιαστες ερμηνείες (κάστινγκ έξυπνο από την Κωνσταντίνα Βούλγαρη, κόρη του σκηνοθέτη), το φυσικό τοπίο της Ανδρου όπου γυρίστηκε εξ ολοκλήρου η ταινία επιμελημένο στην τρίχα από τον σκηνογράφο Αντώνη Δαγκλίδη, την μουσική της Κατερίνας Πολέμη που σε στοιχειώνει, την στιλπνή φωτογραφία του Σίμου Σακερτζή που αποφεύγει τις α λα «Μαμα Μια» τουριστικές γραφικότητες και το αλφαδιασμένο μοντάζ του έμπειρου Τάκη Γιαννόπουλου.
Ομως πάνω απ’ όλα η «Μικρά Αγγλία» είναι η προσωπική επιτυχία του κινηματογραφικού ενορχηστρωτή της, του Παντελή Βούλγαρη που συναισθηματικά σε μεταφέρει πίσω σε εποχές σπουδαίες όπως του «Προξενιού της Αννας» αλλά συνάμα κοιτάζει μπροστά με ένα σινεμά το οποίο παρότι «εποχής», νιώθεις ότι ανήκει πέρα για πέρα στο παρόν.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες: CAPITOL 3D CINEMA – CINERAMA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE IΛION – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΒΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΑΤΤΑΛΟΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΔΙΑΝΑ – ΕΛΛΗ – ΙΛΙΟΝ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΟΣΚΑΡ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΣΙΝΕΑΚ – ΣΟΦΙΑ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΦΟΙΒΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY – VILLAGE COSMOS – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ – ΦΑΡΓΚΑΝΗ

«Behind the Candelabra» (ΗΠΑ, 2013) του Στίβεν Σόντερμπεργκ, με τους Μάικλ Ντάγκλας, Ματ Ντέιμον, Νταν Αϊκροϊντ, Ντέμπι Ρέινολντς, Ρομπ Λόου
O Βλάτζιου Βαλεντίνο Λιμπεράτσε (1919-1987) ήταν ένας άνθρωπος που είχε την ανάγκη να τον βλέπουν, ακούμε στην τηλεοπτική αυτή παραγωγή (ΗΒΟ) που μετά την προβολή της εφέτος στο Φεστιβάλ των Καννών, διανέμεται και στις αίθουσες κάποιων χωρών, κυρίως της Ευρώπης.
Πραγματικά, ο τρόπος με τον οποίο ο Μάικλ Ντάγκλας τον υποδύεται, ισορροπώντας ευέλικτα ανάμεσα στην αλήθεια και στο γκροτέσκο, είναι ως έναν άνθρωπο τόσο πολύ παθιασμένο με την εικόνα του, που όποιο ταλέντο και αν είχε (και η αλήθεια είναι ότι είχε) ερχόταν σε δεύτερη μοίρα.
Ακόμα και όταν ο Λιμπεράτσε έλεγε «μα, δεν είμαι παρά ένας απλός πιανίστας», ένιωθες ότι έβαζε τον εαυτό του δίπλα στον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν –το λιγότερο.
Ο Λιμπεράτσε άλλωστε δεν θα μείνει στην Ιστορία του θεάματος ως σημαντικός πιανίστας αλλά ως ένας μοναδικός σόουμαν, ο απόλυτος αυτοκράτορας του κιτς, που κατέβαινε από τα ταβάνια σαν γιγαντιαίο παγόνι, έπαιζε πάνω σε κατ και κυκλοφορούσε μέσα σε γούνες φορώντας παπούτσια με τακούνια-ουρανοξύστες.
Αξονας της ταινίας είναι μια από τις πολλές ερωτικές σχέσεις του Λιμπεράτσε, η πιο κυκλοθυμική (άρα και η πιο ενδιαφέρουσα), μα και η πιο μοιραία. Ο Ματ Ντέιμον σε έναν εξίσου θαρραλέο ρόλο, υποδύεται τον Σκοτ Θόροου, έναν εκπαιδευτή σκύλων που «γυάλισε» στον μουσικό και τον έκανε δεξί του χέρι. Στο μεγαλύτερο μέρος της, η ταινία εκτυλίσσεται μέσα στο παλάτι του αστέρα στο Μπέβερλι Χιλς, αποτυπώνοντας τις όμορφες αλλά και τις άσχημες στιγμές τους.
Εδώ ο Στίβεν Σόντερμπεργκ τονίζει τη θλιβερή και αυτοκαταστροφική ματαιοδοξία των διασημοτήτων, την ανάγκη τους να παραμένουν για πάντα νέοι τσακίζοντας το παρουσιαστικό τους με πλαστικές επεμβάσεις και όλα τα συναφή. Η ταινία κυλά ευχάριστα αν και όταν προκύπτουν τα νομικά προβλήματα ανάμεσα στον Λιμπεράτσε και στον Σκοτ δημιουργείται μια κοιλιά.
Εν τέλει όμως, το «Behind the Candelabra» (δυστυχώς ο ανορθόδοξος και δύσκολος ξένος τίτλος δεν μεταφράστηκε στην Ελλάδα) είναι ένα χορταστικό two men show διανθισμένο με «πινελιές» που αφορούν τα πρόσωπα που περιστοίχιζαν τον αστέρα. Ενας αγνώριστος, «πλαστικός» Ρομπ Λόου υποδύεται τον …πλαστικό χειρουργό του, η πάλαι ποτέ Ντέμπι Ρέινολντς κρατά τον ρόλο της πανέξυπνης μάνας του (η Ρέινολντς πέθανε μετά την ταινία) και ο Νταν Αϊκροϊντ ως ατζέντης που προσπαθούσε να προφυλάξει τα συμφέροντα του πελάτη του είναι μερικά από τα πρόσωπα που στολίζουν χορταστικά την ταινία (δείτε επίσης θέμα Ο κινηματογραφικός θάνατος των γκέι).
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΙΝΤΕΑΛ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝ

«Εκεί που δεν το περιμένεις» («Enough said», ΗΠΑ, 2013) της Νικόλ Χολοφσένερ, με τους Τζούλια Λούις Ντρέιφους, Τζέιμς Γκαντολφίνι, Κάθλιν Κίνερ, Τόνι Κολέτ
Πενηντάρηδες που φλερτάρουν μεταξύ τους κάνοντας αμήχανα καλαμπούρια ενώ αντιμετωπίζουν μικρά και μεγάλα προβλήματα της καθημερινότητας βρίσκονται στο πρώτο πλάνο αυτής της συμπαθητικής, «μικρής» αμερικανικής ταινίας.
Η Τζούλια Λούις Ντρέιφους (η αξιαγάπητη αντιπρόεδρος της σειράς «Veep») υποδύεται τη χωρισμένη 50άρα μασέζ που αναζητώντας μια σχέση που να της ταιριάζει καταλήγει στην αγκαλιά ενός θηριώδους αρχειοθέτη της τηλεόρασης (Τζέιμς Γκαντολφίνι), επίσης χωρισμένου, επίσης πατέρα. Το φιλμ στηρίζεται στις νατουραλιστικές ερμηνείες των ηθοποιών και στους (παραλίγο) «γουντιαλενίστικους» διαλόγους του αλλά παρά τις αγνές προθέσεις όλων είναι μια ιδέα πιο φλύαρο απ’ όσο χρειαζόταν.
Νιώθεις ότι η Νικόλ Χολοφσένερ είναι κυριευμένη από εικόνες κομεντί του Ερίκ Ρομέρ και προσπαθεί να τις μετουσιώσει εντός ενός αμερικανικού σουπερμάρκετ. Προτελευταία ταινία του πάντα γοητευτικού Γκαντολφίνι-«Soprano» που πέθανε εφέτος. Η ταινία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΔΑΝΑΟΣ – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ
«Carrie» (ΗΠΑ, 2013) της Κίμπερλι Πιρς, με τους Κλόε Γκρέις Μόρετζ, Τζουλιάν Μουρ
Το ριμέικ της κλασικής ταινίας τρόμου του Μπράιαν Ντε Πάλμα «Εκρηξη οργής» που είναι επίσης η πρώτη απόπειρα μεταφοράς μυθιστορήματος του Στίβεν Κινγκ στον κινηματογράφο (μάλιστα από τις πιο επιτυχημένες). Το όνομα του τίτλου είναι μιας έφηβης με τηλεπαθητικές δυνάμεις που μπορούν να αποβούν θανατηφόρες και παίρνει την εκδίκησή της όταν γίνεται περίγελος του σχολείου της. Το μεταφυσικό στοιχείο του θρίλερ έρχεται μάλλον σε δεύτερη μοίρα αφού αυτό που ενδιαφέρει την Πιρς είναι η κατάσταση του μυαλού της Κάρι, ενός κοριτσιού που ζει στο καταπιεστικό περιβάλλον της μητέρας της, απομονωμένη και φοβισμένη. Στην πραγματικότητα, η Κάρι έχει πολλές ομοιότητες με την ηρωίδα που έπαιξε η Χίλαρι Σουόνκ στο «Boys don’t cry», πρώτη ταινία της Κ. Πιρς (δείτε επίσης θέμα Πώς η Κίμπερλι Πιρς «ανέστησε» την Carrie).
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER IΛION – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL –ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΝΑΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS

«Απρόσκλητος επισκέπτης («Homefront», ΗΠΑ, 2013) του Γκάρι Φλέντερ, με τους Τζέισον Στέιθαμ, Γουινόνα Ράιντερ, Τζέιμς Φράνκο
Ενα σενάριο του Σιλβέστερ Σταλόνε που θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει περιπέτεια της «σειράς» στη δεκαετία του 1980 με πρωταγωνιστή τον ίδιο τον Σταλόνε, τον Τσακ Νόρις ή τον Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ, έγινε περιπέτεια της «σειράς» στο 2013, με πρωταγωνιστή τον… επάξιο διάδοχό τους Τζέισον Στέιθαμ. Ο βρετανός ηθοποιός, για ακόμη μία φορά ρίχνει σφαλιάρες σε όποιον δεν γουστάρει, κάτι που από μόνο του προκαλεί δυσφορία εφόσον ως τώρα σπανίως τον έχουμε δει να κάνει και τίποτ’ άλλο. Το αφελές και εντελώς κοινότοπο σενάριο θέλει τον Στέιθαμ στον ρόλο ενός πρώην μυστικού αστυνομικού, ο οποίος μετά την αποκάλυψη της ταυτότητάς του είναι αναγκασμένος να κρύβεται σε κάποιο ερημοχώρι του αμερικανικού Νότου ώστε να προστατεύσει την κόρη του. Οταν ο «αρχικακός» της περιοχής (και το καλύτερο στοιχείο της ταινίας) Τζέιμς Φράνκο αντιλαμβάνεται ποιος είναι, η αντίστροφη μέτρηση αρχίζει και μαζί της το ξύλο, τα Καλάσνικοφ που αδειάζουν το ένα μετά το άλλο και όλα τα υπόλοιπα κλισέ του εγχειριδίου.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – STER ΙΛΙΟΝ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY ΣΥΓΓΡΟΥ –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ –
STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS

«Runaway day» (Ελλάδα, 2013) του Δημήτρη Μπαβέλλα, με τους Μάκη Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Χρήστο Στέργιογλου, Ερρίκο Λίτση
Μια περιπέτεια φαντασίας, ασπρόμαυρη και low – low – low budget αλλά με ψυχή, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δημήτρη Μπαβέλλα στην οποία βλέπουμε κατοίκους της Αθήνας (ανάμεσά τους ο Μάκης Παπαδημητρίου, η Μαρία Σκουλά και ο Ερρίκος Λίτσης) να τρέπονται σε φυγή, χωρίς λόγο και χωρίς να το ανακοινώνουν. Μετατρέπονται σε περιπλανώμενα «ζόμπι» που τρέχουν και κλέβουν μηχανικά σε μια πόλη έρημη και παρακμιακή, την Αθήνα, σε αυτό το κινηματογραφοφιλικό-πολιτικό σχόλιο που είναι προφανώς εμπνευσμένο από τους «Μακάβριους εισβολείς» του Ντον Σίγκελ όπου εξωγήινες οντότητες εισβάλλουν μέσα στο εσωτερικό των ανθρώπων οικονομική κρίση. Ομολογώ ότι το ρεπεράζ της ταινίας, με χώρους γυρισμάτων σε μια Αθήνα που δεν πολυβλέπουμε στο σινεμά, με εντυπωσίασε.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
Προβάλλονται επίσης
>>Χαρακτηριστικό των γαλλικών κινουμένων σχεδίων «Αϊ-Βασίλης Τζούνιορ» («Santa’s aprentice and the magic snowflake») του Λουκ Βινσιγκέρα, είναι η «χειροποίητη» κατασκευή και μια αίσθηση νοσταλγίας που βγάζουν, σαν να έχουν φτιαχτεί στη δεκαετία του 1950. Δεν παύουν όμως να απευθύνονται αποκλειστικώς σε νήπια.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY –
STER ΙΛΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙON CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – AΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ –
NANA – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – KHΦΙΣΙΑ – ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – BAΡKIZA ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – STER CENTURY – ODEON ΠΛΑTΕIA
>>Είναι αδύνατον να περιγραφεί το τί γίνεται και το πως κινηματογραφείται στον «Δρόμο του Ορφέα» του Βασίλη Κολλημένου. Βλέποντας την ταινία αναρωτιόμουν αν ο ηχολήπτης ήταν… κωφός, ο διευθυντής φωτογραφίας… τυφλός και αν ο μοντέρ έκανε την δουλειά του με τα χέρια στις τσέπες. Η ταινία είναι τόσο κακή που δεν μπορείς καν να την βαθμολογήσεις.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ – ΤΙΤΑΝΙΑ (από μια παράσταση καθημερινά στις δυο αίθουσες)