από metereologos.gr
Κυριακή 27 Μαΐου 2018
 
 

Ανάκτορο των Μυκηνών: Δέος και υποταγή

Ομιλία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών την Πέμπτη το απόγευμα
Ανάκτορο των Μυκηνών: Δέος και υποταγή
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 


Τα Κυκλώπεια Τείχη, η Πύλη των Λεόντων, ο Τάφος του Ατρέα και γενικότερα οι θαλαμωτοί τάφοι των μυκηναΐων ηγεμόνων δεν ήταν το αποτέλεσμα μόνον μιας μακράς αρχιτεκτονικής εξέλιξης των προϊστορικών μεγάρων, που βρήκαν το απόγειό τους στις Μυκήνες αλλά σε μεγάλο βαθμό αποσκοπούσαν στην προώθηση κοινωνικό - πολιτικών και ιδεολογικών στόχων. Ηταν δηλαδή το μέσον προβολής ισχύος και επιβολής της εξουσίας σε όλη την περιοχή.

«Το ανάκτορο των Μυκηνών ήταν κυρίως ένα σχέδιο, που η άρχουσα τάξη και οι αρχιτέκτονές της ανέπτυξαν συνειδητά, προκειμένου να ενισχύσουν τη νομιμότητα της εξουσίας και το κύρος τους κατά την περίοδο επέκτασης της κυριαρχίας τους σε μεγάλο τμήμα της ΒΑ Πελοποννήσου», λέει ο καθηγητής κ. Τζέιμς Ράιτ, διευθυντής της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα. Στην ομιλία του, που θα γίνει την Πέμπτη 13 Ιουνίου (ώρα 19.00) στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (αμφιθέατρο Δρακόπουλου) με τίτλο «Το ανάκτορο των Μυκηνών ως χώρος ιστορίας και ιδεολογικής ταυτότητας» ο κ. Ράιτ θα αναφέρει όλα τα στοιχεία που συγκλύνουν σ΄ αυτή την άποψη για την «ευρυάγυιαν» και «πολύχρυσον» πόλη, όπως την αναφέρει ο Ομηρος.

 «Για να δημιουργήσουν το ανακτορικό συγκρότημα βασίσθηκαν σε παραδόσεις, τοπικές, μινωικές ή και ξενόφερτες, που τους παρείχαν τη δυνατότητα υλοποίησης του οράματός τους όσον αφορά την προέλευση της νομιμότητας της εξουσίας και κατ΄ακολουθίαν της δύναμης και τoυ πλούτου τους», θα πει μεταξύ άλλων ο κ. Ράιτ. Κατ΄ αρχάς δηλαδή, οι ηγεμόνες των Μυκηνών στράφηκαν στην ιστορία του τόπου, προκειμένου να θέσουν τα όρια και να ορίσουν τις διαδρομές πρόσβασης στο κέντρο εξουσίας. Κάτι που οδήγησε στην δημιουργία μνημειακών χώρων και στην προβολή συμβόλων θρησκευτικής λατρείας και των προγονικών ταφών.

«Οι Μυκηναίοι άρχοντες πρόβαλλαν κατά την περίοδο της ακμής τους, τις αξιώσεις τους για την υπεροχή των Μυκηνών έναντι των άλλων μυκηναϊκών κέντρων στην ηπειρωτική Ελλάδα αναμειγνύοντας διάφορα στοιχεία είτε μινωικά είτε από άλλες χώρες», καταλήγει ο ίδιος. Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Μυκηναϊκού Σεμιναρίου, το οποίο πραγματοποιείται με οργανωτική επιτροπή τις κυρίες Νάγια Πολυχρονάκου - Σγουρίτσα, Ιφιγένεια Τουρναβίτου, Αιμιλία Μπάνου, Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη.





Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

CNN: Στα 15 πιο σημαντικά μνημεία του κόσμου οι Μυκήνες 
 
 
σχόλια (3)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
     
    Για τους Χεταίους καμμία κουβέντα? | 11/06/2013 21:12
    Πράγματι, αν και υπάρχουν στην Ελλάδα και άλλα κυλώπεια έργα, η κατασκευή στις Μυκήνες είναι πρωτοποριακή για την Ελλάδα. Αλλά όχι για την Μικρά Ασία... Ιδια ακριβώς αρχιτεκτονική, ειδικά στην μνημιακή πύλη, υπάρχει στην Χατούσα, στο Μπογάζκιοϊ, την πρωτεύουσα των Χεταίων. Και οι Χεταίοι είχαν στενές σχέσεις με τους Αχαιούς βασιλείς, σε ένα γράμμα μάλιστα που σώζεται ο Χεταίος βασιλιάς επικαλείται τις νεανικές μνήμες όπου μαζί κυνηγούσαν πάνω σε άρμα με τον Αχαιό βασιλιά, για να του ζητήσει να μην επιτρέπει σε επιδρομείς από την Εφεσο να εισβάλουν στην χώρα του. Και να μην ξεχνάμε: Τυνδάρεως = Tudhaliyas, σε γραμμική Β' είναι απολύτως όμοια ονόματα, μόνο η κατάληξη διαφέρει.
    Αλέξανδρος Αθ.
    απάντηση30
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Οι Μυκήνες | 11/06/2013 08:37
    Το εντυπωσιακό σε αυτήν την περίπτωση είναι το με πόσο μεγάλο, θρησκευτικό θα λέγαμε, φανατισμό υποστηρίζουν την χωρίς κανένα πραγματικό στοιχείο, θεωρία τους περί ταύτισης με τις Μυκήνες. Τελικά πιο εύκολα περνά η κάμηλος από την βελόνα.
    Παυσανίας
    απάντηση119
     
-