Το γεγονός ότι μέσα σε όλη αυτή τη μιζέρια της οικονομικής κρίσης κάποιοι παίρνουν το ρίσκο να μας παρουσιάσουν νέα πράγματα κρίνεται τουλάχιστον θετικό. Διότι πολύ συχνά βλέπουμε στην Ελλάδα τους ίδιους και τους ίδιους καταξιωμένους καλλιτέχνες, αλλά δεν είμαι καθόλου σίγουρος για το αν είναι εύκολο να βρεθεί κάποιος όχι σε μια συναυλία, αλλά σε ένα ολόκληρο φεστιβάλ όπου ζήτημα είναι να γνωρίζει δύο-τρία από τα ονόματα που περιλαμβάνει το πρόγραμμά του.
Τέτοιο είναι το 3ο Plissken Festival, το οποίο θα διοργανωθεί και εφέτος στα μέσα Μαΐου στη χώρα μας, υποσχόμενο να προσφέρει ό,τι πιο προοδευτικό και πειραματικό κυκλοφορεί στη σύγχρονη μουσική. Πρόκειται για μια τετραήμερη εκδήλωση της οποίας όμως ο βασικός κορμός θα καλυφθεί κυρίως σε μία ημέρα, στις 18 Μαΐου, στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος, ενώ από τις 16 ως τις 19 του μήνα θα γίνονται παράπλευρες εκδηλώσεις σε άλλους μικρότερους χώρους της Αθήνας.
Στον Ελληνικό Κόσμο θα υπάρχουν δύο σκηνές, η μεγάλη που θα καλύπτει τις κατεξοχήν συναυλιακές ανάγκες της διοργάνωσης, ενώ στη δεύτερη θα εμφανιστούν πιο χορευτικά σχήματα, κυρίως της ηλεκτρονικής –αλλά όχι μόνο –σκηνής, με την ελπίδα ο χώρος να μετατραπεί σε κλαμπ.
32 ονόματα σε τέσσερις ημέρες
Τα δύο μεγάλα ονόματα του φεστιβάλ είναι η χάρντκορ-πανκ καταιγίδα από τον Καναδά που ακούει στο όνομα Fucked Up και το εναλλακτικό πανκ/χιπ-χοπ σχήμα από το Σακραμέντο Death Grips. Οι πρώτοι έχουν κερδίσει ένα φανατικό κοινό ανά την υφήλιο με τις ανατρεπτικές εμφανίσεις τους. Οι δεύτεροι, έχοντας στις αποσκευές τους ένα από τα καλύτερα άλμπουμ του 2012, το «The Money Store», υπόσχονται αν μη τι άλλο μια άκρως δυναμική βραδιά.
Το μεγάλο ατού των Death Grips, πέρα από την εξαιρετική παραγωγή και επιμέλεια του ήχου τους, από τον Ζακ Χιλ, είναι ο εντυπωσιακός τραγουδιστής-περφόρμερ του γκρουπ Στεφάν «Μακ Ράιντ» Μπερνέτ. Δύσκολο να τους κατατάξεις κάπου, καθώς τη μια στιγμή σου θυμίζουν το θρας-φανκ μέταλ των Suicidal Tendencies και την άλλη τον χιπ-χοπ ήχο της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ. Το σίγουρο είναι πως ο δύσκολος L. Α. Reid είδε αρκετά και άκουσε ακόμη περισσότερα όταν υπέγραψε μαζί τους συμβόλαιο στην Epic Records.
Το φεστιβάλ υπόσχεται όμως ποικίλες συγκινήσεις: από τη vintage ντίσκο-χάουζ του Βέλγου dj A.Ν.D.Υ. και το ακουστικό τέκνο των Γερμανών Brandt Brauer Frick ως το ιδιαίτερο χιπ-χοπ των Βρετανών Egyptian Ηip Hop, την ανένταχτη ηλεκτρονική ποπ των Ισλανδών FM Belfast, τη nu ντίσκο-χάουζ των Πορτογάλων Moullinex και το lo-fi των Ιρλανδών Girls Name. Εξαιρετική είναι βεβαίως η περίπτωση του γκανέζου βασιλιά του άφρομπιτ Εμπο Τέιλορ, ο οποίος εδώ και έξι δεκαετίες αποτελεί μια από τις κορυφαίες φιγούρες της αφρικανικής μουσικής, με δισκογραφία που περιέχει διαμάντια, όπως το άλμπουμ «Love And Death».
Τέλος, αξίζει να δει κάποιος τους El Perro Del Mar, ουσιαστικά το μουσικό όχημα της Σουηδής Σάρα Ασμπρινγκ, η οποία ξέρει να συνδυάζει μοναδικά αμερικανική τζαζ-ποπ των δεκαετιών του ’20 και του ’30 με επιρροές από Μπράιαν Γουίλσον, Σμόκι Ρόμπινσον και Μπερτ Μπάκαρακ.
Συνολικά το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει 32 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και από ολόκληρο το φάσμα της μουσικής σε τέσσερις διαφορετικούς χώρους της Αθήνας, επί τέσσερις ημέρες, με ένα εισιτήριο.

Οι εξτρεμιστές από το Τορόντο
Αυτή η κολεκτίβα από το Τορόντο του Καναδά δεν θα μπορούσε να διαλέξει καλύτερο όνομα: το Fucked Up συμπτύσσει την πολιτική ατζέντα και τον εξτρεμιστικό ήχο τους με την άναρχη εικόνα τους επί σκηνής. Επεισοδιακές ήταν άλλωστε οι ως σήμερα εμφανίσεις των Fucked Up στο MTV, καθώς ούτε οι θαυμαστές τους ούτε οι ίδιοι άφησαν τίποτε όρθιο. Παρ’ ότι όμως ο τραγουδιστής τους Ντέμιαν Εϊμπρααμς ωθεί τα πράγματα στα άκρα εμφανιζόμενος γυμνός από τη μέση και πάνω και κάνοντας… βουτιές στο κοινό, πρόκειται για ένα πολύ δυνατό σχήμα –με τον κιθαρίστα Μάικ Αλιετσουκ να δίνει το γενικό πρόσταγμα: ο κατά τα φαινόμενα τραχύς ήχος τους, έπειτα από μερικά ακούσματα μοιάζει σχεδόν… συμφωνικός, αφού είναι δουλεμένος ως την παραμικρή λεπτομέρεια.
Πρόκειται για εκπληκτικές συνθέσεις –ιδίως εκείνες του πρόσφατου concept άλμπουμ τους «David Comes to Life» –με τα γυναικεία φωνητικά να δημιουργούν αντίθεση με τα ουρλιαχτά του Εϊμπρααμς και με έναν πολιτικό στίχο που τσακίζει. «Δεν μπορεί να είναι βολικά την ώρα που τα πάντα καταρρέουν» λένε πολύ σοφά στο «The Other Shoe».

πότε & πού:
Plissken Festival. Από 16 ως 19 Μαΐου. Τhe Hub (16/5), six d.o.g.s. (17/5), Κτίριο 56, Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος (18/5), Tώρα Κ44 (19/5). Πληροφορίες: www.plisskenfestival.gr. Εισιτήρια: προπώληση 30, ταμείο 36 ευρώ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ