Προκλητικό, διασκεδαστικό, συγκινητικό, οργισμένο: το People νέο έργο του Αλαν Μπένετ, του διασημότερου βρετανού θεατρικού συγγραφέα φιλοδοξεί να καταγγείλει τη βιομηχανία διάσωσης της εθνικής κληρονομιάς και την προσπάθεια να μετατραπεί η μνήμη σε εμπόρευμα.
Πρόκειται για την πέμπτη εφετινή μετάδοση από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που θα πραγματοποιηθεί απευθείας, στις 21 Μαρτίου, στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Εν προκειμένω, ο Μπένετ συναντιέται για άλλη μια φορά με τον σκηνοθέτη και διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου του Λονδίνου Νίκολας Χάιτνερ σε μια παραγωγή ζωντανή κι ευχάριστη με πρωταγωνίστρια τη βραβευμένη με Ολίβιε Φράνσις ντε λα Τουρ, στον ρόλο της μαραμένης καλλονής Ντόροθι Στάκπουλ.
Η Ντόροθι, πρώην διάσημο μοντέλο, έχει αποσυρθεί στον οικογενειακό πύργο μετά από μια νεανική απογοήτευση, ζει εκεί με τον σύντροφό της και το μόνο που επιθυμεί είναι να προστατεύσει την ιδιωτικότητά της και να.. λειτουργεί η κεντρική θέρμανση!
Από τις λαμπερές πασαρέλες, η ηρωίδα καταλήγει να περιφέρεται σ΄έναν πύργο που καταρρέει, με τριμμένα ρούχα και πάνινα παπούτσια. Αντιμετωπίζει αγέρωχα τα γηρατειά και μιλά με χιούμορ και σπιρτάδα, σχεδόν ως εκπρόσωπος του συγγραφέα: νοσταλγεί μια Αγγλία όπου το παρελθόν είχε ουσία και δεν…«έβγαινε στην αγορά». Οσο για το μέλλον του πύργου, η ιδιοκτήτρια προτιμά να τον νοικιάζει για να γυρίζονται… πορνό ταινίες, παρά να εμπορευματοποιήσει την προσωπική της ιστορία προσφέροντάς την ως θέαμα σε περαστικούς τουρίστες μέσω του Οργανισμού Εθνικής Κληρονομιάς. Στην πρώτη περίπτωση, λέει η Ντόροθι , «τουλάχιστον το συνεργείο φτιάχνει και τον καυστήρα».
«Και σ΄αυτό το έργο– γράφει ο έγκυρος κριτικός του Guardian Μάικλ Μπίλινγκτονο Μπένετ δείχνει το χάρισμά του να συνδυάζει την σάτιρα και την ελεγεία…για τον συγγραφέα ο πύργος είναι μια αφορμή προκειμένου να κάνει τα έντονα και δηκτικά του σχόλια επάνω στην σαγήνη που έχει δημιουργήσει η εμπορευματοποίηση της ανθρώπινης εμπειρίας, για να πει ότι αυτή η τάση επιταχύνθηκε από την δεκαετία του ‘ 80 κι έφτασε σε βαθμό γελοιότητας». Και συνεχίζει: «Ο άνθρωπος που εκπροσωπεί τον Οργανισμό Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο έργο, είναι έτοιμος να δελεάσει τους μελλοντικούς επισκέπτες με τα παλιά ουροδοχεία του πύργου τα οποία είχαν χρησιμοποιήσει διάσημοι φιλοξενούμενοι… Σ΄αυτό το έργο αποτυπώνονται οι δύο όψεις του Μπένετ: η πιο συντηρητική του πλευρά συμμερίζεται τον θυμό της Ντόροθι για τους επισκέπτες που θα μπουν στο μυστικό της σύμπαν και η πιο ριζοσπαστική του τρομάζει από την διαβρωτική δύναμη της κληρονομιάς του Θατσερισμού».