Doldrums είναι ένας μετεωρολογικός όρος που αναφέρεται σε συγκεκριμένα σημεία στον Ατλαντικό και Ειρηνικό ωκεανό γύρω από τον Ισημερινό. Πρόκειται για μια ζώνη χαμηλής πίεσης όπου επικρατεί ηρεμία. Αυτός ο όρος έδωσε και τον τίτλο της νέας έκθεσης του Γιάννη Αδαμάκη που παρουσιάζεται από την Πέμπτη 7 Μαρτίου στη γκαλερί Ζουμπουλάκη. Γιατί όμως doldrums;

{{{ moto }}}«Θέλησα να τιτλοφορήσω την έκθεση με έναν όρο που αναφέρεται σ’ ένα σημείο όπου ο χρόνος εγκλωβίζεται», μας λέει ο 54χρονος καλλιτέχνης. «Μεταφορικά θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει μ’ αυτόν τον όρο το χρονικό σημείο όπου επικρατεί ακινησία. Είναι εκείνη η στιγμή πριν ή αφού συμβεί κάτι: ο εγκλωβισμός, το σταμάτημα του χρόνου. Είναι, εν τέλει, η διακοπή ανάμεσα σε μια αλληλουχία γεγονότων που απομονώνοντας την κανείς, αποκτά έναν αυτόνομο, δραματικό χαρακτήρα».

Με ελληνική μετάφραση «Σε ακινησία», η νέα έκθεση του Γιάννη Αδαμάκη περιλαμβάνει 28 έργα των τελευταίων χρόνων, στην πλειοψηφία τους ακρυλικά σε μουσαμά, τα οποία, ωστόσο είναι υπογεγραμμένα με το 2013. «Ολο και κάποια πινελιά προσέθετα στα έργα των τελευταίων χρόνων, με αποτέλεσμα να “τοποθετούνται” χρονικά στο σήμερα», εξηγεί ο ζωγράφος που σ’ αυτή του την έκθεση αναφέρεται σε καθημερινές σκηνές του δρόμου, αλλά και σε ναυτικά θέματα, πλοία που αποτελούν ένα από τα αγαπημένα σημεία αναφοράς του.

Τι συνδέει αυτά τα 28 έργα; «Κοινή τους συνισταμένη είναι η οριοθέτηση της στιγμής που υπαινίσσεται, της στιγμής που προειδοποιεί, που ζει την πρόσκαιρη νηφαλιότητα επικείμενων γεγονότων», απαντά ο ίδιος.

Πρόκειται για την τέταρτη κατά σειρά έκθεση του Γιάννη Αδαμάκη στη γκαλερί Ζουμπουλάκη με έργα τα οποία είναι «τοποθετημένα» σε πολύ λογικές τιμές κατά την εκτίμηση του καλλιτέχνη, ο οποίος πιστεύει ότι η κρίση που βιώνουμε όλοι μας μπορεί να δώσει μια ευκαιρία να επιστρέψουν πολλά στις φυσιολογικές τους διαστάσεις. Κατά τη γνώμη του, ο πολιτισμός αποτελεί μια λύτρωση από το περιρρέον καταθλιπτικό κλίμα και για τον καλλιτέχνη και για τον θεατή ενός έργου. «Φτάνει σε είναι σε φάση να μπορεί να έρθει σε «διάλογο» με το έργο μέσα από μια καθαρή ματιά», διευκρινίζει ο καλλιτέχνης. Και συμπληρώνει: «Για να λυτρωθεί κανείς πρέπει να του το επιτρέψουν οι συνθήκες…»