«Oταν πηγαίνω καλεσμένη σε μια χώρα, όπως τώρα που έρχομαι στην Αθήνα, έχω ένα πολύ προσωπικό συναίσθημα: Νιώθω ότι με τιμούν, ότι με αναγνωρίζουν και συγκινούμαι. Εχουν περάσει είκοσι πέντε χρόνια από την τελευταία φορά – κι ήταν για διακοπές στα νησιά. Ειδικά στην Ελλάδα, που είναι το κέντρο του πολιτισμένου κόσμου, είναι ακόμα πιο σημαντικό για μένα να δείξω τη δουλειά μου, που είναι και η πρώτη μου».

Η Ανιές Ζαουί η τυνησιακής καταγωγής γαλλίδα συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός, η οποία θα βρεθεί στη χώρα μας με αφορμή το ανέβασμα του θεατρικού έργου «Κουζίνες και εξαρτήσεις» που συνυπογράφει με τον Ζαν-Πιερ Μπακρί, βρίσκεται στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής.

«Για μένα η τέχνη είναι όλα αυτά μαζί και δεν νομίζω ότι μπορώ να τα ξεχωρίσω. Το θέατρο, από όπου ξεκίνησα, με οδήγησε στο γράψιμο. Τώρα πια ξέρω ότι ένα έργο ολοκληρώνεται στη σκηνή – είναι πολύ δύσκολο να διαβάσεις το θέατρο… Το γράψιμο παραμένει το πιο προσωπικό μου κομμάτι, το πιο ανεξάρτητο. Δεν χρειάζεσαι κανέναν για να γράψεις. Μόνον τον εαυτό σου. Επιπλέον είναι κάτι που το κουβαλάς παντού. Είμαι ελεύθερη όταν γράφω. Ξέρετε», λέει, «έχω μια θεωρία και παραλληλίζω τα διαφορετικά είδη με τις ηλικίες του ανθρώπου. Η υποκριτική με κάνει παιδί. Η γραφή, ενήλικα…». Οσο για τον κινηματογράφο, τον οποίο επίσης αγαπά, παραδέχεται ότι είναι μια τέχνη πιο «εξαρτημένη» από εξωτερικούς παράγοντες.
Η 49χρονη δημιουργός, που μοιράζει τον χρόνο και τη ζωή της ανάμεσα στο σανίδι και τη μεγάλη οθόνη, έχει, μεταξύ άλλων υπογράψει την κινηματογραφική διασκευή στη – γνωστή και στην Ελλάδα ταινία – «Smoking/No smoking» του Αλέν Ρενέ, που βασίζεται σε έργα του Αλαν Εκμπορν. Η Ζαουί έχει κερδίσει βραβεία και διακρίσεις, ως και υποψηφιότητα για Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Συγκεκριμένα, το 2001 ήταν υποψήφια, μαζί με τον Μπακρί, για την ταινία «Le gout des autres», με θέμα τις κοινωνικο-πολιτισμικές διαφορές μιας παρέας ανθρώπων. Με τη σκηνοθετική της ματιά της, γεμάτη χιούμορ και ευαισθησία, η ίδια ταινία έτυχε θερμής υποδοχής στη Γαλλία, κερδίζοντας τους θεατές, που έφθασαν τα τέσσερα εκατομμύρια, όσα και τα Σεζάρ που έλαβε εκείνη τη χρονιά.
Με τις «Κουζίνες και εξαρτήσεις» πραγματεύεται το θέμα της διασημότητας. «Ενα θέμα που», όπως λέει η ίδια, «επανέρχεται διαρκώς. Κι αυτό γιατί η εξουσία που προσφέρει η διασημότητα είναι τεράστια. Και δεν αναφέρομαι στη διασημότητα των λίγων λεπτών του Αντι Γουόρχολ, αλλά σ΄εκείνη που έχει διάρκεια και φυσικά μεγάλη ισχύ». Στο θεατρικό όλα αρχίζουν όταν ένα ζευγάρι οργανώνει δείπνο στο σπίτι για να τιμήσει έναν παλιό φίλο που τώρα πια είναι πολύ διάσημος. Ολοι αναρωτιούνται ποιος είναι αυτός ο διάσημος καλεσμένος, αν τον ήξεραν προτού γίνει γνωστός, αν κρύβει μυστικά κρύβει. Κι ενώ όλα αυτά συμβαίνουν γύρω από το τραπέζι, η πραγματική πλοκή φαίνεται πως εξελίσσεται στην…. κουζίνα.
Η Ανιές Ζαουί είναι παράλληλα μια γυναίκα με έντονο δημόσιο πολιτικό και κοινωνικό λόγο. Στις γαλλικές εκλογές του 2012 είχε ταχθεί ανοικτά υπέρ της Μαρτίν Ομπρί, ενώ συμμετέχει σε φόρουμ για τους ξένους και τα προβλήματά τους, καθώς και ζητήματα της τέχνης. Πρόσφατα υιοθέτησε δύο παιδιά σε ηλικία 5 και 7 ετών από τη Βραζιλία, γιατί όπως έχει δηλώσει η ίδια «ποτέ δεν αισθάνθηκα την βιολογική ανάγκη να κάνω παιδιά. Επιπλέον βρίσκω αφόρητο να διαβάζω σε βιογραφικά σημειώματα γυναικών αν έχουν ή όχι παιδιά»
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Κουζίνες και εξαρτήσεις» των Ανιές Ζαουί και Ζαν-Πιερ Μπακρί. Σκηνοθεσία Αντιγόνη Αμανίτου. Ερμηνεύουν: Π. Βογιατζής, Λ. Γιανναρίδου, Π. Κλίνης, Μ. Πολυμέρη, Αλ. Σωτηρίου. Σκηνογραφία Κώστας Βελινόπουλος. Φωτισμοί Γιάννης Δρακουλαράκος

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ
Θέατρο Σημείο (Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα) Κάθε Δευτέρα-Τρίτη-Τετάρτη στις 21.15.