Χωρίς μεγάλη κοσμοπλημμύρα, σε μάλλον χαμηλούς και διακριτικούς τόνους έγιναν το βράδυ της Πέμπτης 6 Δεκεμβρίου τα εγκαίνια της έκθεσης «Γιάννης Τσαρούχης: Μελέτες για 17 θέματα» στο κτίριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη. Το κλειστό κέντρο λόγω των επετειακών εκδηλώσεων για τον Αλέξη Γρηγορόπουλο εμπόδισε πολλούς να φθάσουν εκεί. Οσοι κατάφεραν να δώσουν το παρών απόλαυσαν μια έκθεση μάλλον ιδιαίτερη διότι σηματοδότησε τη συνεργασία δυο σημαντικών πολιτιστικών φορέων, του Ιδρύματος Τσαρούχη και του Μουσείου Μπενάκη, δεδομένου του ότι τα έργα του Ιδρύματος μεταφέρονται πλέον στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Τους λόγους αυτής της μεταφοράς – και συγκεκριμένα της αδυναμίας συντήρησης του Ιδρύματος Τσαρούχη λόγω οικονομικών προβλημάτων – ανέφερε από το βήμα του ομιλητή ο διευθυντής του Μουσείου, Αγγελος Δεληβορριάς καλωσορίζοντας τα έργα του μεγάλου Ελληνα καλλιτέχνη στο Μουσείο Μπενάκη και αναφέροντας ότι η μεγάλη αίθουσα του δεύτερου ορόφου του κτιρίου του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς θα φιλοξενεί πλέον θεματικές εκθέσεις με υλικό από τις συλλογές του Ιδρύματος Τσαρούχη. Τον λόγο πήρε επίσης η πρόεδρος του Ιδρύματος, Νίκη Γρυπάρη και η αναπληρώτρια διευθύντρια του Μουσείου, Ειρήνη Γερουλάνου.
Ακολούθησε περιήγηση του κοινού στα εκθέματα που παρουσίαζαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον διότι για πρώτη φορά προσεγγίζονται σπουδές, παραλλαγές, ανέκδοτες φωτογραφίες και πρωτότυπο αρχειακό υλικό από το Ιδρυμα Τσαρούχη μέσα από μια διαφορετική σκοπιά. Το κοινό ήταν να σαν να μπήκε στο εργαστήριο του καλλιτέχνη και να έζησε μαζί του τον τρόπο που επεξεργαζόταν ένα θέμα ή μια θεματική σειρά. Σ’ αυτή την άγνωστη πτυχή του έργου του επικεντρώνεται η έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τον Μάρτιο του 2013.
Ενας τοίχος με τους ναύτες του Τσαρούχη και στο μέσον η ναυτική στολή που φορούσε στα μοντέλα του. Αμέτρητες σπουδές πάνω στο αντρικό γυμνό αλλά και λιγοστά γυναικεία κεφάλια, όπως της ανιψιάς του, Δέσποινας. Οι μήνες και οι εποχές του χρόνου ενσαρκωμένα σε αντρικές μορφές. Σειρά με προσφιλή του μοντέλα όπως ο Ντομινίκ. Μια μακρόστενη προθήκη με τα εργαλεία της δουλειάς του και τα προσωπικά του αντικείμενα. Η έκθεση είναι γεμάτη από ελληνικό φως όπως η διαχρονική ματιά του έλληνα καλλιτέχνη