Σάββατο 26 Ιουλίου 2014
 
 

Το νέο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στο Μοναστηράκι

Φιλοξενείται σε 18 παλιά σπιτάκια μιας παλιάς αθηναϊκής αυλής
Το νέο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής  Τέχνης στο Μοναστηράκι
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Σε δεκαοκτώ παλιά σπιτάκια που βρίσκονται στο Μοναστηράκι γύρω από μία αθηναϊκή αυλή, που «έζησε» από την ύστερη τουρκοκρατία ως τις αρχές του 20ού αιώνα, μία πραγματική Αυλή των Θαυμάτων δηλαδή, θα φιλοξενηθεί το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.

Πρόκειται για μία γειτονιά μεταξύ της Ρωμαϊκής και της Αρχαίας Αγοράς _ορίζεται από τις οδούς Αδριανού, Αρεως, Κλάδου και Βρυσακίου _ η οποία βρίσκεται ήδη σε διαδικασία αποκατάστασης από την Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεωτέρων και Συγχρόνων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού ώστε να επιστρέψει στη μορφή που είχε στο παρελθόν.

Παράλληλα έτοιμη είναι η μουσειολογική μελέτη, η οποία και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Μουσείων ενώ η μουσειογραφική θα κατατεθεί περί τα τέλη Ιανουαρίου του 2013. Στόχος είναι άλλωστε το ΜΕΛΤ να είναι έτοιμο το 2015 καθώς μάλιστα είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ

Ο άνθρωπος είναι το επίκεντρο της μουσειολογικής μελέτης _ και άρα της έκθεσης_ με κεντρική ιδέα τη σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς με την ταυτότητα των Ελλήνων.

Η διάρθρωση των ενοτήτων έτσι, γίνεται θεματικά αλλά και πρωτότυπα, αν κρίνει κανείς μάλιστα από τους τίτλους τους: «Μπρος τα κάλλη τι είναι ο πόνος…», «Βάλαμε τα καλά μας», «Θα σου φέρω μία λαμπάδα ίσα με το μπόι μου...» κ. α. Επί της ουσίας πάντως, τρεις είναι οι βασικές ενότητες (με πολλές υποενότητες) : Η πρώτη με τίτλο «Από πού είστε/πού είμαστε;» θα περιλαμβάνει πληροφορίες για την αρχιτεκτονική και πολεοδομική ανάπτυξη του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, αναφορές στον ελληνισμό της διασποράς και της μετανάστευσης αλλά και στοιχεία για τις οικογένειες που κατοίκησαν σ΄ αυτό το οικοδομικό τετράγωνο σε διάφορες εποχές.

Ακολουθεί η ενότητα «Πού έμεναν/πού μένετε;», όπου ο επισκέπτης θα ενημερώνεται για την αρχιτεκτονική, τις πρώτες ύλες, τους επαγγελματίες και τον παραδοσιακό τρόπο οικοδόμησης.

Επίσης θα γνωρίζει τη ζωή στο σπίτι με αναπαραστάσεις οικιών μέσα από κουκλόσπιτα (!) αλλά και στοιχεία από τον καθημερινό βίο και τον εσωτερικό διάκοσμο διαφόρων κατοικιών. Εδώ θα παρουσιαστεί και το «Σπίτι του Θεόφιλου», μία τοιχογραφία που φιλοτέχνησε ο λαϊκός ζωγράφος και διακοσμούσε οικία της Μυτιλήνης.

 Για την ψυχαγωγία μιλά η επόμενη ενότητα «Πώς διασκεδάζουν/ Πώς διασκεδάζετε;» στην οποία περιλαμβάνεται ο Καραγκιόζης και το Λαϊκό Θέατρο Σκιών. «Αφήγηση» είναι ο τίτλος της επόμενης, με επαγγέλματα του παρελθόντος και με το προφίλ των εργατών ενώ παρουσιάζεται επίσης η υφαντική τέχνη και η κεντητική με έργα αλλά και με τα εργαλεία.
Η παραδοσιακή ενδυμασία από διάφορες περιοχές της χώρας θα παρουσιάζεται στην οικία Δραγούμη ενώ στοιχεία για το θρήσκευμα και την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία θα δίνονται στον αποκατεστημένο ναό του Αγίου Ελισσαίου, όπου έψαλλαν ο Παπαδιαμάντης και ο Μωραϊτίδης.

Ο επισκέπτης πάντως θα αρχίζει την ξενάγησή του από το Τζαμί Τσισδαράκη (απέναντι από τον σταθμό «Μοναστηράκι»), όπου θα παρέχονται τα εισαγωγικά στοιχεία για το ΜΕΛΤ και τους θησαυρούς του. Εκεί θα υπάρχει και το «αντικείμενο του μήνα». Ακολούθως και μέσω της οδού Αρεως θα φθάνει στην κεντρική είσοδο του ΜΕΛΤ (θα υπάρχουν άλλες τρεις είσοδοι που θα ανοίγουν όμως μόνον σε περιπτώσεις ανάγκης).

Πρωτότυπες παρουσιάσεις θεμάτων, οπτικοακουστικά μέσα, ψηφιακά εκθέματα, διαδραστικοί χάρτες θα συμπληρώνουν εξάλλου όλα εκθεσιακά τμήματα, ώστε να αναδεικνύεται με το καλύτερο τρόπο η πλούσια συλλογή του μουσείου που καλύπτει τον νεώτερο ελληνικό πολιτισμό από το 1750 ως το 1960.



Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (4)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Χωράφι χωρίς πολιτισμό, άγονο χωράφι | 05/12/2012 14:03
    Ο παππούς μου είχε πρόβατα και χωράφια και όλη την ημέρα καταγινόταν μ' αυτά, όταν όμως ξεκουραζόταν και τον επισκέπτονταν φίλοι, συγγενείς, εμείς τα εγγόνια, μας έλεγε ιστορίες από τα παλιά, μας εξηγούσε πώς ζούσαν οι άνθρωποι, πώς έφτιαχναν τα πράγματά τους, τι αντικείμενα είχαν - το χωριό μου παρόλο που έχει μόνο 15 κατοίκους διαθέτει ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ που δείχνει πώς ήταν η ζωή παλιά. Γιατί πρέπει να στερηθούν οι νεότεροι αυτής της γνώσης;;;;;;;; Προφανώς για να περάσουν τα σχέδια κάποιων που μας θέλουν δούλους, γιατί λαός χωρίς μνήμες καταλήγει υπόδουλος.....
    katerina koloka
    απάντηση82
     
     
    Αν ειναι δυνατόν | 05/12/2012 12:31
    Λογικές σαν αυτές του ΧΜ μας οδήγησαν εδώ που φτάσαμε. Ουσιαστικά καταλήγει στο αντίθετο από αυτό που λέει ότι πιστεύει, "δώστε μας λεφτά για να ζήσουμε και εμείς να μην κάνουμε τίποτα". Θλιβερό που ακόμα υπάρχουν τέτοιες αντιλήψεις, μυαλό να δώ πότε θα βάλουμε
    EP
    απάντηση160
     
     
    Απορίας άξιο | 05/12/2012 11:46
    Είναι δυνατόν να διαβάζει κανείς το ως άνω ελπιδοφόρο άρθρο και να σχολιάζει "η Ελλάδα της παρακμής σε όλο της το μεγαλείο" και "η συντάκτρια πρέπει να πάει στο χωράφι για να μάθει τι σημαίνει δουλειά"; Και αναφέρομαι βεβαίως στο σχόλιο του ΧΜ που προφανώς δουλεύει σε χωράφι και δικαιούται να ομιλεί για θέματα πολιτισμού. Επί της ουσίας τώρα, μακάρι να προχωρήσει το έργο ανάπλασης και ανάδειξης της Αυλής των Θαυμάτων, διότι μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό πόλο έλξης τουριστών στην πάσχουσα Αθήνα και βεβαίως μπορεί να διδάξει και τίποτα στους λογής λογής τιμητές του λαϊκού αισθήματος που τάχα-μου εξεγείρονται με το παραμικρό.
    Κοινή Λογική
    απάντηση380
     
     
    Παρακμη | 05/12/2012 09:37
    Η Ελλαδα της παρακμης σε ολο της το μεγαλειο, εδω ο κοσμος καιγεται και οι διαφορες φουστανελοφορες και αρβυλοφορες που ολα αυτα τα χρονια ζουν απομυζοντας επιδοτησεις απο το υπουργειο Πολιτισμου ξανακτυπουν, τιποτε δεν τους γινεται μαθημα, το δε κειμενο απο παχεια λογια αλλο τιποτε, χωραφι που χρειαζεται στην συντακτρια να καταλαβει τι σημαινει δουλεια.
    ΧΜ
    απάντηση151
     
-