Εννέα και τέταρτο έσβησαν τα φώτα. Οι ηθοποιοί του «Αμφιτρύωνα» είχαν ήδη μπλεχτεί με το κοινό αν και ξεχώριζαν με τα (πράσινα) κοστούμια τους. Ο Λευτέρης Βογιατζής είχε μόλις καθίσει στην πρώτη σειρά της ακριανής κερκίδας Μ: φορώντας τον Παναμά του, ίσα που ξεχώριζε μέσα στο σκοτάδι. Καθ´όλη τη διάρκεια της δίωρης παράστασης παρακολουθούσε τους ηθοποιούς του, σημείωνε αλλά και αφουγκραζόταν τις αντιδράσεις των θεατών. Η συγκίνησή του στην υπόκλιση ήταν έντονη -όπως και οι αντιδράσεις του κοινού που, όρθιο, φώναζε «Μπράβο», «Μπράβο»…!

Στην άλλη άκρη των κερκίδων η Χρύσα Προκοπάκη, που χάρισε στην παράσταση τον ακριβό και ποιητικό της Λόγο, κρατούσε τις δικές της σημειώσεις. Με τη μετάφρασή της, «θεϊκή κι ανθρώπινη» μαζί, επέτρεψε στο κοινό να απολαύσει ως και την τελευταία λέξη της μολιερικής ρίμας!

Ήταν μια βραδιά γεμάτη θέατρο!

Οι δέκα τρεις ηθοποιοί πήραν σιγά-σιγά τις θέσεις τους και οι πρώτοι ήχοι ακούστηκαν από τα χείλη τους. Η σιδερένια κατασκευή, γαϊτανάκι και καρουσέλ μαζί, που θα λειτουργούσε ποικιλοτρόπως, εν συνεχεία, μέσα στην παράσταση, υποδέχθηκε τη Νύχτα της Στεφανίας Γουλιώτη, η οποία και κάθισε στο πιο ψηλό σημείο. Η ηθοποιός αφού ερμήνευσε τη θεά του σκότους, ανέλαβε τον ρόλο ενός ιδιότυπου υποβολέα, που λειτούργησε εξαιρετικά μέσα στην πλοκή και την παράσταση. Το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη επιβλητικό και εύχρηστο αποδείχθηκε καθοριστικό καθώς και τα ευφάνταστα κοστούμια του Αγγελου Μέντη που συνέβαλαν στο υψηλής αισθητικής καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Ο ξυλοπόδαρος Ερμής του Χρήστου Λούλη, που πατούσε με τα πόδια του στη γη μόνο όταν ήταν ο Σωσίας του Σωσία, επιβεβαίωσε την οπτική της σκηνοθεσίας με τις νύξεις ενός ιδιότυπου τσίρκου. Η εμφάνιση του πραγματικού Σωσία -ΕΞΟΧΟΣ ο Δημήτρης Ημελλος– οι διάλογοί του με τον Ερμή και μετά με τον Αμφιτρύωνα που ερμήνευσε με την απαιτούμενη μαεστρία ο Γιώργος Γάλλος, άρχισαν να ξεδιπλώνουν όλες τις πτυχές του μολιερικού πνεύματος και της σκηνοθετικής ευφυΐας του Λευτέρη Βογιατζή.

Επιβλητικός και αρκούντως υπερόπτης ο Δίας του Νίκου Κουρή, ήταν απολαυστικός όταν προσπαθούσε -ως Αμφιτρύων- να διαχωρίσει τον σύζυγο από τον εραστή, μιλώντας στην Αλκμήνη. Η Αμαλία Μουτούση, στον ρόλο της παραπλανημένης συζύγου, πρόσθεσε μια ξεχωριστή ερμηνεία παίζοντας μια ξύλινη, ίσως, κούκλα με ψυχή και γλύκα. Πηγαία η Εύη Σαουλίδου στον ρόλο της Κλεάνθης.

Πλάι στον 7μελή θίασο έξι άνδρες ηθοποιοί, ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης, ο Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, ο Νικόλας Χανακούλας, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου και ο Χάρης Φραγκούλης, άλλοτε σαν στρατηγοί κι άλλοτε σαν ένα είδος Χορού, συνέβαλαν στην ατμόσφαιρα της παράστασης. Καθοριστικός ο Λευτέρης Παυλόπουλος με τους φωτισμούς του και το γοητευτικό παιχνίδι του με τις σκιές.

Με κινήσεις και χειρονομίες (την λεπτομερή κίνηση υπογράφει ο Ερμής Μαλκότσης), ήχους και μουσικές (του Δημήτρη Καμαρωτού), η άρτια κουρδισμένη παράσταση είναι γεμάτη αλήθεια και το δίπολο αθωώτητας/αποπλάνησης. Οπως άλλωστε το λέει και ο ίδιος ο Μολιέρος, διά χειρός Χρύσας Προκοπάκη:
«Αυτά του ανθρώπου είναι τα πάθη:
Να ´ναι περίεργος να μάθει
Ο,τι δε θα ´θελε να ξέρει
».

Ψέματα;

Ανάμεσα στους χιλιάδες θεατές ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας, η γενική γραμματέας Λίνα Μενδώνη, η πρώην πρόεδρος της Βουλής Αννα Ψαρούδα-Μπενάκη, ο πρώην υπουργός Ανδρέας Ανδριανόπουλος με τη σύζυγό του, σκηνοθέτες και ηθοποιοί, έλληνες και ξένοι, όπως ο γερμανός διευθυντής της βερολινέζικης Σαουμπύνε Τόμας Οστερμάιερ, ο διευθυντής του θεάτρου Μαξίμ Γκόρκι του Βερολίνου κ.ά. Ήταν εκεί, μεταξύ πολλών άλλων, ο Διονύσης Φωτόπουλος, ο Αγγελος Δεληβορριάς, ο Γιώργος Βέλτσος, η Νόνικα Γαληνέα (πώς θα μπορούσε να λείψει από την πρεμιέρα της κόρης της), ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος, η Λυδία Κονιόρδου, ο Στάθης Λιβαθινός, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, η Ρούλα Πατεράκη, ο Αντώνης Αντύπας με την Ελένη Καραΐνδρου, ο Γιωργος Πάτσας με τη Νικαίτη Κοντούρη και τον 10χρονο γιο τους. Εκεί και η Αννα Κοκκίνου, η Ράνια Οικονομίδου, ο Δημήτρης Τάρλοου, η Σμαράγδα Καρύδη, ο Θοδωρής Αθερίδης, η Γωγώ Μπρέμπου, η Βίκυ Βολιώτη, η Ελένη Ράντου… Παρούσα και η Εμιλυ Κολιανδρή για τον Χρήστο Λούλη όπως και η Ελενα Τοπαλίδου με τον 4χρονο Πέτρο Κουρή, γιο του «Δία» της παράστασης!

Ο Γιώργος Λούκος και ο Γιάννης Χουβαρδάς -συνοδευόμενος από τη σύζυγό του, ηθοποιό Αλκηστη Πουλοπούλου, αμφιτρύωνες του Ελληνικού Φεστιβάλ και του Εθνικού Θεάτρου, αντιστοίχως, απήλαυσαν τη βραδιά και την επιτυχία της.

Η κοσμοσυρροή ήταν τέτοια που δεν άφηνε περιθώριο: η παράσταση είχε δημιουργήσει, και δικαίως, μεγάλες προσδοκίες, τις οποίες και ικανοποίησε πλήρως. Η σφραγίδα του Λευτέρη Βογιατζή, είναι πλέον κοινό μυστικό, αποτελεί εγγύηση. Κι όπως έλεγε χαρακτηριστικά ένας θεατής, φεύγοντας απο το αργολικό θέατρο, «ακόμα και το μέτριο του Βογιατζή, είναι πάνω από το τέλειο κάποιων άλλων σκηνοθετών». Πολλώ δε μάλλον που στον «Αμφιτρύωνα» ο σκηνοθέτης έδωσε ένα ακόμα δείγμα της μεγαλοφυΐας του.

Μην το χάσετε.


INFO

Απόψε, Κυριακή 5 Αυγούστου, θα δοθεί η δεύτερη παράσταση στην Επίδαυρο. Ώρα έναρξης 21.00. Διάρκεια 110′

Τα προγράμματα του Εθνικού εξαντλήθηκαν κι έτσι για την αποψινή παράσταση έρχεται δεύτερη δόση από την Αθήνα.

Η μεγάλη επιτυχία του «Αμφιτρύωνα» οδήγησε το Φεστιβάλ και το Εθνικό στην απόφαση να δοθεί μια παράσταση στο Ηρώδειο. Η ημερομηνία δεν έχει καθοριστεί ακόμη. Προγραμματίζεται είτε για τις 24 Αυγούστου είτε για τις αρχές Σεπτεμβρίου.