Ο γνωστός πιανίστας και συνθέτης της τζαζ αλλά και συγγραφέας, Σάκης Παπαδημητρίου, εμβληματική προσωπικότητα της Θεσσαλονίκης και της ελληνικής σκηνής τζαζ , ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 50 χρόνια δημιουργικής παρουσίας του σε αυτό το είδος της μουσικής που έχει λίγους αλλά φανατικούς φίλους στη χώρα μας.

Η εκδήλωση / παράσταση που θα γίνει στον Δήμο Καλαμαριάς στις 7 Σεπτεμβρίου 2012 θα ανατρέχει στην ιστορία της τζαζ όπως βιώθηκε από τον Σάκη Παπαδημητρίου από το 1962 έως σήμερα.

«Η μουσική ποτέ δεν παλιώνει», λέει ο συνθέτης. «Για παράδειγμα ένα παλιό μου κομμάτι, το ενορχηστρώνω και πάλι και του δίνω μια καινούργια αίσθηση. Στη συναυλία θα παρουσιάσω παλιά μου κομμάτια με αυτό το ανανεωτικό πνεύμα , όπως το «For Bill» που το είχα γράψει για τον πιανίστα Bill Evans ή το «Monk studio» που το είχα αφιερώσει στον Thelonius Monk. Και τα δύο τα είχα παίξει στην πρώτη μου συναυλία που έδωσα στη Θεσσαλονίκη, τον Ιανουάριο του 1963, στην αίθουσα Συλλόγου Αποφοίτων του Κολεγίου Ανατόλια. Η συναυλία εκείνη είχε κάνει αίσθηση, είχε γράψει ο δημοσιογράφος Λευτέρης Κογκαλίδης και είχε συζητηθεί ανάμεσα στους μουσικόφιλους».

Η εκδήλωση για τα 50 χρόνια του συνθέτη θα έχει ως βάση της ένα κουιντέτο μουσικών, θα στηρίζεται σε κείμενα του ίδιου του Σάκη Παπαδημητρίου και της Γεωργίας Συλλαίου, η οποία θα είναι και η «φωνή» της παράστασης. Θα ακουστούν συνθέσεις του Σ. Παπαδημητρίου για θεατρικά έργα, για ταινίες βωβού κινηματογράφου, τζαζ τραγούδια και άλλα πολλά που σημαδεύουν την δημιουργική του πορεία σε αυτά τα 50 χρόνια. Υπάρχει άραγε κάποια σχέση ανάμεσα στο τότε και το τώρα; Ο Σάκης Παπαδημητρίου έχει πει: «H Θεσσαλονίκη του 1962 έχει κάποια σχέση με αυτή του 2012. Περπατάω στην πόλη βλέπω κάτι και θυμάμαι κάτι άλλο. Περπατάω στην πόλη, βλέπω ένα μπαλκόνι στην Αγία Σοφία Τίποτα και θυμάμαι ένα πάρτι, περνάω στην Αγγελάκη, θυμάμαι ένα φίλο κιθαρίστα που έμενε εκεί και κάναμε μαζί πρόβες σε ένα κομμάτι. Τίποτα δεν χάνεται, το ένα γεγονός επικαλύπτει το άλλο, και η πόλη γίνεται ένα κολλάζ».

Ποιος είναι ο Σάκης Παπαδημητρίου

Γεννήθηκε στην Καβάλα και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Οι πρώτες δημοσιεύσεις με πεζογραφήματα και μελέτες για τη μουσική καθώς και οι πρώτες εμφανίσεις του ως πιανίστας και συνθέτης έγιναν στη δεκαετία του ’60. Έγινε γνωστός και από τις ραδιοφωνικές του εκπομπές στην ΕΡΤ Θεσσαλονίκης και Αθηνών από το 1975.

Πραγματοποίησε εμφανίσεις σόλο πιάνο ή με διάφορα σχήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό από τη δεκαετία του ’70. Έγραψε μουσική σε θεατρικές παραστάσεις και πολυσύνθετες εκδηλώσεις όπου η μουσική συνδυάζεται με τη λογοτεχνία, το χορό και τον βωβό κινηματογράφο. ΄Έχει εκδώσει 18 βιβλία και 16 προσωπικούς δίσκους. Υπήρξε υπεύθυνος ύλης περιοδικών και συνεργάτης πολλών εντύπων. Διετέλεσε διοργανωτής μουσικών φεστιβάλ, κινηματογραφικών αφιερωμάτων, μουσικών εργαστηρίων και σεμιναρίων.

Έγινε κατά καιρούς μέλος ελληνικών και διεθνών επιτροπών για τη μουσική, τον κινηματογράφο, το τραγούδι και τις παραστατικές τέχνες. Από τους δεκάδες δίσκους που έχει ηχογραφήσει ξεχωρίζει ο πρώτος του, με τον Φλώρο Φλωρίδη, ένα διπλό LP, με τίτλο «Αυτοσχεδιάζοντας στου Μπαράκου», η πρώτη ηχογράφηση ελληνικής τζαζ, που έγινε το 1979 και κυκλοφόρησε το 1980. Ανάμεσα στα βιβλία του ξεχωρίζει το «Εισαγωγή στην τζαζ» που εκδόθηκε στον ιστορικό οίκο «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου, το 1963, με σχέδια του Κάρολου Τσίζεκ και τυπώθηκε στο ιστορικό τυπογραφείο του Νικολαίδη στη Θεσσαλονίκη.