Επρεπε να αλλάξει το όνομά της και την εικόνα της για να επανέλθει ως «καλλιτέχνις της χρονιάς». Πολλοί πιστεύουν ότι, προτού καλά καλά ξεκινήσει την καριέρα της, έχει ήδη «καεί». Ακόμη περισσότεροι ποντάρουν πάνω της πιστεύοντας ότι θα αποτελέσει το επόμενο μεγάλο όνομα της ποπ μουσικής. Πάντως οι πιο ισορροπημένοι βρίσκουν ότι έχει ταλέντο και ότι αν προσέξει τα επόμενα βήματά της, θα μπορούμε να μιλάμε και στο μέλλον για αυτήν.
Ο λόγος για τη Λίζι Γκραντ, μια 25χρονη Νεοϋορκέζα που έχει κερδίσει εκατομμύρια θαυμαστές σε ολόκληρο τον πλανήτη χωρίς καν να έχει κυκλοφορήσει το πρώτο της άλμπουμ. Ή μήπως είναι… το δεύτερο άλμπουμ της αυτό που κυκλοφόρησε στις 30 Ιανουαρίου; Και τότε η Λάνα Ντελ Ρέι ποια ακριβώς είναι; Αρκετά μπερδεμένα τα πράγματα για μια ποπ υπόθεση η οποία εκ φύσεως θα έπρεπε να είναι απλή. Και πολλές οι ενστάσεις και οι αντιδράσεις που έχουν δημιουργηθεί γύρω από το πρόσωπο της πιο πολυσυζητημένης σταρ των τελευταίων χρόνων. Ας πάρουμε λοιπόν τα… σίγουρα γεγονότα με τη σειρά.
Η Ελίζαμπεθ Γκραντ γεννήθηκε στο μικρό χωριό Λέικ Πλάσιντ, γνωστό από τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Στα 15 της έμπλεξε με κακές παρέες, αλκοόλ και ναρκωτικά, με αποτέλεσμα ο εκατομμυριούχος πατέρας της να τη στείλει εσώκλειστη σε ειδικό σχολείο. Στα 18 της ξεκίνησε σπουδές Φιλοσοφίας, το ενδιαφέρον της όμως μονοπωλούσε, σχεδόν, η μουσική και οι «έξι βασικές συγχορδίες» που της είχε δείξει ο θείος της στην κιθάρα.
Πολλοί την κατηγορούν ότι δεν είναι «αυθεντική», αλλά δημιούργημα του πατέρα της – τη βοήθησε οικονομικά αλλά και σε τεχνικό επίπεδο -και της μουσικής βιομηχανίας, καθώς πιστεύουν ότι η… ανακάλυψη εκ νέου του εαυτού της δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα έξυπνο τρυκ. Οτι δηλαδή η μετεξέλιξη της χαριτωμένης πλην αδιάφορης Λίζι Γκραντ του πρώτου φερώνυμου άλμπουμ στην α λα Νάνσι Σινάτρα (στο πιο άγριο) Λάνα Ντελ Ρέι του «Born To Die», που μόλις κυκλοφόρησε, δεν ήταν παρά ένα καλομελετημένο σχέδιο.
Η ίδια διατείνεται ότι το πρώτο άλμπουμ της, ηχογραφημένο το 2008 με παραγωγό τον Ντέιβιντ Κέιν (Πολ Μακ Κάρτνεϊ, Ρεγκίνα Σπέκτορ), πολύ απλά δεν βρήκε τον δρόμο του προς το κοινό και ότι όποιος θέλει μπορεί να το βρει στα iΤunes, αφού δεν έχει χαθεί – όπως υποστηρίζουν αρκετοί προκειμένου να προκληθεί μεγαλύτερο μυστήριο γύρω από το όνομά της.
Η αλήθεια είναι ότι τα πρώτα της τραγούδια καθόλου δεν θυμίζουν το θηλυκό που εμφανίζεται στο εξαιρετικά δουλεμένο βιντεοκλίπ της «Born To Die»: γυμνή στην αρχή, αγκαλιάζεται από έναν ημίγυμνο, γεμάτο τατουάζ άνδρα, ενώ στη συνέχεια τη βλέπουμε καθισμένη σε έναν θρόνο φορώντας ένα λευκό φόρεμα σαν σταρ της δεκαετίας του ’50-’60 και έχοντας αριστερά και δεξιά της δύο τίγρεις. Το πρόσωπό της δείχνει αρκετά «πειραγμένο» – ιδιαίτερα τα χείλη, τα οποία σίγουρα έχουν υποστεί κάποια επέμβαση. Εκείνο όμως που εντυπωσιάζει πέρα από την εικόνα είναι η βαθιά φωνή της: πολύ πιο ώριμη από την ηλικία της, θυμίζει μια σέξι εκδοχή της Νίκο των Velvet Underground. Στο φινάλε του βίντεο καταλήγει κακοποιημένη, γεμάτη αίματα, φορώντας ένα κόκκινο σουτιέν, στην αγκαλιά του εραστή της – λόγος αρκετός για να της επιτεθούν διάφορες γυναικείες οργανώσεις.
Επρεπε να το κάνει, παραδέχεται η ίδια: να αλλάξει όνομα και λουκ προκειμένου να δώσει στο ταλέντο της μια δεύτερη ευκαιρία – όπως έχουν πράξει στο παρελθόν πολλοί, από τον Μπομπ Ντίλαν και τον Ντέιβιντ Μπάουι μέχρι τη Lady Gaga. Και προφανώς το πέτυχε: το βίντεο του «Blue Jeans», το έχουν παρακολουθήσει στο Διαδίκτυο 20 εκατομμύρια άνθρωποι, η ίδια κέρδισε το βραβείο του περιοδικού «Q» στην κατηγορία «το μεγάλο επόμενο όνομα», όλες οι συναυλίες που έχει δώσει ήταν sold-out και το «Born To Die» ενδέχεται να γίνει το πιο εμπορικό άλμπουμ του 2012. Πάντως είναι αρκετά καλό, με ενδιαφέροντες στίχους και δουλεμένη μουσική: μια νέα γυναίκα προικισμένη με εξαιρετική μπάσα φωνή και όμορφο φαλσέτο γίνεται διεθνής σταρ χωρίς να τραγουδάει τις ποπ «τσιχλόφουσκες» που παίζουν κατά κόρον τα μουσικά κανάλια.

Τα χείλη της και το ευρώ
Επιθέσεις για την εμφάνισή της δέχθηκε η Λάνα Ντελ Ρέι στην ιστορική αμερικανική τηλεοπτική εκπομπή «Saturday Night Live» – την οποία πολλοί χαρακτήρισαν ως τη χειρότερη που έχει γίνει ποτέ. Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Τζούλιετ Λιούις έγραψε στo twitter: «Βλέποντας αυτή την “τραγουδίστρια” στο SNL ήταν σαν να βλέπεις ένα δωδεκάχρονο να παριστάνει ότι τραγουδά και παίζει στο δωμάτιό του». Η ίδια βεβαίως δεν δείχνει να ενοχλείται και απαντά στα σχόλια περί σιλικόνης στα χείλη της: «Ετσι δείχνουν τα χείλη μου όταν τραγουδώ, αυτό είναι το φυσικό μου. Ξέρω ότι ο κόσμος λέει πολλά για εμένα αλλά δεν με ενδιαφέρει, δεν ασχολούμαι με τέτοιου είδους θέματα. Με νοιάζει πολύ περισσότερο μια πιθανή κατάρρευση του ευρώ και η κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία… Φυσικά και θέλω ο δίσκος μου να πάει καλά, αλλά δεν ανησυχώ για εμένα. Θα είμαι καλά».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ