Είναι πραγµατικά δύσκολο να φανταστεί κάποιος τι θα µπορούσε να παρουσιάσει επί σκηνής ο Ελβις Κοστέλο εν έτει 2011. ∆ικαίως πολλοί τον αποκαλούν κινητή εγκυκλοπαίδεια, αφού στα περίπου 40 χρόνια που βρίσκεται στο προσκήνιο ο διοπτροφόρος µουσικός από το Πάντιγκτον του Λονδίνου δεν έχει αφήσει παρά ελάχιστα µουσικά είδη έξω από την ατζέντα του. Το κυριότερο είναι ότι δεν µιλάµε για µια επιδερµική ενασχόληση χάριν εντυπωσιασµού, αλλά για µια ουσιαστική εξελικτική πορεία ενός καλλιτεχνικού οράµατος που δεν γνωρίζει σύνορα.

Από τις πρώτες πανκ µινιατούρες στο τέλος του 1970 στη new wave αισθητική των αρχών των 80s και από εκεί σχεδόν στα πάντα: κουαρτέτα εγχόρδων µε το Brodsky Quartet, µουσική για µπαλέτο για την Aterballeto Dance Company – έργο βασισµένο στο «Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Σαίξπηρ –, συµµετοχή σε σύγχρονες όπερες, συνεργασίες µε λυρικές τραγουδίστριες, όπως η σπουδαία µεσόφωνος Αν Σόφι φον Οτερ και η υψίφωνος Μπάρµπαρα Μπόνεϊ, vintage ποπ αριστουργήµατα σε συνεργασία µε τον Μπερτ Μπάκαρακ, τζαζ βινιέτες σε συνεργασία µε τη λαµπερή τρίτη σύζυγό του Νταϊάνα Κραλ, και φυσικά η πρόσφατη «βουτιά» του στην αµερικανική µουσική παράδοση µε τα τελευταία άλµπουµ, δουλειές που αναδεικνύουν έναν πλήρως ολοκληρωµένο συνθέτη και µουσικό στην πιο ώριµη φάση της καριέρας του.

Σε µια συνέντευξη που του είχα πάρει το 2002 για το άλµπουµ του «When Ι Was Cruel» σχεδόν µε αποπήρε όταν χαρακτήρισα τον ίδιο αλλά και τον ήχο του «ροκ»: «Μα δεν είναι ροκ δίσκος. Πάντοτε µου άρεσαν ο ρυθµός, τα rhythm ‘n’ blues, οι µπαλάντες. Ποτέ δεν έκανα ροκ δίσκους. Σιχαίνοµαι το ροκ, θεωρώ ότι είναι µονοδιάστατο και ποµπώδες. ∆εν µου λέει τίποτε. Μου αρέσει το rhythm ‘n’ blues, είτε πρόκειται για τον Μπιγκ Τζo Τέρνερ είτε για τις Destiny’s Child, αλλά όχι το ροκ. Μου αρέσει οτιδήποτε έχει ρυθµό». Βεβαίως, δεν σιχαίνεται το ροκ. Aπλώς µε αυτόν τον τρόπο αµύ νεται προκειµένου να προστατεύσει την ανάγκη του για µια ευρείας γκάµας καλλιτεχνική δηµιουργία.

Ενα από τα «must» της σεζόν

Η νέα περιοδεία του Ελβις Κοστέλο στις ΗΠΑ µε αφορµή τα πρόσφατα άλµπουµ του, «Secret, Profane & Sugarkane» και «National Ransom», έχει χαρακτηριστεί από τους κριτικούς ένα από τα «must» της σεζόν. Και ευτυχώς για όλους µας περιέχει σχεδόν τα πάντα, στο πλαίσιο του ακουστικού ήχου που λανσάρει τελευταία. Από την υπέροχη «Alison» και το χαρακτηριστικό «Watching The Detectives» του 1977, στη διασκευή του «Don’t Let Me Be Misunderstood», τη «Veronica», «παιδί» της συνεργασίας του µε τον Πολ Μακ Κάρτνεϊ , ως τις διασκευές στο «All Or Nothing At All», γνωστό από τον Φρανκ Σινάτρα, και το «Jackie Wilson Said» του Βαν Μόρισον, καταφέρνει να παρουσιάσει ένα σετ που δεν τον παρουσιάζει αµήχανο µε την ηλικία του – σήµερα προτιµώ να αναπολώ τις εκπληκτικές εµφανίσεις του στην αρχή της καριέρας του, παρά να γελάω µαζί του, όπως συµβαίνει µε τους Ρόλινγκ Στόουνς – και την ίδια στιγµή δίνει µια ολοκληρωµένη εικόνα της αµερικάνα-φολκ που κυριαρχεί στη µουσική σκηνή στις ηµέρες µας.

Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι αυτή τη φορά θα δούµε τον Ελβις Κοστέλο σε έναν χώρο όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, καθώς θα έχει τη δυνατότητα να ξεδιπλώσει µε άνεση τον unplugged ήχο της νέας περιοδείας του. Εχουν προηγηθεί το 1996 η από κοινού εµφάνισή του µε τον Ντέιβιντ Μπάουι και τον Λου Ριντ στο γήπεδο του Παναθηναϊκού και το 2007 µια συναυλία του στο Ηρώδειο µαζί µε τον θρύλο της Νέας Ορλεάνης Αλέν Τουσέν.

Ηφωνή που λατρεύει η Ανν Σόφι φον Οτερ

Η ιδιαίτερη φωνή του Ελβις Κοστέλο, με το χαρακτηριστικό φαλσέτο, ηχεί πλέον πιο ώριμη και δουλεμένη από ποτέ παραμένοντας ταυτόχρονα εξίσου «εξωτική». Η Ανν Σόφι φον Οτερ μού είχε πει ότι λατρεύει τις ψηλές νότες του – σίγουρα φοβερό κομπλιμέντο από μια τέτοια τραγουδίστρια: «Να σου πω τι συμβαίνει. Οταν έχεις μια τόσο όμορφη και τόσο τέλεια εκπαιδευμένη φωνή όπως έχει η Ανν Σόφι, δεν έχεις την ελευθερία να ξεφύγεις από τα όρια της περιοχής της φωνής σου, κάτι που εγώ μπορώ να κάνω με άνεση» είχε εξηγήσει ο Κοστέλο. «Μερικοί το βρίσκουν αυτό άσχημο και δύσκολο και άλλοι συγκινητικό.

Προφανώς η Ανν Σόφι το βρίσκει όμορφο επειδή δεν μπορεί η ίδια να το κάνει. Και όταν ακούω το υπέροχο λεγκάτο της, εύχομαι να μπορούσα να τραγουδήσω έτσι. Οσοι έχουν σγουρά μαλλιά θέλουν ίσια και το αντίθετο. Πάντοτε θέλουμε αυτό που δεν έχουμε».

Οσο για την ακατάπαυστη διάθεσή του να μην παραμένει πιστός σε ένα και μόνο είδος, έχει μια πολύ συγκεκριμένη άποψη να καταθέσει: «Το “Juliet Letters” ήταν η πρώτη σημαντική ανάμειξή μου με την κλασική μουσική, γι’ αυτό και κατέχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου. Πολλοί σνομπάρισαν τόσο αυτόν τον δίσκο όσο και εκείνον με την Ανν Σόφι φον Οτερ. Είναι άνθρωποι χωρίς φαντασία, που κινούνται σε ένα συγκεκριμένο πεδίο και δεν μπορούν να αντιληφθούν τις απεριόριστες δυνατότητες της μουσικής».

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ

Ο Ελβις Κοστέλο εμφανίζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου.

Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία Μεγάρου Μουσικής και Ομήρου 8, τηλ. 210 7282.333.

Τιμές: 30 (φοιτητικά), 45, 55, 65, 90 (διακεκριμένη ζώνη) ευρώ.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ