από metereologos.gr
Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017
 
 

Ο άστεγος των βορείων προαστίων

Μια δωρεάν στο Ιντερνετ νουβέλα περιγράφει τη σιωπή την Αθήνας μπροστά στην εξαθλίωση
Ο άστεγος των βορείων προαστίων
Την αμήχανη σιωπή της πόλης μπροστά στη φτώχεια και την εξαθλίωση των διπλανών μας περιγράφει στη νουβέλα του ο Νίκος Καρακάσης
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 



Ακόμα και ο πιο γρήγορος, ο πιο αδιάφορος περιπατητής στη σημερινή Αθήνα, ακόμα και κάποιος που το θέαμα τον αποκαρδιώνει και κάνει τα στραβά μάτια, δεν μπορεί να αποφύγει εύκολα την πραγματικότητα: τα χέρια που βυθίζονται στους κάδους απορριμμάτων για να βρουν φαγητό αυξάνονται μέρα με τη μέρα.

Σε μια περίοδο όπου τα πάντα λιγοστεύουν, περισσεύει μια αμήχανη σιωπή. «Η Αθήνα έχει αλλάξει πάρα πολύ. Ο κόσμος έχει γίνει πιο σιωπηλός σχετικά με πράγματα για τα οποία θα έπρεπε κανονικά να μιλάει, για τους άστεγους, την αυξανόμενη φτώχεια κ.τ.λ. Κανείς δε γεννιέται άστεγος. Η κοινωνία "κατασκευάζει" τους απόβλητους και επιπλέον τους αφήνει σε αυτή την κατάσταση, όπως το κράτος που είναι εκκωφαντικά απόν» λέει ο συγγραφέας Νίκος Καρακάσης (γεν. 1969) που έγραψε μια νουβέλα μέσα σε αυτό το κλίμα, σχεδόν ανακλαστικά, για έναν άστεγο των… βορείων προαστίων.

«Εβλεπα αυτόν τον άστεγο κοντά στο σπίτι μου στο Χαλάνδρι. Δεν τον ήξερα, δεν του είχα μιλήσει. Μου έκανε εντύπωση, μου φαινόταν παράταιρο που βρισκόταν εκεί και όχι στο κέντρο, όπου λ.χ. θα μπορούσε να έχει πρόσβαση σε ένα συσσίτιο του δήμου. Το μόνο που προξενούσε η παρουσία του ήταν τύψεις».

Τον περασμένο Φεβρουάριο ο συγγραφέας αποφάσισε να προσφέρει δωρεάν τη νουβέλα του «Η σιωπή της πόλης» μόνο σε ηλεκτρονική μορφή στο διαδίκτυο. «Ηταν μια επιλογή εξαρχής. Το βιβλίο αυτό γράφτηκε με σκοπό να διαβαστεί στο διαδίκτυο. Δεν ήθελα να βγάλω λεφτά από αυτό, για μένα προείχε η χαρά της γραφής» τονίζει ο ίδιος λέγοντας πως το βιβλίο, που κυκλοφορεί από τις Βορειοδυτικές Εκδόσεις, πληροί όλες τις προϋποθέσεις: «Εχει η γίνει η κανονική δουλειά» που κάνει ένας οίκος για τα βιβλία που πρόκειται να κυκλοφορήσει στα ράφια των βιβλιοπωλείων.

Η σπονδυλωτή αυτή ιστορία αναφέρεται σε έναν άστεγο που λειτουργεί σαν το μεγάλο σύμβολο της περιθωριοποίησης, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Πέντε διαφορετικοί άνθρωποι, τα πέντε πρόσωπα της αδιαφορίας, θα πλέξουν τις ζωές τους με αυτόν εξαιτίας ενός ατυχήματος που θα του συμβεί. Ο άστεγος σιχαίνεται αυτή την κοινωνία. Προτιμά να ζει σε καθεστώς εξαθλιωμένης ελευθερίας παρά να είναι μέλος της - όπως θα ήθελαν οι μετανάστες που καταφθάνουν καθημερινώς στη χώρα.

«Δεν φταίνε οι μετανάστες για τα χάλια του κέντρου της Αθήνας. Το κράτος έχει απολέσει κάθε ρυθμιστικό ρόλο σε όλα αυτά, υπάρχουν και κάποιοι που αυτοδικούν. Το μεταναστευτικό, ο τρόπος που το αντιμετωπίζουμε, είναι κατά το ήμισυ θέμα παιδείας και κατά το άλλο μισό εδράζεται σε μια αφόρητη ανάγκη που έχουν οι κάτοικοι για να ξεσπάσουν εξαιτίας του τρόπου ζωής στην πόλη που γίνεται όλο και δυσκολότερος»
αναφέρει ο συγγραφέας. ο οποίος οσμίζεται μια προσπάθεια να φορτωθούν πράγματα σε ανθρώπους που δεν φταίνε σε τίποτα.

Ο Νίκος Καρακάσης μεγάλωσε στην Αθήνα, στις γειτονιές του Νέου Κόσμου και της Κυψέλης. Σήμερα διευθύνει τη δική του εταιρεία πληροφορικής ολοκληρώνοντας την ενασχόλησή του με τους υπολογιστές από μικρό παιδί. Η οικογένειά του είναι καλλιτεχνική: είχε παππού τον Σταύρο Καρακάση, μουσικολόγο και αλεξανδρινό ποιητή που έπαιζε ωραίο βιολί και υπήρξε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Ο παππούς του εξέδωσε ένα βιβλίο με την αλληλογραφία που διατηρούσε με τον φίλο του Κωνσταντίνο Καβάφη. Επιπλέον, θείος του είναι ο γνωστός συγγραφέας Κώστας Καρακάσης, κάτι όμως που ο ίδιος ανακάλυψε πριν από περίπου πέντε χρόνια.

«Νόμιζα ότι ήμουν ο τελευταίος αυτής της οικογένειας» εξηγεί. «Η γυναίκα μου έτυχε να διαβάζει ένα βιβλίο του Κώστα Καρακάση εκείνη την εποχή. Είδα την ηλεκτρονική διεύθυνσή του στο οπισθόφυλλο και η περιέργεια με έσπρωξε να τον ρωτήσω αν είμαστε συγγενείς. Ελαβα τελικά μια πολύ ζεστή απάντηση από τον θείο μου τον Τάκη!».

Μετά από μια συγκινητική συνάντηση που είχαν οι δυο τους στο Ναύπλιο έμαθε για το παρελθόν αλλά και το παρόν μιας μεγάλης οικογένειας που είναι διασκορπισμένη σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο ίδιος τότε ξεκίνησε να γράφει συστηματικά και σήμερα δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό του αλλιώς. «Εγιναν όλα για να αρχίσω να γράφω» πιστεύει ο ίδιος - μια τελείως διαφορετική πένα σε σχέση με τον θείο του.

«Προσωπικά πιστεύω στο νέο μέσο. Ο εκδοτικός χώρος πρέπει να δώσει ευκαιρίες στο νέο μοντέλο ανάγνωσης, αυτή τη νέα μορφή διαβάσματος. Το ψηφιακό βιβλίο είναι γεγονός. Το θέμα είναι πώς οι συγγραφείς θα προσαρμοστούν σε αυτό το νέο περιβάλλον, ούτως ώστε να κερδίσουμε και άλλους αναγνώστες, κυρίως νεότερους σε ηλικία που όπως ξέρουμε δεν διαβάζουν πολύ. Οι διάφορες ταμπλέτες ανάγνωσης και οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες (e-readers) προς το παρόν κοστίζουν πολύ. Μοιραία όμως θα πέσουν οι τιμές και σε αυτά τα προϊόντα. Εχω την αίσθηση ότι με μικρά κείμενα, με μια νουβέλα σαν αυτή, που μπορεί να διαβαστεί γρήγορα και εύκολα (αυτό δε σημαίνει ότι το κείμενο είναι απλοϊκό ή επίπεδο) μπορούμε να προσελκύσουμε αναγνώστες».

Το πρόσφατο μυθιστόρημα του Νίκου Καρακάση, «Βασιλιάς Ικελος» (2010), κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος. «Ο συγγραφέας γράφει. Αυτό είναι το ουσιώδες. Δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία το πώς θα διαδώσει αυτό που έγραψε, ή πώς θα το κάνει στο μέλλον» καταλήγει προσφέροντας αυτή τη νουβέλα 88 σελίδων, «ένα βιβλίο καλοσύνης» που κυκλοφορεί ελεύθερο στις οθόνες των υπολογιστών σας.



Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (12)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Καλωσύνη.. | 02/05/2011 21:45
    Κύριε Καρακάση, σας εύχομαι καλή επιτυχία στο βιβλίο σας κι ευελπιστώ ότι και μετά την παρουσίασή του στο FLORAL να δρέψετε τους καρπούς που σας αξίζουν.. αληθινά το λέω και δεν ειρωνεύομαι.. το αν κατάλαβα η όχι αφήστε να το αποδείξει η εμμονή μου να γράφω με ωμέγα την λέξη.. το αν είμαι φαντασιόπληκτος δυστυχώς δεν αποδεικνύεται από καμιά μου γραπτή πρόταση.. όντως από τον Όμηρο και δώθε η λογοτεχνία ασχολείται με το ανθρώπινο δράμα αλλά άλλο αυτό κι άλλο να εκμεταλλευόμαστε το δράμα δίκην προβολής μας... Συγγραφέας δεν είμαι, λάθος σας ενημέρωσαν είμαι πατέρας πρωτίστως, μετά άνθρωπος, ακολούθως οικοδόμος και κάπου στο τέλος ένας ταπεινός αναγνώστης.. στη διάθεσή σας..παρά την εμπάθεια.
    Κωνσταντίνος Γυπαράκης
    απάντηση13
     
     
    Έτσι όπως το πάτε... | 02/05/2011 21:43
    θα με κάνετε να δωρίσω σε όλους μου τους φίλους τον Βασιλιά Ικελο του Νίκου Καρακάση και να στείλω το λίνκ με την νουβέλα σε όσους ξέρω...
    Άννα Αστερίου
    απάντηση31
     
     
    Το δράμα της καλοσύνης | 02/05/2011 18:55
    Κύριε Γυπαράκη, είχα αποφασίσει να μην ασχοληθώ με τις φαντασιοπληξίες σας. Αλλά επειδή είναι φανερό ότι δεν έχετε καταλάβει αυτό που διαβάσατε, να σας ενημερώσω ότι η νουβέλα παρουσιάζει την καλοσύνη (με ο) και όχι η κίνηση μου να το διαθέσω δωρεάν. Ο Χρήστος, ο άστεγος της νουβέλας είναι η καλοσύνη που αναφέρει ο δημοσιογράφος. Και επίσης δεν υπάρχει κάποιο δράμα στο πόνημα μου, παρά μια επισήμανση μιας κατάστασης. Το δράμα ανήκει σε αυτόν που το αναζητεί. Κάπου διάβασα ότι είστε συγγραφέας, οπότε πιστεύω ότι μπορείτε να διαβάσετε με μεγαλύτερη προσοχή την πρόταση "Ένα βιβλίο καλοσύνης" που διαφέρει πολύ από το μια κίνηση καλοσύνης". Την βιασύνη σας την παραβλέπω, την έκφραση σας όχι.
    ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
    απάντηση41
     
     
    Η σιωπή της πόλης | 02/05/2011 11:49
    Δεν ενοχλήθηκα ακριβώς. Θεωρώ υποχρέωσή μου να μιλήσω για έναν συγγραφέα (και έναν καλό άνθρωπο) που φιλοξενείται στις εκδόσεις μου και δέχτηκε μία -αναίτια κατά τη γνώμη μου- επίθεση. Η άποψή σας σεβαστή προφανώς. Μόνο να διευκρινήσω ότι δεν πρόκειται για ταυτόχρονη κυκλοφορία δύο βιβλίων. Ο Βασιλιάς Ίκελος έχει κυκλοφορήσει πριν από ένα χρόνο. Και ούτε βέβαια έχω μετοχές στον Κέδρο. Τα 2 cents μου ως αναγνώστης είναι ότι βρίσκω απολύτως λογικό το ότι αν διαβάσω κάτι που κυκλοφορεί ελεύθερα από έναν συγγραφέα και μου αρέσει πάρα πολύ, τότε θα αναζητήσω και τα προηγούμενα έργα του. Μ' αρέσει να υπάρχει αυτή η δυνατότητα και προς τις δύο κατευθύνσεις.
    Γιάννης Πλιώτας
    απάντηση31
     
     
    Ζινώντας παβίδονο σαβίνι, Κι ἀπονιβώντας ἐρομιδαλιὸ.. | 02/05/2011 11:10
    Κυρία Ματζουράνη, σωστά τα λέτε..κανιβαλισμός η όποια απόπειρα να προβληθεί οιοσδήποτε προκρίνοντας και διαφημίζοντας την καλωσύνη του.. Κύριε Πλιώτα, αδυνατώ να εννοήσω τους λόγους για τους οποίους ενοχληθήκατε.. δεν άσκησα καμιά κριτική ούτε για την αξία της νουβέλλας ούτε για τις προθέσεις τις δικές σας ως υπευθύνου των βορειοδυτικών εκδόσεων.. πολλές νουβέλες, μυθιστορήματα, ποιήματα, διατριβές κυκλοφορούν ελευθέρως στο διαδίκτυο.. Αυτό που είπα είναι ότι η "καλωσύνη" της δωρεάν προσφοράς στα δικά μου μάτια κι αυτιά ήχησε ως διαφήμιση τόσο της ενέργειας αυτής καθαυτής όσο και της ταυτόχρονης κυκλοφορίας του ιδίου συγγραφέως άλλου πονήματος από άλλο εκδότη.. με τις υγείες σας!
    Κωνσταντίνος Γυπαράκης
    απάντηση13
     
     
    Διάλογος | 02/05/2011 00:57
    Καλησπέρα. Είμαι ο εκδότης των βορειοδυτικών. Είναι ο εκδοτικός που κυκλοφόρησε τη Σιωπή της Πόλης. Δυσκολεύομαι να κατανοήσω τα απαξιωτικά σχόλια. Κύριε Γυπαράκη, με τον Νίκο γνωριστήκαμε τυχαία. Κάποια στιγμή μού μίλησε για τη νουβέλα του και συμφωνήσαμε να δουλέψουμε πάνω της, να φτιάξουμε ένα e-book και να το μοιράσουμε ελεύθερα στους αναγνώστες. Κατά τη γνώμη μου είναι ένα πολύ αξιόλογο έργο. Είναι άδικο σε μία παρουσίαση συγγραφέα να μην αναφέρονται τα προηγούμενα βιβλία του, εκτός και αν είναι πχ στα δικαστήρια με τον άλλο εκδοτικό ή τους μισεί θανάσιμα. Η ουσία είναι η εξής: Η σιωπή της πόλης είναι ένα βιβλίο που μπορεί οποιοσδήποτε να διαβάσει και να κρίνει. Ευχαριστώ.
    Γιάννης Πλιώτας
    απάντηση00
     
     
    Περί διαλόγου.. | 01/05/2011 10:35
    Προσωπικά δεν συνδιαλέγομαι με "κουκουλοφόρους".. όποιος έχει αξιοπρέπεια και ζει εν τιμή απαντάει επωνύμως..
    Κωνσταντίνος Γυπαράκης
    απάντηση23
     
     
    Η λογοκρισία στην ντεμέκ διανόηση | 01/05/2011 09:50
    Λογοκρισία στο φουλ!!! δεν το δημοσιεύσατε το σχόλιο μου! γιατί άραγε? τι φοβάστε? μήπως μερικοί έστω ελάχιστοι, (ευτυχώς), θεωρήσουν τις "υστερικές" αυτές φωνές σαν ένα καλωσόρισμα μιας νέας εποχής, όπου οι δημόσιες σχέσεις και η γκρίζα διαφήμιση δεν θα έχει ουδεμία σχέση με τον πολιτισμό? όπως και η λέξη "πιάτσα" ! Ας την αφήσουμε στους ταξιτζήδες και τις εκδιδόμενες! Το κείμενο σας κύριε, επαναλαμβάνω, είναι αποκρουστικό γιατί είναι επιπέδου σουπερ μάρκετ, επαναλαμβάνω... Δώρο με το βιβλίο, η ιστορία του άστεγου. 2 σε 1 πιτυρίδα και Ultrex. Δεν πήγαν καλά , φυσικά, οι πωλήσεις στον Κέδρο και είπαμε να μοιράσουμε στον λαό ένα τυράκι μπας και τσιμπήσει και αγοράσει το jamon. Οχι ευχαριστώ
    Κώστας Αποστολίδης
    απάντηση13
     
     
    προσοχή! γκρίζα διαφήμιση | 01/05/2011 01:06
    Αγοράστε το βιβλίο μου και διαβάστε δωρεάν την νουβέλα μου, φωνάζει βραχνιασμένα ο τελάλης. 2 σε 1. Πιτυρίδα και Ultrex. ΥΓ. Κατανοώ ότι προσδίδω κύρος στο ρυπαρό αυτό άρθρο σχολιάζοντας γραφιάδες επιπέδου σούπερ μάρκετ , αλλά τι να κάνουμε, είμαι μεγαλόψυχη. ΥΓ2. Μακάρι οι "υστερικές" φωνές να πληθύνουν, τόσο ώστε να κουφαθούν κάποιοι και να μην τολμούν να θεωρούν τον πολιτισμό "πιάτσα" μερικών. Ας τις αφήσουν για τους ταξιτζήδες και τις εκδιδόμενες.
    the age of aquarius
    απάντηση32
     
     
    Όταν ο θυμός περισσεύει... | 01/05/2011 01:02
    Έχω την αίσθηση ότι έχουμε αρχίσει να γινόμαστε καννίβαλοι.. Κάποιος ασχοληθηκε με τους άστεγους και τον βρίζουμε... Μπορούμε βέβαια να διαβάζουμε μόνο ροζ λογοτεχνία... ίσως μας κάνει καλό το να αποβλακωνόμαστε... Η νουβέλα πάντως για όσους δεν έχουν βυθιστεί στον θυμό τους είναι ένα συμπαθέστατο ανάγνωσμα...
    Μαρία Μαντζουράνη
    απάντηση51
     
     
    Το νόημα των σχολίων ή οι Τιμητές των Πάντων | 30/04/2011 01:48
    Το να παρουσιάζει κανείς τα παλιά μαζί με το καινούργιο έργο ενός συγγραφέα είναι κάτι συνηθισμένο σε βιβλιοκρισίες... ίσως βέβαια όλες οι παρουσιάσεις βιβλίων να αφορούν ξεφτίλες και χαμερπείς πνευματικούς ανθρώπους, που (από τότε που άνοιξε τα μάτια ο Πάγκαλος) μας αξίζουν γιατί τέτοιοι είμαστε ... Αλλά επειδή η καλωσύνη δεν γράφεται με ω, ίσως κάποιοι που προσφέρουν στο τζάμπα τα πνευματικά τους προιόντα απλά να χαλάνε την πιάτσα...γι αυτό οι άλλοι να ωρύονται... ΥΓ με το δράμα του ανθρώπου ασχολείται η λογοτεχνία από τον Όμηρο και εντεύθεν. Και καλά κάνει. Σε αυτήν μπορούμε να εναποθέσουμε τις ελπίδες μας και όχι στις υστερικές φωνές που παριστάνουν τους τιμητές των πάντων...
    O Ρομπέν των Κειμένων
    απάντηση64
     
     
    Ντροπή!! | 29/04/2011 13:03
    Η χαμέρπεια δεν έχει τέλος τελικά... ώστε ο "συγγραφέας" δεν είχε σκοπό να βγάλει λεφτά από τη νουβέλα που έγραψε έτσι; παρ' όλα αυτά φρόντισε να επισημάνει ότι το τελευταίο του πόνημα κυκλοφόρησε από τον Κέδρο ώστε να φροντίσουμε να τον επιβραβεύσουμε για την "καλωσύνη" του ν' ασχοληθεί με το δράμα ενός ανθρώπου... Ξεφτίλα είναι η μόνη λέξη που μου έρχεται αυθορμήτως στο μυαλό μου.. αλλά έτσι είναι... τέτοιους "πνευματικούς" ανθρώπους αξίζουμε ως λαός... εαυτούληδες, υποκριτές και συμφεροντολόγους... α! κι άσχετους βεβαίως-βεβαίως αλλά ας όψονται οι καλοθελητές "δημοσιογράφοι" που φροντίζουν να τους παραχωρούν ΒΗΜΑ να εκφράσουν τις ανοησίες τους...
    Κωνσταντίνος Γυπαράκης
    απάντηση46
     
-