«Εμένα χρειάζεστε. Εναν σαν κι εμένα έχετε ανάγκη» έλεγε και ξανάλεγε στον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου ο Γιάννης Βογιατζής μετά την προχθεσινή πρεμιέρα της «Φρεναπάτης» στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Γιατί; Μα επειδή ο ρόλος του παλαίμαχου ηθοποιού δεν είναι άλλος από εκείνος του μάγου στο έργο του Πιερ Κορνέιγ που διασκεύασε, μετέφρασε και σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Μαυρίκιος. «Ενα μαγικό ραβδάκι χρειάζεστε για να λυθούν τα προβλήματα» . Με όλο τον θίασο παρατεταγμένο στη σκηνή, αφού η αυλαία είχε πέσει και το κοινό είχε αποχωρήσει από την αίθουσα, ο Πρωθυπουργός μαζί με τη σύζυγό του Αντα συνεχάρησαν τους ηθοποιούς. Αλλωστε ήταν ηχηρό το «παρών» της κυβέρνησης σε αυτή την πρεμιέρα: Δρούτσας, Μπεγλίτης, Σαχινίδης, Βούγιας, Αποστολάκη και η Πέμυ Ζούνη. Ιδιαιτέρως ευτυχής ήταν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Χουβαρδάς, αφού η «Φρεναπάτη» άρεσε σε όλους πολύ.

Σαν άλλος μάγος ο Δημήτρης Μαυρίκιος κατάφερε να παρασύρει τους θεατές σε ένα θέαμα που συνδυάζει την ποίηση με τον ρεαλισμό, προσφέροντας χιούμορ, γέλιο αλλά και συγκίνηση. Με μετάφραση- διασκευή του ίδιου του σκηνοθέτη, η «Φρεναπάτη» ευτύχησε να «ακουστεί» σε ομοιοκατάληκτο στίχο, εξαιρετικά σημερινό και γήινο, δίχως όμως να χάνει τίποτε από τη λογοτεχνική του διάσταση. Το ζεστό και παρατεταμένο χειροκρότημα μαζί με τα πολλά μπράβο που ακούστηκαν στο τέλος έδωσαν στην πρώτη πρεμιέρα του Εθνικού για τη σεζόν 2010-2011 αέρα του νικητή.

Εργο του 17ου αιώνα, η «Ιllusion Comique» συνδυάζει θεματικά «το θέατρο μέσα στο θέατρο» και το χάσμα γενεών, ιδωμένο μέσα από τη διάσταση που χωρίζει τα «πρέπει» των γονιών από τα «θέλω» των παιδιών. Σοφή η ελευθερία που παίρνει από τον συγγραφέα ο Μαυρίκιος και στη θέση του δεσποτικού πατέρα εμφανίζει μια αυταρχική μητέρα. Στο τέλος, όταν όλος ο θίασος υποκλίνεται στο κοινό του θεάτρου εν θεάτρω- πλάτη στους θεατές του Εθνικού- και αποκαλύπτεται η άλλη διάσταση της «Φρεναπάτης», όλοι μας νιώσαμε ανακούφιση: Το θέατρο είχε νικήσει τον θάνατο!

Με τη μουσική του Στάθη Σκουρόπουλου να δίνει το στίγμα της παράστασης, τα βίντεο-σήματα κατατεθέν του Μαυρίκιου (από τον Χρήστο Δήμα ) και το μικρό αγόρι επί σκηνής και οθόνης να συνδέουν το χθες με το σήμερα, η «Φρεναπάτη» κατάφερε κάτι ακόμη: Να αναδείξει, για πρώτη φορά μετά το «Για πάντα» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, τις δυνατότητες της πλήρως ανανεωμένης Κεντρικής Σκηνής (σκηνικά Δημήτρης Πολυχρονιάδης, κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου ). Τέλος, η διάρκεια του έργου είναι ιδανική:

95 λεπτά, χωρίς διάλειμμα.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Εθνικό Θέατρο, Κεντρική Σκηνή, Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, τηλ. 210 5288.170.

η Παραστάσεις: Τετάρτη ως Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.00 και 21.00, Κυριακή στις 19.00.

η Ως τις 30.1.2011. Οι ερμηνείες
Τις εντυπώσεις έκλεψε η Λίζα – ρόλος-«κλειδί» στην εξέλιξη του έργου- της Ευγενίας Αποστόλου, ξεδιπλώνοντας όλες τις πτυχές της κωμίκας που διαθέτει, ενώ ο Γιώργος Γάλλος επιβεβαίωσε την ανοδική πορεία του ως Ματαμόρος. Ο Χρήστος Λούλης και η Εμιλυ Κολιανδρή, ως Κλίνδωρ και Ισαβέλλα (το κεντρικό ζευγάρι), κατάφεραν να υπηρετήσουν τις πτυχές των ρόλων τους με όλα τα σκαμπανεβάσματά τους. Συγκινητικός ο Γιάννης Βογιατζής (στη σκηνή αλλά και στα γκρο πλαν της οθόνης) και εξαιρετική μέσα στη λιτότητά της η Εύα Κοταμανίδου.