ΒΕΝΕΤΙΑ, Η ώρα του ελληνικού κινηματογράφου έφθασε και οι πρωταγωνιστές είναι δύο σκηνοθέτες που και πολλά έχουν να δώσουν αλλά και την όρεξη για να το κάνουν.

Τα ονόματά τους, Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη και Σύλλας Τζουμέρκας. Ο Τζουμέρκας στα 32 αποπειράται για πρώτη φορά στη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας, η Τσαγγάρη, λίγο μεγαλύτερη σε ηλικία, εμφανίζεται για δεύτερη φορά ως σκηνοθέτις μεγάλου μήκους δέκα χρόνια μετά το πειραματικό «Η διαρκής αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ».

Το «Αttenberg» της Τσαγγάρη εντάσσεται στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα της Μόστρα ενώ η «Χώρα προέλευσης» του Τζουμέρκα στην Εβδομάδα Κριτικής. Χθες έγιναν οι δημοσιογραφικές προβολές των δύο ταινιών και σήμερα ακολουθούν οι επίσημες. Το μεν «Αttenberg» θα παιχτεί στις 3 το μεσημέρι στη Sala Grande ενώ η «Χώρα προέλευσης» στις 4.45 μ.μ. στη Sala Darsena. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το παρών στις προβολές αναμένεται να δώσει ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος, ο οποίος θα ταξιδέψει στη Βενετία ειδικά για αυτόν τον λόγο.

Αν και εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, οι δύο ταινίες έχουν κοινό στοιχείο το πάθος της δημιουργίας και την ανάγκη της έκφρασης. Επίσης σε γενικές γραμμές άφησαν θετικές εντυπώσεις στον κόσμο που τις είδε.

Τρεις γενιές συγκρούονται μέχρις εσχάτων

Ο Σύλλας Τζουμέρκας για τη «Χώρα προέλευσης» έκανε γυρίσματα σε 135 χώρους της Ελλάδας κινηματογραφώντας πραγματικές διαδηλώσεις από το 2006 ως το 2008

Σ τη «Χώρα προέλευσης» ο Τζουμέρκας αποπειράθηκε κάτι εξαιρετικά φιλόδοξο: την αντανάκλαση μιας ολόκληρης χώρας, της Ελλάδας, μέσα από την ιστορία μιας απίστευτα δυσλειτουργικής οικογένειας και με παρεμβολές αυθεντικών ντοκουμέντων από διαδηλώσεις του παρελθόντος. Αφετηρία εδώ είναι μια ενδοοικογενειακή υιοθεσία, μέσω της οποίας ο σκηνοθέτης φλέγεται να μιλήσει για τη χώρα του, για την ιστορία της, για τους κατοίκους της, για την καθημερινότητά τους, για τα μικρά ή τα μεγάλα προβλήματά τους. «Οι τρεις γενιές που έδρασαν στη Μεταπολίτευση (η γενιά του ΄50, η γενιά της Μεταπολίτευσης και η νεότερη γενιά)συγκρούονται μέχρις εσχάτωνφωτίζοντας τα ψέματα, τις αυταπάτες, την τρομοκρατία, τις καλύτερες προθέσεις που μας έφεραν εδώ» λέει ο ίδιος ο σκηνοθέτης. «Ενα δράμα χαρακτήρων σαν αυτό που έχουμε ζήσει όλοι μέσα στις οικογένειές μας, σε ευθεία αλληλεπίδραση με τα πολιτικά γεγονότα που όρισαν τη χώρα τις τελευταίες δεκαετίες».

Ο Τζουμέρκας έκανε γυρίσματα σε 135 χώρους της Ελλάδας κινηματογραφώντας πραγματικές διαδηλώσεις από το 2006 ως το 2008, ενώ το πρόσωπο που σαφώς ξεχωρίζει στο φιλμ είναι η φειδωλή σε κινηματογραφικές εμφανίσεις Αμαλία Μουτούση, η οποία υποδύεται μια δασκάλα και αναλύει με τα παιδιά τον εθνικό ύμνο της χώρας μας.

Η ταινία άρεσε σε εκπροσώπους του ξένου Τύπου. Μια δημοσιογράφος από το RΑΙ Cinema αναφέρθηκε στην «πολυπλοκότητα των καταστάσεων που δίνει την αίσθηση ότι η ταινία μιλάει για κάτι πολύ σημαντικό». Το «Variety» θα έχει εκτενές άρθρο για το φιλμ στο σημερινό φύλλο του, ενώ σήμερα, εκτός άλλων, ο Τζουμέρκας μιλάει στην τηλεόραση του Reuters και στο τηλεοπτικό δίκτυο ΕΒU.

«Ενα σύγχρονο αστικό γουέστερν»

Βαγγέλης Μουρίκης και Αριάν Λαμπέντ στο «Αttenberg»

Τ ο «Αttenberg», που η σκηνοθέτις χαρακτηρίζει «ένα σύγχρονο αστικό γουέστερν», είναι το πορτρέτο μιας σύγχρονης κοπέλας (Αριάν Λαμπέντ) με πολλές ανησυχίες. Ζει με τον καρκινοπαθή αρχιτέκτονα πατέρα της (Βαγγέλης Μουρίκης) σε μια παραθαλάσσια κωμόπολη, ακούει Suicide, σιχαίνεται τα φιλιά γιατί έχουν σάλια, αποκαλεί το σεξ πιστόνι και δημιουργεί λέξεις όπως «πουτσιές» (έτσι αποκαλεί τα δέντρα με τα πέη που ονειρεύεται). Της αρέσουν παράξενα πράγματα όπως να περπατά με τη φίλη της σαν ζώο ή να ξύνει φύλλα κάκτων και με τους χυμούς να αλείφει τα χέρια του πατέρα της. Δεν έχει μάθει να ζει με τους άλλους και αυτό ακριβώς ο πατέρας της θέλει να την πείσει να κάνει.

Ιδιόμορφη ταινία, κάπως κλειστή στον εαυτό της, αλλά αυτό ακριβώς είναι που την κάνει ενδιαφέρουσα. Αισθητικά θυμίζει αρκετά το στυλ της περυσινής καλλιτεχνικής επιτυχίας «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος μάλιστα στο «Αttenberg» έχει έναν μικρό ρόλο. Χαρακτηριστιή ήταν η γνώμη μιας αυστριακής δημοσιογράφου που είδε την ταινία: «Στην αρχή ξαφνιάστηκα και για λίγο δεν αισθανόμουν και τόσο άνετα με αυτό που έβλεπα. Σιγά σιγά όμως το “Αttenberg” άρχισε να ωριμάζει μέσα μου και στο τέλοςένιωσα υπέροχα που την είδα.Νιώθω υπερήφανη για την Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη». Δημοσιογράφος από την Κροατία, ενθουσιασμένη από την ταινία μας είπε: «Μου άρεσε το γεγονός ότι η ταινία έχει τόσα πολλά πράγματα,που σου ζητεί να έχεις διαρκώς στραμμένη την προσοχή σου σε αυτήν.Σαν να φτιάχνεις ένα παζλ».

Μετά τη βραβευμένη ανεξάρτητη αμερικανική ταινία της «Τhe slow business of Going», η Τσαγγάρη συμμετείχε στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων ως σκηνοθέτις των βιντεοπροβολών και στα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης ως σκηνοθέτις των animation προβολών.

ΙΝFΟ

Η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη με την ταινία «Αttenberg» εμφανίζεται για δεύτερη φορά ως σκηνοθέτις μεγάλου μήκους, δέκα χρόνια μετά το πειραματικό «Η διαρκής αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ»

Η ταινία «Αttenberg» θα διανεμηθεί στις ελληνικές αίθουσες μέσα στο φθινόπωρο από την εταιρεία FΕΕL GΟΟD ΕΝΤΕRΤΑΙΝΜΕΝΤ, ενώ η «Χώρα προέλευσης» είναι προγραμματισμένη για τις 21 Οκτωβρίου από την εταιρεία ΝUΤΟΡΙΑ