Αποφεύγει να διαβάζει κριτικές που έχουν να κάνουν με μια παράσταση ή με μια ταινία στην οποία έχει παίξει. Οχι από έλλειψη αυτοπεποίθησης αλλά από έλλειψη ματαιοδοξίας. Και κάπως έτσι έχει χάσει εδώ και αρκετά χρόνια πολλές περγαμηνές που συνοδεύουν τις ερμηνείες της. Φυσικά έχει φτάσει στα αφτιά της ο χαρακτηρισμός «η μούσα του Μαρμαρινού και του Γιάνναρη» με αφορμή τις επιτυχημένες συνεργασίες που είχε και έχει με τους δύο σκηνοθέτες στο θέατρο και στο σινεμά αντιστοίχως. Η ίδια δεν αποδέχεται τον τίτλο καθώς προτιμά τα ομαδικά σπορ και όχι τον πρωταθλητισμό της μαρκίζας.

Οσο ντελικάτη και εύθραυστη μπορεί να δείχνει η Θεοδώρα Τζήμου τόσο σκληραγωγημένη είναι στη δουλειά της, που, όπως λέει η ίδια, όσα χρόνια κι αν περάσουν, αδυνατεί να τη δει σαν δουλειά. Για τις ανάγκες της νέας παράστασης του Μαρμαρινού «Αkropolis Reconstruction» χρειάστηκε να μάθει μαζί με τον υπόλοιπο θίασο πολωνικά ως φόρο τιμής στον εμπνευστή Γέρζι Γκροτόφσκι. Επί τρεις ώρες παίζει, πέφτει και σηκώνεται, κοιτά τους θεατές επίμονα μες στα μάτια προκαλώντας αμηχανία ακόμη και στον ίδιο της τον εαυτό, νιώθει ευτυχισμένη και δυστυχισμένη την ίδια στιγμή, αφού «έτσι είναι το θέατρο». Και όταν δεν βρίσκεται στο θέατρο Θησείον, πετάγεται ως τη Δραπετσώνα, επιβιβάζεται σε ένα φορτηγό πλοίο και βάζει πλώρη για τη νέα κινηματογραφική της περιπέτεια: η ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη «Μan in the sea» θίγει το θέμα των μεταναστών αξιοποιώντας στη μεγάλη οθόνη ανθρώπους που λίγο-πολύ καλούνται να παίξουν τον εαυτό τους. Στα διαλείμματα των γυρισμάτων η ηθοποιός ακούει ιστορίες για κάποιους που ήρθαν στην Ελλάδα με τα πόδια, για περιστατικά απόλυτης εξαθλίωσης. Κάτι τέτοιες στιγμές την κάνουν να σκέφτεται ότι το πιο σημαντικό απ΄ όλα είναι να ξέρεις να ακούς και όχι να μιλάς.

«Τα πράγματα έχουν αγριέψει στην Ελλάδα και είναι φυσιολογικό να γινόμαστε όλοι κάποια στιγμή ρατσιστές με τους μετανάστες. Αυτά τα παιδιά όμως είναι ένας από τους βασικούς λόγους που κάνω την ταινία. Τους δίνεται η ευκαιρία να αφηγηθούν τις ιστορίες τους» λέει με ενθουσιασμό. Τον τελευταίο καιρό η καθημερινότητά της μοιράστηκε στις εξαντλητικές πρόβες που οδήγησαν σε μια απαιτητική παράσταση και στα εντατικά γυρίσματα που έχουν ήδη αρχίσει. Η ίδια δεν παραπονιέται: «Δεν με τρομάζει η σκληρή δουλειά, το να με φτάσει ένας σκηνοθέτης στα όριά μου προκειμένου να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Αντιθέτως, δεν αντέχω την υπερβολική χαλαρότητα. Εχω νιώσει πολύ άβολα όταν είμαι σε δουλειές όπου δεν υπάρχει τίποτε συγκεκριμένο, όλα είναι στο φλου. Δεν αγαπώ το χύμα. Ο Μαρμαρινός με βοήθησε σε πράγματα πέρα και πάνω απ΄ το θέατρο, μου άλλαξε τον τρόπο που αντιμετωπίζω τη ζωή και τους άλλους. Γι΄ αυτό με εμπνέει να του αφήνομαι κάθε φορά βουτώντας όλο και πιο βαθιά».

Οσο για την ταμπέλα της… μούσας, «δεν είμαι μούσα κανενός και δεν πιστεύω στις μούσες. Αυτά έχουν να κάνουν με ξεπερασμένες εποχές. Πιστεύω στις ομάδες και όχι στα άτομα και αυτό φαίνεται πολύ στον τρόπο με τον οποίο δουλεύει ο Μιχαήλ: δεν ξεχωρίζει ένας μόνο ηθοποιός αλλά η ενέργεια όλων. Γι΄ αυτό ακριβώς δεν πιστεύω και σε αυτό που λένε “εξαιρετική ερμηνεία”. Οταν κάποιος βγαίνοντας θα πει “η παράσταση χάλια αλλά ο τάδε έπαιξε καταπληκτικά”, κάτι έχει πάει στραβά».

Και το μεγαλύτερό της άγχος; «Φοβάμαι ότι θα ξυπνήσω ένα πρωί και θα πω ότι δεν μπορώ να κάνω πια αυτή τη δουλειά… Δεν ξέρω αν θα το κάνω αυτό για πάντα. Δεν το βλέπω με επαγγελματικούς όρους, αυτό είναι το πρόβλημα. Εχω θέμα με την κακή έννοια του ηθοποιού, που πολλές φορές είναι ένα εγωκεντρικό πλάσμα που ζει για να πλασάρει τον εαυτό του χωρίς να παίρνει χαμπάρι τι συμβαίνει γύρω του. Πολλοί ηθοποιοί πάσχουν από έλλειψη κανονικότητας. Ο ηθοποιός όμως οφείλει να είναι ενταγμένος στην κοινωνία με μια κανονικότητα πιο κανονική από των άλλων. Να ισοπεδώνει το εγώ του, όχι να το κάνει σημαία».

Οσο για την τηλεόραση, χωρίς να τη σνομπάρει, προτιμά να δουλέψει ως σερβιτόρα ή d.j. σε κάποιο μαγαζί παρά να παίξει σε ένα σίριαλ που θα την κάνει να αλλάζει κανάλι: «Εχω καταλάβει ότι από αυτή τη δουλειά δεν πρόκειται να πλουτίσω. Φυσικά ζορίζομαι, αλλά δεν ντρέπομαι να κάνω και άλλα πράγματα. Ηθοποιός σημαίνει φως αλλά το φως σβήνει αν δεν έχεις να πληρώσεις τη ΔΕΗ».

Θέατρο Θησείον,Τουρναβίτου 7, τηλ.210 3255.444, Πέμπτη-Δευτέρα.