Τα αποσπάσματα που ακολουθούν προέρχονται από τον «Ερωτισμό», την περίφημη μελέτη του Ζορζ Μπατάιγ. Σε αντιπαράθεση με αποσπάσματα από τον κόσμο των Αρλεκιν, όπως τον ανέπλασαν η Γεωργία Τσαγκαράκη και η Αγγελίτα Τσούγκου, το κείμενο που ακολουθεί ευελπιστεί να ρίξει άπλετο φως στο μυστήριο του έρωτα, του ανθρώπου και της Φύσης.

«Ο ερωτισμός του ανθρώπου διαφέρει από τη σεξουαλικότητα των ζώων επειδή θέτει υπό κρίση την εσωτερική ζωή».Η αυστηρή δασκάλα, που μέχρι εκείνη τη στιγμή είχε μείνει ασυγκίνητη από τη γοητεία του, ένιωσε την καρδιά της να γοργοχτυπά.

«Η εκλογή του αντικειμένου εξαρτάται πάντα από τις προσωπικές ορέξεις του υποκειμένου· ακόμη κι αν στρέφεται προς τη γυναίκα που θα επέλεγαν οι περισσότεροι, αυτό που τον ωθεί συχνά είναι μια ασύλληπτη όψη, όχι μια αντικειμενική ιδιότητα της γυναίκας». Ο Πίτερ τής έριξε μια λοξή ματιά. Την παρατήρησε με ενδιαφέρον. Η μικροκαμωμένη και λυγερόκορμη κοπέλα, με το έντονο βλέμμα και την επιφυλακτική έκφραση στο πρόσωπο, είχε κάτι το αφοπλιστικό.

«Η συνάντηση αφορά δύο όντα που, βραδέως στο θηλυκό αλλά ενίοτε κεραυνοβόλα στο άρρεν, η σεξουαλική πληθώρα τα βγάζει από τον εαυτό τους». Προτού προλάβει να καταλάβει τι γινόταν, εκείνος την τράβηξε κοντά του και ανασήκωσε το πιγούνι της με το δάχτυλό του. Και για μια στιγμή που κράτησε αιώνες, η Ρόουζ ξέχασε τα πάντα, συγκλονισμένη από το άγγιγμά του.

«Ο ερωτισμός συνολικά καταπατά τον κανόνα των απαγορεύσεων:είναι ανθρώπινη δραστηριότητα.Αλλά ακόμη κι αν αρχίζει εκεί που τελειώνει το ζώο,η ζωικότητα αποτελεί πάντα το θεμέλιο».Κανένας από τους δύο δεν πτοήθηκε από το ξέσπασμα της βροχής. Η Ρόουζ ένιωσε πως κάποιο βραχυκύκλωμα είχε παραλύσει το μυαλό της. Οι ζωώδεις μυρωδιές του την έκαναν να αναδυθεί από το ναυάγιο της ζωής της στο κατάρτι του κορμιού του. Εκείνος σαν έμπειρος καπετάνιος της έδειχνε τον κόσμο.

«Στη βάση του ερωτισμού βιώνουμε μια θραύση,μια βία τη στιγμή της έκρηξής της».Θυμήθηκε το πικρό της παρελθόν, την απόφαση που είχε πάρει να προστατεύσει τον εαυτό της από επικίνδυνους ανθρώπους σαν τον Πίτερ Ανταμς. Η στιγμή ήρθε ακαριαία, η πράξη απρόβλεπτη. Τον χαστούκισε!

«Αν υπάρχει απαγόρευση, αφορά κατά τη γνώμη μου κάποια στοιχειώδη βία.Αυτή η βία εμφωλεύει στη σάρκα· στη σάρκα η οποία ορίζει το παιχνίδι των γεννητικών οργάνων».Και τότε αυτός την πήρε στην αγκαλιά του και την απίθωσε στο κρεβάτι. Γλίστρησε κοντά της σαν φίδι, έτοιμο να χτυπήσει. Η καρδιά της χτύπησε άγρια όταν συνειδητοποίησε το μέγεθος της επιθυμίας του. Ηταν αγέρωχος εκεί κάτω. «Δεν μπορώ να περιμένω πολύ ακόμα, είμαι μόνο ένας άντρας!» της είπε. «Είσαι ο παράδεισος!» ξεφώνισε εκείνη καθώς υποδέχθηκε το σάρκινο σπαθί του στη ζεστή φωλιά της.

Πέντε μήνες αφιέρωσαν η Γεωργία Τσαγκαράκη και η Αγγελίτα Τσούγκου, όπως οι ίδιες σημειώνουν, στη μελέτη της αισθηματικής νουβέλας γνωστής ως Αρλεκιν, που γεννήθηκε το 1949 στο Τορόντο του Καναδά, κυκλοφόρησε στα ελληνικά στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 και συνεχίζει να συγκινεί εκατομμύρια αναψοκοκκινισμένες αναγνώστριες ανά την υφήλιο. Το θεατρικό έργο που αναδύθηκε αποτελεί ένα αναζωογονητικό hommage σε αυτό το παλλόμενο σύμπαν όπου οι άνδρες έχουν πάντα θεληματικά πιγούνια και οι γυναίκες αντιστέκονται μέχρι ενός σημείου. Οπου το πρώτο άγγιγμα ηλεκτρίζει τα μαλλιά και το πρώτο φιλί προκαλεί την επέλαση ορμονικών βαρβάρων. Οπου τα γραμμωμένα, ηλιοκαμένα ανδρικά μπράτσα ξέρουν ακριβώς πόσο να σφίξουν τη λυγερή, χαριτωμένη μέση ώστε να αποδιώξουν την παραμικρή υποψία δισταγμού. Οπου κάθε ερωτική συνεύρεση προκαλεί τα στοιχεία της φύσης σε ανταρσία και κάθε σεξουαλική κορύφωση ξεσηκώνει δυσθεώρητο παλιρροϊκό κύμα στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Οπου υπερήφανες, απρόσιτες δασκάλες της αγγλικής επαρχίας παντρεύονται αρρενωπούς αστέρες του Χόλιγουντ και σοκολατένιοι ξεροψημένοι σεΐχηδες με γερακίσιο βλέμμα εγκαταλείπουν το χαρέμι τους για αμερικανίδες καλλονές με τρυφερή ψυχοσύνθεση.

Ολοι αυτοί οι τόμοι χάρτινου έρωτα μετατρέπονται σε ρευστή θεατρική απόλαυση στην παράσταση που σκηνοθέτησε η Αγγελίτα Τσούγκου. Οι ιστορίες μπλέκονται μεταξύ τους καθώς οι τρεις ηθοποιοί μοιράζονται τους βασικούς ρόλους: α) της σέξι αφηγήτριας με κατανόηση, β) της ρομαντικής/ πληγωμένης/ φαινομενικά απόμακρης ηρωίδας του δράματος και γ) του ακαταμάχητου, μελαχρινού γόη με τις γωνίες στο πρόσωπο και στην ψυχή. Τα στερεότυπα μπορούν να αποτελέσουν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, όπως αποδεικνύει η πνευματώδης αυτή παρωδία, που λικνίζεται με χάρη και χιούμορ σε ροδαλά πελάγη ευδαιμονίας. Γρήγορες εναλλαγές, παιγνιώδης διάθεση και ελαφρά δόση νοσταλγίας για έναν κόσμο όπου τα πράγματα είναι απλά, οι αισθήσεις μονίμως ικανοποιημένες και το χάπι εντ αναπόφευκτο. Στιγμές φυσιολατρικής ανάτασης προσφέρουν τα βίντεο του Χάρη Γερμανίδη, αν και σε γενικές γραμμές το εγχείρημα θα ωφελούνταν σημαντικά από μια περισσότερο σουρεαλιστική σκηνογραφική προσέγγιση.

Η Αγγελίτα Τσούγκου διακρίνεται για την καρτούν ευελιξία της, ενώ η Γεωργία Τσαγκαράκη κερδίζει τις εντυπώσεις με το φλεγματικό κωμικό στυλ της. Ο ευειδής Κωνσταντίνος Κακούρης, τέλος, αποδεικνύεται η πλέον κατάλληλη επιλογή για τον ρόλο του επιδέξιου καρδιοκατακτητή.

ΥΓ.: Τα αποσπάσματα από τον «Ερωτισμό» του Μπατάιγ παρατίθενται σε μετάφραση Κωστή Παπαγιώργη (εκδόσεις Ινδικτος).

salome@tovima.gr