από metereologos.gr
Σάββατο 26 Μαΐου 2018
 
 
»φαινόμενα»

Αμοιβές σε ελεύθερη πτώση

Η επικράτηση των λατινοαμερικανικών σειρών τα τελευταία χρόνια και η εφετινή οικονομική κρίση λάβωσαν την ελληνική μυθοπλασία μειώνοντας δραματικά τις αποδοχές ηθοποιών και δημιουργών
Αμοιβές σε ελεύθερη πτώση
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Πληρώνονται «καλά» οι ηθοποιοί στην τηλεόραση; Το συγκεκριμένο ερώτημα δέχεται πολλές απαντήσεις, αλλά και πολλές ερμηνείες. Ολα εξαρτώνται από τον εργοδότη, από το συμβόλαιο που έχει- αν έχει- υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών, αλλά και από την τύχη της σειράς από πλευράς τηλεθέασης. Οσον αφορά το «καλά», υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη αφορά τους ηθοποιούς των οποίων τα συμβόλαια τρέχουν από την περασμένη σεζόν, οπότε και δεν μεταβλήθηκαν ιδιαίτερα, και η δεύτερη τους ηθοποιούς οι οποίοι υπέγραψαν εφέτος με πολύ χαμηλότερες αμοιβές και με τα κασέ του παρελθόντος να ανήκουν αποκλειστικά σε αυτό.

«Από τη στιγμή που έχει υπογραφεί συμβόλαιο μεταξύ της εταιρείας παραγωγής και του καναλιού για συγκεκριμένα επεισόδια, τότε όλοι θα πληρωθούν»επισημαίνει γνωστός παραγωγός.«Ακόμη και αν δεν προβληθούν κάποια επεισόδια», προσθέτει,«είναι υποχρεωμένο το κανάλι να δώσει τις αμοιβές που έχουν προσυμφωνηθεί». Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις όπου ούτε συμβόλαια έχουν υπογραφεί ούτε η προφορική συμφωνία γίνεται σεβαστή.«Ολοι γνωρίζουμε πολύ καλά πώς λειτουργεί το σύστημα.Απλώς όταν έρχεται η ώρα να πάρουμε μέρος κι εμείς σ΄ αυτό, τότε ξαφνιαζόμαστε. Υπάρχει ηθοποιόςο οποίος δεν ξέρει πως ανά πάσα στιγμή βρίσκεται στον αέρα, πως σε πολλές περιπτώσεις δεν υπογράφει συμβόλαιο. Ο καθένας όπως μπορεί βολεύεται. Οσο σε παίρνει, κάνεις και τη συμφωνία. Οι καιροί, όμως, πλέον είναι δύσκολοι και σε περίπτωση που πιέσεις πολύ γρήγορα θα βρεθεί άλλος στη θέση σου με λιγότερα λεφτά και περισσότερη ανάγκη. Δυστυχώς με το επιχείρημα της οικονομικής κρίσης τα χρήματα έχουν μειωθεί περίπου 30%-50%, με αποτέλεσμα κάποιοι παραγωγοί να στραφούν σε χαμηλόμισθους»δηλώνει πρωταγωνιστής ελληνικής σειράς που προβάλλεται αυτή την περίοδο από ιδιωτικό κανάλι.

Υπάρχουν περιπτώσεις σειρών που κόπηκαν ή που βρίσκονται στο συρτάρι και δεν έχουν αποζημιωθεί; Στην καλύτερη περίπτωση το κανάλι και η παραγωγή οδηγούνται σε συμβιβαστική λύση. Ωστόσο την περασμένη σεζόν υπήρξε και περίπτωση όπου οι διαφωνίες λύθηκαν λίγο προτού πάρουν τη δικαστική οδό, καθώς οι αποφάσεις για ξαφνική διακοπή έφεραν ηθοποιούς και συντελεστές αντιμέτωπους με το ενδεχόμενο να μείνουν απλήρωτοι. Πρόσφατα εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, ηθοποιοί οι οποίοι είχαν κάνει προφορική, κατά κύριο λόγο, συμφωνία για σειρά με συγκεκριμένο αριθμό επεισοδίων και προβολής τους σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα βρέθηκαν προ απροόπτου, καθώς αποφασίστηκε τα επεισόδια να προβληθούν με άλλη συχνότητα λόγω αλλαγής του προγραμματισμού του καναλιού. Οι περισσότεροι δεν μπόρεσαν να αντιδράσουν, καθώς δεν υπήρχε κάποιο έγγραφο το οποίο να τους κατοχυρώνει. Το κανάλι από την πλευρά του διαβεβαίωσε ότι θα τηρούνταν η συμφωνία, απλώς θα παρατεινόταν και κατ΄ αναλογία ο χρόνος είσπραξης των αμοιβών.«Οι περισσότεροι ηθοποιοί δεν είχαμε υπογράψει συμβόλαιο, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε πλέον να διεκδικήσουμε κάτι...Δυστυχώς το μάθαμε ξαφνικά και δεν είναι ούτε η πρώτη αλλά ούτε και η τελευταία φορά που είμαστε στον αέρα. Αν όμως πρέπει να δουλέψεις, πρέπει και να συμβιβαστείς»δηλώνει εις εκ των πρωταγωνιστών.

Ο κανόνας που θέλει το κασέ ηθοποιών και δημιουργών να βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το πόσο επιτυχημένη ήταν η τελευταία δουλειά στην οποία συμμετείχαν δεν ισχύει μόνο στο σινεμά, αλλά και στην τηλεόραση. Σε κάποιες περιπτώσεις, η υψηλή τηλεθέαση διαμορφώνει το ύψος ακόμη και του μεταγραφικού πριμ, όταν επιβάλλεται να «κλαπεί» ο αστέρας που «τρελαίνει» τα μηχανάκια της ΑGΒ. Η εφετινή χρονιά αποτελεί εξαίρεση, αφού οι σειρές που προβάλλονται στην τηλεόραση δεν ξεπερνούν τις 15 και οι ηθοποιοί διαγκωνίζονται για έναν ρόλο.

Αν και η πλειονότητα των ηθοποιών δεν δεσμεύεται με συμβόλαια, υπάρχουν κάποιοι που επί σειρά ετών επιλέγουν το ίδιο λογότυπο στην πάνω αριστερά πλευρά της οθόνης, ενώ κάποιες φορές έχουν λόγο ακόμη και για την παραγωγή αλλά και για το καστ της εκάστοτε σειράς. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι Γιώργος Καπουτζίδης, Γιάννης Μπέζος, Πέτρος Φιλιππίδης, Χριστόφορος Παπακαλιάτης (Μega) και ο Χάρης Ρώμας (ΑΝΤ1), οι οποίοι αποδεικνύονται πολύ πιστοί για μεταγραφή. Αν και έχουν υπάρξει κατά το παρελθόν κρούσεις με υψηλά οικονομικά θέλγητρα, εκείνοι παραμένουν στο κανάλι το οποίο τους εμπιστεύτηκε.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πολύχρονα συμβόλαια συνεργασίας συνήψαν και οι δημιουργοί Μανούσος Μανουσάκης (αν και το πενταετές συμβόλαιό του με τον ΑΝΤ1 δεν ολοκληρώθηκε τελικά), Ελενα Ακρίτα και Γιώργος Κυρίτσης, Πάνος Κοκκινόπουλος, Αλέξανδρος Ρήγας, Αλέξανδρος Πανταζούδης και ο δημιουργός τού «Είσαι το ταίρι μου» Θοδωρής Πετρόπουλος (Μega). Επίσης, στο παρελθόν, συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας είχαν υπογράψει οι Κώστας Κουτσομύτης (2006-2009, Αlpha), Λευτέρης Καπώνης (2000-2005, ΑΝΤ1) και Μιρέλλα Παπαοικονόμου (ΑΝΤ1). Η επικράτηση όμως των λατινοαμερικάνικων σειρών τα τελευταία χρόνια και η εφετινή οικονομική κρίση λάβωσαν την ελληνική μυθοπλασία, μειώνοντας δραματικά τα ελληνικά σενάρια και τις αμοιβές ηθοποιών και δημιουργών.



Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (0)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
-