από metereologos.gr
Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017
 
 
ΠΡΟΣΩΠΟ

ΛΕΝΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ «Χρειάζεται το σαμποτάζ στη ζωή μας»

Η συνθέτρια περιγράφει πώς προέκυψε η εκ νέου παρουσίαση του έργου της «Σαμποτάζ» στο Παλλάς με τους αυθεντικούς ερμηνευτές του
ΛΕΝΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ  «Χρειάζεται το σαμποτάζ στη ζωή μας»
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Δεν υπάρχουν πολλά έργα στην ελληνική μουσική σκηνή που έχουν μείνει «ζωντανά» λίγο προτού μπουν στην τέταρτη δεκαετία της ζωής τους. Ενα από αυτά είναι και το «Σαμποτάζ» τηςΛένας Πλάτωνος.

Εργο που γράφτηκε το 1981, τάραξε με την κυκλοφορία του τα μουσικά νερά του τόπου μας, αποτέλεσε τον προπομπό της καθ΄ ημάς ηλεκτρονικής μουσικής και παραμένει ακόμη και σήμερα ρηξικέλευθο, «αναρχικό», σημείο αναφοράς και έμπνευσης. Το εν λόγω έργο θα παρουσιαστεί την Τρίτη 20 Οκτωβρίου στο «Παλλάς» με τους αυθεντικούς ερμηνευτές του. Ητοι, με τηΣαβίνα Γιαννάτουκαι τονΓιάννη Παλαμίδα.Στίχοι:

Μαριανίνα Κριεζή.Η Λένα Πλάτωνος, έπειτα από χρόνια σιωπής και ουσιαστικά με την εμφάνισή της στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 2008 αλλά και τις περυσινές εμφανίσεις της στο Κύτταρο, απέδειξε ότι όχι μόνο είναι εδώ αλλά κακώς έκανε και απουσίαζε για περίπου οκτώ χρόνια.

Ολα αρχισαν όταν αποφάσισε πριν από καμιά τριανταριά χρόνια να αγοράσει ένα συνθεσάιζερ, από τα πρώτα που κυκλοφόρησαν στην ελληνική αγορά. Και κάπου εκεί παράλληλα με τις δραστηριότητές της ως συνθέτιδος στην ιστορική «Λιλιπούπολη» του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας ετοιμάζει το «Σαμποτάζ», έργο που σε παλαιότερη συνέντευξή της στο «Βήμα» έχει χαρακτηρίσει«εξωσυζυγικό αμάρτημα».

Αμάρτημα ή όχι, το άλμπουμ έμεινε στην ιστορία και σήμερα η ίδια, με αφορμή την επικείμενη συναυλία στο «Παλλάς», θυμάται πώς γράφτηκε.«Αρχίσαμε να δουλεύουμε τον κύριο κορμό του έργου από τον Ιανουάριο και τελειώσαμε τον Αύγουστο του 1981.Τα πάντα κύλησαν ομαλά. Ο Πατσιφάς(σ.σ.: ο τότε ιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας Λύρα)ερχόταν συχνά σπίτι μου και άκουγε τα τραγούδια εν τη γενέσει τους.Ηταν μια “δυνατή” επιθυμία του να γίνει,να ηχογραφηθεί το άλμπουμ,όπως και φυσικά έγινε».

Είκοσι οκτώ χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή του το άλμπουμ και πάλι ζωντανά. Ανάγκη και επιθυμία της δημιουργού ή απαίτηση του κοινού; Μάλλον ένας συνδυασμός και των δύο.«Το καλοκαίρι του 2008 στο Ηρώδειοόλος ο κόσμος ζητούσε αυτό το έργο και εγώ ήμουν απροετοίμαστη.Είχα στα χέρια μου μόνο το “Κοπερτί”.Πιστεύω ότι η επιθυμία του κόσμουλοιπόνήταν ο λόγος που έφερε ξανά το “Σαμποτάζ” στην επικαιρότητα και πάλι 28 χρόνια μετά»υπογραμμίζει η συνθέτις. Επικαιρότητα και Λένα Πλάτωνος πάντως δεν συνδυάζονται. Και αυτό το σημειώνουμε επειδή, όπως ξαφνικά εμφανίστηκε, άλλο τόσο ξαφνικά μπορεί να εξαφανισθεί. Προς το παρόν όμως αυτό το ενδεχόμενο παραμένει μακρινό καθώς η ίδια σημειώνει ότι«ετοιμάζω επίσης την παρουσίαση του “Σαμποτάζ” στη Θεσσαλονίκη καιολοκληρώνω τις μελοποιήσεις μου στον Κωνσταντίνο Καβάφη,με ερμηνευτή τον Γιάννη Παλαμίδα».

Τι είχαν τελικά αυτά τα 13 τραγούδια του «Σαμποτάζ» που έμειναν στην ιστορία;«Πιστεύω ότι ήταν πρωτοποριακό μετά το μεταπολιτευτικό κλίμα να “σκάσει” ένας δίσκος με ευθείες επιρροές από την progressive rock σκηνή της εποχής.Και για αυτό ήταν απολύτως φυσικό να σημειωθούν αρνητικά και θετικά σχόλια.Ο Μάνος Χατζιδάκις,η Λιλή Ζωγράφου, ο Νίκος Καρούζος, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος,η Ντόρα Μπακοπούλου ήταν μέσα στους “επωνύμους” που είχαν ενθουσιαστεί.Δεν θα ξεχάσω ένα πολύ ζεστό τηλεφώνημα που είχα από την Αρλέτα,την οποία και δεν γνώριζα προσωπικά».Κάποια στιγμή όμως το«αποκήρυξε». «Η κούραση ίσως ήταν ένας λόγος που το είχα “αποκηρύξει”.Το είχα ακούσει τόσες μα τόσες φορές...».Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, η Λένα Πλάτωνος δεν είναι μόνο το «Σαμποτάζ». Τα μουσικά ταξίδια της Λένας Πλάτωνος δεν άρχισαν και τελείωσαν στο «Σαμποτάζ». Οι ηλεκτρονικοί ήχοι της συνεχίστηκαν μέσω του προσωπικού της ήχου και στις επόμενες δισκογραφικές δουλειές της. Οπως μεταξύ άλλων συνέβη στο άλμπουμ «13 τραγούδια σε ποίηση Κ. Καρυωτάκη», με ερμηνεύτρια τη Σαβίνα Γιαννάτου, που κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά, «Το ΄62 του Χατζιδάκι» (1983), και πάλι με τη Σαβίνα Γιαννάτου σε δώδεκα γνωστά τραγούδια του συνθέτη, τα «Λεπιδόπτερα» (1986), «Το σπάσιμο των πάγων» (1989), «Μη μου τους κύκλους τάραττε» (1990), «Την τρίτη πόρτα» (2000) και το πρόσφατο «Ημερολόγια». Η Λένα Πλάτωνος έχει μονίμως στο δωμάτιό της ανοιχτή την τηλεόραση χωρίς να την παρακολουθεί. Ζωγραφίζει, διαβάζει, γράφει, συνθέτει και παρακολουθεί φανατικά τη νέα γενιά της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής.«Σαφώς και υπάρχουν καλά συγκροτήματα. Είμαι αισιόδοξη, έχω ακούσει και ακούω ενδιαφέρουσες δουλειές νέων παιδιών,όπως του Lolek,των Raining Ρleasure,των Αbbie Gale,της Ελίνας Q7,των Verbal Delirium κ.ά.».Και κάτι ακόμη: η ίδια θεωρεί ότι χρειάζονται κάπου κάπου τα πράγματα, στη ζωή, στην τέχνη, να... σαμποτάρονται.«Ενας τρόπος είναι κι αυτός να προχωράει η ζωή».Μήπως να περιμένουμε το «Σαμποτάζ» νούμερο 2;

Παλλάς,20/10, Βουκουρεστίου 5, τηλ.210 3213.100. Ωρα έναρξης: 21.00.


Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (0)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
-