από metereologos.gr
Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018
 
 

Οι «αγιογραφίες» του Γουόρχολ

Απεικονίσεις διασήμων στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Οι «αγιογραφίες»  του Γουόρχολ
Η Μέριλιν του Αντι Γουόρχολ
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Πλούσιο δείγμα από τις αμέτρητες προσωπογραφίες που φιλοτέχνησε ο Αντι Γουόρχολ παρουσιάζει η έκθεση «Warhol/Ιcon: Η δημιουργία της εικόνας» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, καταθέτοντας, σύμφωνα με τους διοργανωτές,«μια καίρια κριτική της σύγχρονης εμμονής με τη φήμη, έννοια που γοήτευε τον Γουόρχολ και βρίσκεται στο επίκεντρο του έργου του».Την έκθεση συνδιοργανώνουν με το Βυζαντινό Μουσείο οι αίθουσες τέχνης Πότνια Θηρών/ Βank of Αttention και Ηaunch of Venison.

Σύμφωνα με τον διακεκριμένο μελετητή του Αντι Γουόρχολ, Πολ Μούρχαουζ, ο οποίος έχει την επιμέλεια της έκθεσης, γίνεται προσπάθεια να ανιχνευθεί«η διαχρονική σημασία και αξία της αγιογραφίαςσυνδέοντας θρησκευτικού χαρακτήρα ιστορικά προηγούμενα με τις σύγχρονες “αγιογραφίες” του Γουόρχολ:απεικονίσεις διασήμων που φιλοτεχνήθηκαν σε μια εκκοσμικευμένη εποχή εμμονής με τη διασημότητα.Η ιδέα της λατρείας,κοινή στην ιστορική και τη σύγχρονη αντίληψη της αγιογραφίας,αποτελεί εδώ βασικό συνδετικό ιστό.Το έργο του Γουόρχολ προσυπογράφει,ανατέμνει και χρησιμοποιεί τις διαδικασίες εκείνες μέσω των οποίων η ταυτότητα ενός πραγματικού ατόμου επισκιάζεται σταδιακά από την ωραιοποιημένη εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.Στην έκθεση περιλαμβάνονται έργα-σταθμοί,όπως τα πορτρέτα της Jackie Κennedy και της Μarilyn Μonroe, του Μάο,καθώς και του ίδιου του Warhol- όλα εξιδανικευμένες μορφές των οποίων το image υπερβαίνει την ιδιωτική,προσωπική τους ταυτότητα.Ιδωμένη στο πλαίσιο των ιστορικής σημασίας αγιογραφιών του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, οι σύγχρονες “αγιογραφίες” του Warhol αναδεικνύονται ως αποτέλεσμα μιας σύνθετης μεταμόρφωσηςκατά την οποία το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια πολύπλοκη αλλά υπέροχη αφαίρεση».

Τα λόγια αυτά βέβαια, όπως και οι πρώτες ανακοινώσεις για την έκθεση, είχαν δημιουργήσει την αίσθηση μιας φυσικής αντιπαραβολής των προσωπογραφιών του καλλιτέχνη με τη συλλογή βυζαντινής αγιογραφίας του μουσείου. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Η συνάφεια των δύο προκύπτει περισσότερο από τη νοηματική σχέση που προτείνει ο επιμελητής, η οποία υποστηρίζεται απλώς από το γεγονός ότι η έκθεση φιλοξενείται στο Βυζαντινό Μουσείο. Η έκθεση, ωστόσο, σίγουρα αποκτά μια εξαιρετική γεύση εξαιτίας της φιλοξενίας της στον χώρο ενός από τα πλέον συναρπαστικά μουσεία της Αθήνας- ειδικά μετά την ανακαίνισή του και τη νέα παρουσίαση της μόνιμης συλλογής του.

Γεννημένος με το όνομα Αντριου Βαρχόλα, το 1928, στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβανίας, ο Αντι Γουόρχολ αποφοίτησε από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Carnegie του Πίτσμπουργκ με πτυχίο στο Design το 1949. Υστερα μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου άρχισε να εργάζεται ως εικονογράφος. Η ξαφνική αλλαγή τοποθετείται, σύμφωνα με τις μάλλον συγχυτικές πηγές, τον Δεκέμβριο του 1961, όταν η σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων Μιούριελ Λάτοου του είπε:«Γιατί δεν ζωγραφίζεις ό,τι αγαπάς περισσότερο στον κόσμο; Και γιατί δεν ζωγραφίζεις κάτι που ο καθένας θα αναγνώριζε;».Ο Γουόρχολ αποφάσισε ότι το πρώτο από αυτά τα δύο πράγματα ήταν τα χρήματα. Και το δεύτερο οι κονσέρβες σούπας Campbell΄s. Οταν εξέθεσε αυτές τις εικόνες, μαζί με απεικονίσεις μπουκαλιών Κόκα-Κόλα, το 1962, έγινε διάσημος αμέσως. Στη συνέχεια άρχισε να παράγει μαζικά τέτοιες εικόνες με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας, γεγονός που τον τοποθέτησε στο προσκήνιο της περίφημης Ρop Αrt.



Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (0)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.