Η ΛΟΓΙΚΗ θέλει τον άνθρωπο να τρέχει μακριά από τη φωτιάγια να σωθεί. Η τηλεοπτική λογική (του παραλόγου) τον θέλει να τρέχει κοντά της, να πηδάει μέσα σε αυτήνγια να σώσει την
τιμή του καναλιού του, χαρίζοντάς του ακόμη υψηλότερα νούμερα τηλεθέασης. Γιατί αν οι πρόσφατες φωτιές έδωσαν την ευκαιρία για νέα πολιτικά παιχνίδια ανάμεσα στα κόμματα, έδωσαν την ευκαιρία και στα κανάλια για θεαματικά σόου. Με τον ανταγωνισμό να φουντώνεισχετικά
με το ποιο παρουσίασε την πιο… φαντασμαγορική παραγωγή. Ετσι, αίφνης, σχεδόν όλοι οι μεγαλοδημοσιογράφοι διέκοψαν τις διακοπές τους και βγήκαν στο γυαλί, πήραν θέση μπροστά στις φλόγες και άρχισαν να αμπελοφιλοσοφούν.

Είδαμε, και τι δεν είδαμε! Τον Γιώργο Παπαδάκη (Οσκαρ Αερολογίας) να εκφωνεί ατάκες του τύπου «ένιωθα τα δέντρα να βγάζουν ανθρώπινες κραυγές, ήμουν δίπλα τους και, θα το πω, τα ένιωθα να βγάζουν ανθρώπινες κραυγές, τα ένιωθα να πεθαίνουν» και «έχω να κοιμηθώ εδώ και 48 ώρες – και καλά κάνω που έχω να κοιμηθώ εδώ και 48 ώρες!». Τον Δημήτρη Καμπουράκη να εμφανίζεται μεταμφιεσμένος σε παραδοσιακό λεβέντη της Κρήτης, με αξύριστη και ελαφρώς απεριποίητη τη γενειάδα των διακοπών, δείγμα της ταχύτητας με την οποία κατέφθασε από την ιδιαίτερη πατρίδα του στο πεδίο της… μάχης. Το τηλεοπτικό έτερο ήμισυ της εκπομπής, τον Γιώργο Οικονομέα, να δίνει ανταποκρίσεις από την Ανθούσα. Και άλλους πολλούς σε… διαφόρους ρόλους.

Κοπετός και μελόδραμα
Την ευκαιρία εκμεταλλεύθηκε πρώτος ο Νίκος Ευαγγελάτος. Ο δημοσιογράφοςμόλις φούντωσαν οι φλόγες παραμέρισε τους συναδέλφους του που έλεγαν το δελτίο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και βγήκε στο γυαλί για να αρχίσει τον κοπετό. «Ξέρω τι σημαίνει η μυρωδιά που βγαίνει από το αποκαΐδι» είπε κοιτάζοντάς μας με πόνο. «Ξέρω και τι σημαίνει ο κόσμος που κλαίει πάνω από το βιος του» συνέχισε με ύφος εστεμμένου που βρίσκεται κοντά στον λαό του. Φωτιές στη Βορειοανατολική Αττική, τσουνάμι λαϊκισμού στον Αlpha. Με τη ρεπόρτερ να μπαίνει στο καμένο σπίτι και να μας δείχνει ένα ένα τα δωμάτια- για ποιον λόγο, αν όχι για να επιτείνει τη συγκίνησή μας;- βάζοντας τους ιδιοκτήτες του να ποζάρουν δακρυσμένοι στα ερείπια. «Εδώ ήταν το σαλόνι. Η πόρτα που περνάμε τώρα μας οδηγεί στην κουζίνα . Να, βλέπετε τι απέμεινε από την κουζίνα και τώρα κατευθυνόμαστε προς την κρεβατοκάμαρα…». Μόνο την τουαλέτα δεν μας έδειξε.

Το… αναμεταδίδειν επικινδύνως
Να καεί κόντεψε και ο δημοσιογράφος του Αlpha Κώστας Σαρικάς όταν βρέθηκε στο Πόρτο Γερμενό την ώρα που πλησίαζαν οι φλόγες. Τα πλάνα όπου τον απολαύσαμε έτοιμο να πηδήξει στη θάλασσα συγκαταλέγονται στα απολαυστικότερα της τραγωδίας. Παρεμπιπτόντως, επειδή βλέπουμε πώς καλύπτουν οι γάλλοι και οι ισπανοί δημοσιογράφοι παρόμοιες πυρκαϊές- δίνοντας τις ανταποκρίσεις τους από ένα σημείο όπου ούτε εμποδίζουν ούτε κινδυνεύουν να καούν-, δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί οι έλληνες συνάδελφοι πρέπει να βρίσκονται διαρκώς μέσα στα πόδια της Πυροσβεστικής ή μέσα στις φλόγες, με τραγελαφικά αποτελέσματα. Δηλαδή να μην μπορούν να μιλήσουν από την κάπνα. Δεν ήταν λίγες οι φορές που καταβάλαμε προσπάθεια να καταλάβουμε τι έλεγαν οι λαχανιασμένες φωνές που ακούγονταν μέσα από μαύρα σύννεφα. Τη γραφικότητα της κατάστασης επέτειναν οι προτροπές των συναδέλφων τους από τα στούντιο: «Φύγε αμέσως από εκεί, πήγαινε κάπου που να είσαι ασφαλής… Σταμάτα τη μετάδοση και φύγε! Προέχει, κυρίες και κύριοι, η ανθρώπινη ζωή».

Γέμισαν τα «παράθυρα»
Πάντως, με το που άρχισαν τα ανεβαίνουν τα νούμερα της ΑGΒ, τα κλειστά από τα μέσα Ιουλίου «παράθυρα» άνοιξαν και γέμισαν κόσμο: Ακης Παυλόπουλος, Γιώργος Τράγκας, Αντώνης Σρόιτερ (από το σπίτι του στον Διόνυσο), Κάτια Μακρή, Μανώλης Καψής, Νίκος Μάνεσης, Δήμος Βερύκιος κ.ά. έπιασαν στασίδι και άρχισαν την ανάλυση. Αλλοι, πάλι, συνάδελφοί τους συντόνιζαν τις ενέργειες των πυροσβεστών! Οπως ο Σπύρος Χαριτάτος, ο οποίος θεωρώντας δεδομένο ότι η ηγεσία της Πυροσβεστικής την ώρα που καιγόταν το σύμπαν έβλεπε ΑΝΤ1 άρχισε κάποια στιγμή να διατάσσει τα οχήματα να σπεύσουν προς συγκεκριμένη κατεύθυνση. «Με έβριζαν λες και ήμουν εγώ ο υπουργός» έλεγε λίγο μετά ο Γ. Παπαδάκης. Ευλόγως…

Η πληγωμένη αξιοπιστία του Μέσου
ΕΚΤΟΣ από την ξεφτίλα, τίθεται όμως και θέμα αξιοπιστίας του Μέσου καθώς υπήρξαν καταγγελίες πολιτών για παραπληροφόρηση. Οπως η επιστολή ιδιοκτήτη σπιτιού που δημοσιεύθηκε σε blog, σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος έζησε δύο τραγικές ημέρες σίγουρος ότι η περιουσία του είχε καταστραφεί ολοσχερώς, καθώς τα κανάλια μετέδιδαν ότι στην περιοχή δεν είχε απομείνει τίποτε, και τελικά τη βρήκε άθικτη. Γιατί η επόμενη ημέρα μπορεί να μας άφησε άφωνους μπροστά στο μέγεθος της οικολογικής καταστροφής, αποκάλυψε όμως και ότι τα σπίτια που κάηκαν ήταν (ευτυχώς) πολύ λιγότερα από τα εκατοντάδες που έλεγε η τηλεόραση. Αυτό δεν είναι παραπληροφόρηση;

Η έξυπνη και λογική της υπόθεσης, η Ολγα Τρέμη, προτίμησε να μην εμφανιστεί άρον άρον στο δικό της δελτίο, όπως έκαναν οι συνάδελφοί της στα άλλα κανάλια. Ο Ν. Ευαγγελάτος παρουσίασε το δελτίο του ΑΝΤ1 μόνο τις δύο ημέρες που μαίνονταν οι πυρκαϊές και αμέσως μετά εξαφανίστηκε, δίνοντας τη θέση του στη Γιώτα Μιχαλοπούλου – κρίνοντας προφανώς ότι η συνεισφορά του προς το έθνος είχε ολοκληρωθεί αν και με πενιχρά αποτελέσματα τηλεθέασης. Οσο για τα κανάλια, από τα πρώτα κινητοποιήθηκε ο Σκάι- με τον ιδιοκτήτη του κ. Γιάννη Αλαφούζο να καταγράφει πώς κινούνταν η φωτιά από το σπίτι του στον Διόνυσο και από το ελικόπτερο του καναλιού. Η κρατική τηλεόραση για μία ακόμη φορά «πήρε είδηση» το γεγονός όταν είχε καεί η μισή Αττική. Ο Αlpha παρενέβαλλε στα ρεπορτάζ του την ελληνική ταινία «Ο στρίγκλος που έγινε αρνάκι»- αυτό το βράδυ της περασμένης Κυριακής, έτσι, για να μην πέσει δυσκολοχώνευτη η λαίλαπα. Οσο για το Star, εξακολούθησε να εκπέμπει Μίκυ Μάους και ανόητες ταινίες από τον δικό του κόσμο.

Ολα αυτά και άλλα πολλά, από αμήχανα και λαϊκίστικα ως παράλογα (όπως η περίπτωση δημάρχου που ενώ μιλούσε στα κανάλια ανακοίνωσε «μισό λεπτό, με παίρνει ο υπουργός Εσωτερικών», για να επανέλθει λίγο αργότερα αποκαλύπτοντας και το περιεχόμενο της συνομιλίας τους), επιβεβαίωσαν για άλλη μια φορά ότι η πρώτη που χάνει την ψυχραιμία της μπροστά σε μια δύσκολη κατάσταση είναι η τηλεόραση. Και ότι η εικόνα χρησιμοποιείται όχι απαραιτήτως για να ενημερώσει αλλά για να εντυπωσιάσει τα πλήθη. «Μη δείχνετε άλλο εμένα, ο κόσμος θέλει να βλέπει τα πλάνα της φωτιάς» είπε ο Ν. Μάνεσης, ενώ ο Δ. Καμπουράκης διαπίστωνε μιλώντας από την Παλαιά Πεντέλη «ένα νέο φαινόμενο, αυτό του τουρισμού της φωτιάς, καθώς έρχονται διάφοροι για να τραβήξουν φωτογραφίες και βίντεο». Ελα όμως που και η τηλεόραση τουρισμό έδειξε να κάνει μέσα στις φλόγες και στα αποκαΐδια…