Καρφώματα
Συνεχίζω στο κλίμα των καλλιτεχνικών/ θεωρητικών αντιπαραθέσεων, μετά τον «μαλακό νομαδισμό» της περασμένης εβδομάδας. Στο Διαδίκτυο μπορεί κανείς να βρει το νέο τεύχος του περιοδικού για τη σύγχρονη τέχνη «kaput» (www.kaput.gr). Περιέχει διάφορα ενδιαφέροντα, αυτό όμως που κλέβει αναμφισβήτητα την παράσταση είναι η συζήτηση του γνωστού καλλιτέχνη Νίκου Χαραλαμπίδημε τον ιστορικό τέχνης, επιμελητή και συνεκδότη του περιοδικούΧριστόφορο Μαρίνο.

Σε κάποια στιγμή, λόγου χάρη, ο Μαρίνος ρωτάει τον Χαραλαμπίδη σχετικά με κριτικές που δέχεται, με αφορμή έργο που έδειξε στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Ο Χαραλαμπίδης απαντά μετρημένα και εξηγεί πώς βλέπει ο ίδιος την πρακτική του. Λέει και άλλα όμως. Οπως αυτό:

«Η κακομοιριά των τριών – τεσσάρων ελλήνων “θεωρητικών” που δεν καταδέχτηκαν καν να παραστούν την ώρα των δρώμενων, τόσο στα εγκαίνια όσο και στο πρόγραμμα των άλλων ημερών, δεν τους επέτρεψε να γράψουν κάτι, παρ΄ όλο που λόγω πλεονάζουσας ευφυΐαςείχαν άποψη ακόμη και για αυτά που δεν είδαν… Επιστρέφοντας στην Ελλάδα,μπήκαν μάλιστα στον κόπο να γράψουν ολόκληρο βιβλίο για τη συγκεκριμένη μπιενάλε,γεμάτο ανακρίβειες για καλλιτέχνες τους οποίους άφηναν τον αναγνώστη να εννοήσει ότι έχουν μελετήσει πολύ καλά.Τραγελαφικό παράδειγμα, εκείνο της Νάρντα Αλβαράντο, της οποίας η πολιτική, φεμινιστική και κοινωνική δράση στη Βολιβία έχει τεράστια σημασία να ιδωθεί ως γυναικεία δράση και στην οποία αναφέρονταν εκτενώς,αναλύοντας το έργο της με θαυμασμό,πλην όμως ως άντρα καλλιτέχνη…Τι κι αν επιχείρησα μάταια, στο εστιατόριο των καλλιτεχνών, να τη γνωρίσω στον εμπνευστή του περιβόητου βιβλίου, που κατά τα άλλα θεωρούσε το έργο της από τα σημαντικότερα της μπιενάλε… Αρνήθηκε, σνομπάροντάς την επιδεικτικά, ρωτώντας με ποια είναι αυτή η Κατίνα».

Το εν λόγω βιβλίο, όπως μας πληροφορεί η υποσημείωση, είναι το «Τhe Reading Group, Ασκήσεις ιδιορρυθμίας: Με αφορμή την συμμετοχή του Βαγγέλη Βλάχου και του Ζάφου Ξαγοράρη στην 27η Μπιενάλε του Σάο Πάολο» από τις εκδόσεις futura (Αθήνα, 2007). Δεν ξέρω τι λέτε, αλλά πρόκειται για ένα έξοχο απόσπασμα, ένα από τα ωραιότερα καλλιτεχνικά καρφώματα που έχω συναντήσει. Chromotopia
Αν και ζαλισμένοι από το χτύπημα, ας συρθούμε ως μια έκθεση: η γκαλερί Βatagianni παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση στην Αθήνα του γερμανού καλλιτέχνηΡάινερ Σπλιτμε τίτλο «Chromotopia». Πρόκειται για μια εγκατάσταση από χρωματιστή πολυουρεθάνη, ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο της γκαλερί. Ως τις 20 Ιουνίου.

Βatagianni Gallery, Αγίων Αναργύρων 20-22, Ψυρρή, τηλ. 210 3221.675, www. batagiannigallery.gr zenakos@dolnet.gr