» Ο Δικαιόπολης θα ήταν πρώην ροκάς »



«Θυμάμαι τον Κουν να χαρακτηρίζει «τραγικά σύγχρονο» τον Αριστοφάνη» λέει ο Γιώργος Αρμένης, μαθητής του ιδρυτή του Θεάτρου Τέχνης, που φέτος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στους «Αχαρνής» του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας. Θυμάται πως ο Δάσκαλος έλεγε ακόμη ότι «ο Αριστοφάνης είναι «ο άνθρωπος που περπάτησε στον ίδιο τόπο, ανέπνευσε τον ίδιο αέρα και έζησε κάτω από τον ίδιο ουρανό». Αυτά κρατάω καθώς και τη φόρμα του. Είτε το θέλουμε είτε όχι, ο Κουν καθόρισε έναν άλλον Αριστοφάνη από αυτόν τον Εθνικού Θεάτρου και του Αλέξη Σολομού. Ο Κουν πήγε τα πράγματα πιο βαθιά, τόλμησε σε μια άλλη μαγεία, σε μια άλλη αλήθεια και έβγαλε την ποίηση που διέθεταν τα έργα του. Διότι μπορεί να ήταν βωμολόχος, αλλά το θέμα είναι να μη μένεις εκεί. Είναι κάτι που κάνει σήμερα η επιθεώρηση και βρίσκεται εκεί που βρίσκεται». Αλλωστε δεν συμφωνεί με την άποψη ότι ο Αριστοφάνης είναι ο επιθεωρησιογράφος της εποχής του. «Οχι, η επιθεώρηση δεν μπορεί να θεωρηθεί κωμωδία. Είναι μια χοντρή σάτιρα, ειδικά σήμερα οι πινελιές της είναι όλο και πιο χοντρές και, κατ’ εμέ, κατακριτέες. Αν γυρίσουμε πίσω τον χρόνο, ίσως τότε βρούμε περισσότερα κοινά. Ο Αριστοφάνης κάνει πολιτικό θέατρο, κάνει ποίηση, είναι γήινος, φτιάχνει χαρακτήρες – εν αντιθέσει με την επιθεώρηση που κάνει τύπους, οπότε δεν μπορείς να τον πεις επιθεωρησιογράφο».


Ο Γιώργος Αρμένης έχει συμμετάσχει, ως ηθοποιός, σε παραστάσεις όλων των έργων του Αριστοφάνη ενώ έχει σκηνοθετήσει μόνον τον «Πλούτο». Τώρα σκηνοθετεί και παίζει. «Αυτό που μπορεί να προσφέρει ο Αριστοφάνης σε έναν σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή μαζί είναι η ολοκληρωμένη άποψη. Εχω μια μεγάλη ευθύνη αλλά και μια απόλυτη σκέψη και οπτική για τον Δικαιόπολη. Υπακούω στον εαυτό μου: Από τη μια νιώθω ασφαλής και από την άλλη είναι δίκοπο μαχαίρι. Ακούω όμως, ακούω τις σιωπές των άλλων, των συναδέλφων μου, του χορού. Οι σιωπές είναι το τρίτο μάτι». Ανεβασμένη με σύγχρονη ματιά, η παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας εκφράζει την άποψη του σκηνοθέτη της. «Νομίζω ότι είναι υποχρέωσή μας να ανανεώνουμε αυτά τα κείμενα, με τη φαντασία, τις κινήσεις, το παίξιμό μας. Νομίζω ότι αν επαναλαμβάναμε παραστάσεις με χλαμύδες, θα σκοτώναμε τον Αριστοφάνη. Αν τον μεταφράσουμε κατά λέξη νομίζω ότι θα γίνει βαρετός. Γιατί όλα όσα λέει παραπέμπουν στο τότε, οπότε αναζητούμε τις αντιστοιχίες στο σήμερα. Γι’ αυτό και η πειραματική ματιά είναι υποχρέωση του καλλιτέχνη». Στη δική του εκδοχή των «Αχαρνέων», ο Δικαιόπολης είναι «ένας πρώην ροκάς που βολεύτηκε ξαφνικά, ο οποίος έκανε μια επανάσταση και, όταν βλέπει ότι τα πράγματα πάνε διαφορετικά, κάνει άλλη μία για να αποτινάξει τον μικροαστισμό που κρύβει μέσα του» λέει για να καταλήξει ότι «σήμερα είναι σημαντικό να ξυπνήσει ο μικροαστός, γιατί αυτός είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας μας».


Η κωμωδία του Αριστοφάνη «Αχαρνής» ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας. Μετάφραση Νίκος Αναστασόπουλος, σκηνοθεσία Γιώργος Αρμένης, σκηνικά Αριάδνη Βοζάνη, κοστούμια Μπιάνκα Νικολαρεΐζη, χορογραφίες Βάλια Παπαχρήστου και Φώτης Νικολάου, μουσική και ελεύθερη απόδοση χορικών Διονύσης Τσακνής, ο οποίος μάλιστα θα ερμηνεύσει τραγούδια στην παράσταση, μουσική διδασκαλία Μάρω Θεοδωράκη. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Νίκος Μπουσδούκος, Ντίνος Καρύδης, Βασίλης Χαλακατεβάκης, Κώστας Μπάρας, Παναγιώτης Βασιλειάδης, Φώτης Μακρής κ.ά. Συμμετέχει η 30μελής Παιδική Χορωδία και η Ορχήστρα Πνευστών της ΔΕΤΟΠΟΚΑ του Δήμου Βέροιας. Απόψε και αύριο στο Ηρώδειο στις 21.00 (τηλέφωνα: 010 3232.771, 010 3221.459, 010 3235.582).