Π ιθανώς μία από τις ακριβότερες καλλιτεχνικές παραγωγές πρόκειται να παρουσιασθεί την Πέμπτη και για πρώτη φορά ο κύριος συντελεστής ενός τέτοιου εγχειρήματος θα είναι ένας έλληνας καλλιτέχνης. Την εμμονή του με το Διάστημα θα προσπαθήσει να παρουσιάσει ενώπιόν μας ο κυρίαρχος της ηλεκτρονικής συμφωνικής μουσικής Βαγγέλης Παπαθανασίου. Πώς; Με τη χορωδιακή συμφωνία του που τιτλοφορείται «Μυθωδία». Πολλά έχουν γραφτεί, πολλά έχουν ειπωθεί για το κόστος αυτής της υπερπαραγωγής, το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ θα ανέλθει σε 1.241.070.000 δραχμές. Κεντρικό πρόσωπο στις αντιδράσεις που συνάντησε τις προηγούμενες ημέρες το εν λόγω εγχείρημα ήταν ο συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, ενώ ταυτόχρονα αντιρρήσεις εκφράστηκαν και για τον χώρο που θα χρησιμοποιηθεί, ο οποίος δεν είναι άλλος από τον Ναό του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα, το Ολυμπιείον.


Το θέαμα βασίζεται στη συνεργασία του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη NASA, η οποία ήδη χρησιμοποιεί τη μουσική του σε αποστολή της στον πλανήτη Αρη που έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετές ημέρες. Επίσης η NASA θα πλαισιώσει το υπερθέαμα του Παπαθανασίου με εικόνες από τον Αρη. Βεβαίως προέκυψαν και τα γνωστά προβλήματα με τον χώρο, όπου κατά τις εργασίες των συνεργείων που τοποθετούν τις κατασκευές για την πραγματοποίηση της συναυλίας ένας οδηγός γερανοφόρου οχήματος αποκάλυψε το άνοιγμα ενός άγνωστου ως σήμερα μικρού αρχαίου φρέατος. Ως εκ τούτου ύστερα από επίσκεψη του υπουργού Πολιτισμού κ. Ευ. Βενιζέλου στον χώρο αποφασίστηκε ο περιορισμός της οθόνης η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως φόντο για τη συναυλία μειώνοντας ταυτόχρονα τους όγκους των υποστυλωμάτων της. Δύο εκ των πυλώνων καταργούνται, ενώ κάποιοι άλλοι «χαμηλώνουν». Ας σημειωθεί ότι η οθόνη που θα παρουσιάζει τις άκρως θεαματικές εικόνες από τον Αρη έχει εμβαδόν 4.800 τ.μ. ­ 200 μ. μήκος και 24 μ. ύψος.


Πόσο θα στοιχίσει


Οσον αφορά τα χρήματα που θα δαπανηθούν για την εκτέλεση της συναυλίας, η Ανώνυμη Εταιρεία Προβολής της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού, που επιβλέπει το κόστος, έδωσε στη δημοσιότητα αναλυτικά στοιχεία καθώς και το ύψος των εσόδων από την εκδήλωση, τα οποία υπολογίζονται ότι θα είναι διπλάσια του κόστους. Ετσι, χωρίς να περιλαμβάνεται η αμοιβή του συνθέτη σε αυτό το ποσό, όλες οι εργασίες που αφορούν κατασκευές, διαμορφώσεις, φωτισμούς κτλ. θα κοστίσουν 661.200.000 δρχ., από τα οποία τα 140.400.000 δρχ. αντιστοιχούν στο λυόμενο θέατρο των 3.000 θέσεων. Οι αμοιβές των καλλιτεχνών 171.030.000 δρχ. και οι δαπάνες της καλλιτεχνικής παραγωγής (μετακινήσεις, διαμονές, πρόβες, γενικές δοκιμές) 268.400.000 δρχ. Ο αριθμός των θεατών που θα παρακολουθήσουν ­ εκτός βεβαίως ολόκληρου του πλανήτη μέσω δορυφόρου ­ την εκδήλωση θα είναι 3.000 άτομα, με εισιτήριο που κυμαίνεται από 50.000 δρχ. ως 15.000 δρχ., στο ειδικά για την περίσταση λυόμενο θέατρο το οποίο θα κατασκευασθεί. Πάντως εκτός απροόπτου όλα δείχνουν ότι θα είναι έτοιμα για το βράδυ της Πέμπτης και το μόνο που απομένει είναι το ίδιο το θέαμα. Οσο για τα έσοδα, σύμφωνα με την Εταιρεία Προβολής της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς προεξοφλούνται από τα κέρδη από τα δικαιώματα του CD και του βίντεο που θα κυκλοφορήσουν, και από την εκμετάλευση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.


Τη φιλόδοξη παραγωγή πλαισιώνουν ­ εκτός βεβαίως του Βαγγέλη Παπαθανασίου ­ οι διεθνούς φήμης υψίφωνοι Κάθλιν Μπατλ και Τζέσι Νόρμαν, η London Metropolitan Orchestra και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.


Οι κορυφαίοι της βραδιάς


Βαγγέλης Παπαθανασίου


Ισως ο πιο επιτυχημένος έλληνας καλλιτέχνης της αλλοδαπής. Από την αρχή ακόμη της καριέρας του τη δεκαετία του ’60 ως μέλος των Formynx και στη συνέχεια στους Aphrodite’s Child παρέα με τον Ντέμη Ρούσσο και τον Λουκά Σιδέρη, με τους οποίους κυκλοφόρησε το οριακό «666», γνωρίζει μόνο επιτυχία. Είναι ο συνθέτης που αρνήθηκε να γίνει μέλος του πρωτοποριακού βρετανικού συγκροτήματος της δεκαετίας του ’60 Yes, αυτός που κέρδισε Οσκαρ το 1982 για τους περίφημους «Δρόμους της φωτιάς», αυτός που έγραψε την καταπληκτική μουσική της ταινίας-σταθμού του Ρίντλεϊ Σκοτ «Blade Runner» και βρίσκεται πίσω από κάθε μεγαλεπήβολη παραγωγή των τελευταίων χρόνων.


Κάθλιν Μπατλ


Το «Vanity Fair» την έχει χαρακτηρίσει «το πιο μισητό πρόσωπο στη μουσική βιομηχανία», αν και όλοι συμμερίζονται την άποψη ότι πρόκειται για μια από τις πλέον ταλαντούχες υψιφώνους της τελευταίας εικοσαετίας. Ο δύστροπος χαρακτήρας, η υπεροψία αλλά και οι συνεχείς απουσίες της από τις πρόβες ήταν οι σημαντικότεροι λόγοι για τους οποίους απολύθηκε από τη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης τον Φεβρουάριο του 1994. Εχει συνεργασθεί με όλες σχεδόν τις μεγάλες ορχήστρες του κόσμου σε ένα αρκετά ευρύ ρεπερτόριο και παρά τις δυσκολίες που φαινομενικά αντιμετώπισε στην καριέρα της συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στις διεθνείς σκηνές. Σημαντικές δισκογραφικές στιγμές της: «Kathleen Battle Sings Mozart», 1986 και «Kathleen Battle At Carnegie Hall», 1992.


Τζέσι Νόρμαν


Προσόν της επί σκηνής τόσο η μοναδική φωνή όσο και οι υποκριτικές της ικανότητες. Τα ρεσιτάλ της περιλαμβάνουν άριες από διαφορετικά είδη του λυρικού θεάτρου αλλά και αγαπημένα και γνωστά σπιρίτσουαλ. Στα 56 χρόνια της η αφροαμερικανίδα υψίφωνος από την Αουγκούστα της Τζόρτζια ξεχωρίζει ακόμη για την πλούσια χροιά αλλά και για την έκταση της φωνής της, που όμως χρησιμοποιεί περισσότερο στο στούντιο παρά σε ζωντανές εμφανίσεις. Σημαντική θεωρείται η ερμηνεία της στο έργο του Αρνολντ Σένμπεργκ «Προσμονή».


Τα εισιτήρια για τη συναυλία του Βαγγέλη Παπαθανασίου στον Ναό του Ολυμπίου Διός την 28η Ιουνίου προπωλούνται από τα ταμεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (Ακαδημίας 59, τηλ. 3612.461), τα οποία λειτουργούν καθημερινά από τις 09.00 ως τις 21.00. Οι τιμές έχουν ορισθεί ως εξής: 50.000 δρχ. (κάτω διάζωμα), 40.000 δρχ. (άνω διάζωμα) και 15.000 δρχ. (φοιτητικά).