Η κρυστάλλινη σφαίρα στην οποία κάποιοι άνθρωποι έβλεπαν το μέλλον θα εξαφανιστεί. Οι σύγχρονοι μάγοι και οι προφήτες παρατηρούν ήδη όσα πρόκειται να συμβούν σε άνετες επίπεδες γυάλινες επιφάνειες με τη βοήθεια ηλεκτρονικών κυκλωμάτων


Τα μηχανήματα έχουν, όπως οι άνθρωποι, και αυτά τη μοίρα τους. Μπορεί κάτι πολύ χρήσιμο και παραγωγικό, όπως είναι η μηχανή του αυτοκινήτου, να είναι καταδικασμένο να δουλεύει υπό αφόρητες συνθήκες. Κάτι άλλο όμως, όπως η τηλεοπτική συσκευή μας, πρόξενος πολλών δεινών σε διάφορα κοινωνικά στρώματα, μπαινοβγαίνει σε σαλόνια και κρεβατοκάμαρες όπου οι άνθρωποι της επιφυλάσσουν την καλύτερη μεταχείριση. Το σίγουρο είναι πως η δόξα των πραγμάτων δεν διαρκεί αιώνια. Στα παλιατζίδικα βρίσκεις καθημερινά ένα σωρό μηχανήματα που κάποτε σκορπούσαν την ευχαρίστηση στον κόσμο αλλά τώρα κανένας δεν γυρίζει να τους ρίξει μια ματιά. Παγωτομηχανές χειροκίνητες, λάμπες και σόμπες κάθε λογής, μηχανές προβολής για ασπρόμαυρες ταινίες του τρίο Στούτζες και των Μικρών Σατανάδων, φορητά πικάπ που κάποτε έπαιζαν δισκάκια με την Κατερίνα Βαλέντε και τον Τζίμη Μακούλη.


Πιστεύω ότι σε πέντε χρόνια θα είναι γεμάτα τα παλιατζίδικα από τηλεοπτικές συσκευές και μάλιστα αυτές που είναι για έγχρωμα προγράμματα. Οι συμβατικές τηλεοπτικές συσκευές υστερούν σε δυνατότητες τόσο ως προς την ανάλυση όσο και ως προς τις συχνότητες ανανέωσης που μπορούν να υποστηρίξουν. Μια συμβατική τηλεοπτική συσκευή φθάνει σε ανάλυση ως 570Χ440 ενώ η συχνότητα ανανέωσης της εικόνας, που όσο πιο υψηλή είναι τόσο λιγότερο τρεμούλιασμα παρατηρούμε, δεν ξεπερνάει τα 50 Hz. Και απέναντι σε αυτές τις χλωμές κυριολεκτικά δυνατότητες μια καλή κομπιουτερική οθόνη έχει ανάλυση της εικόνας σε 1,600Χ1,200 στοιχεία και συχνότητες ανανέωσης πάνω από 85 Hz. Εκτός αυτού, στη μάχη για τα μάτια των καταναλωτών ο κομπιούτερ, παρ’ όλη τη σχετικά μικρή ακόμη εξάπλωσή του σε χώρες όπως η Ελλάδα, έχει αποκτήσει μια ορμή που θα τον κάνει να στείλει στα άχρηστα τις τηλεοπτικές συσκευές, αναλαμβάνοντας πλήρως και αυτό το κομμάτι των καταναλωτικών ηλεκτρονικών. Φυσικά το κινητό τηλέφωνο έδειξε ότι μια ηλεκτρονική συσκευή από τη μία ημέρα στην άλλη μπορεί να βρεθεί στα χέρια ενός ολόκληρου πληθυσμού. Και οι κομπιούτερ ναι μεν δεν μπόρεσαν να πλησιάσουν το κατόρθωμα αυτό, θα διεισδύσουν όμως, όπως λένε οι ειδικοί των αγορών, σίγουρα με αυξανόμενο ρυθμό. Διότι οι νέοι τούς θεωρούν απαραίτητο πλέον κομμάτι του σπιτιού τους λόγω σχολείου αλλά και λόγω των δυνατοτήτων για μουσικές περιπέτειες που ανακάλυψαν με το ΜΡ3 όσοι είναι συνδεδεμένοι στο Internet. Διότι εμφανίζονται καινούργιες συνδυασμένες χρήσεις κινητών τηλεφώνων και κομπιούτερ. Διότι τα παιχνίδια παίζονται σχεδόν αποκλειστικά πλέον στους κομπιούτερ. Διότι μπορείς να λαμβάνεις και τηλεοπτικές εκπομπές σε ένα τμήμα της κομπιουτερικής σου οθόνης ή να ακούς ραδιόφωνο από τα ηχεία της. Διότι η απόδοση της εικόνας στον κομπιούτερ είναι καλύτερη, αφού οι οθόνες έχουν αναγκαστικά λόγω των κειμένων που εμφανίζονται σε αυτές αυστηρότερες προδιαγραφές σχετικά με την ευκρίνεια. Διότι, τέλος, έχουν εμφανιστεί κάποιες επίπεδες οθόνες για κομπιούτερ και εξοικονομούν τόσο πολύτιμο χώρο στο υπέρφορτο από καθετί τραπέζι σου που μεταβάλλονται πραγματικά σε φωτεινά αντικείμενα του πόθου καθώς η παρουσία τους, για να το πούμε τώρα με μια λέξη που άλλοτε δεν τολμούσαμε να τη χρησιμοποιούσαμε για καταναλωτικά προϊόντα, μαζικοποιείται στα ράφια των καταστημάτων.


TFT: ασκήσεις επιπέδου


Η εικόνα στην οθόνη αποτελείται από πληθώρα εικονοστοιχείων γνωστών και ως pixel, που πρέπει να σχηματίζονται ταυτόχρονα στην οθόνη ή, επειδή αυτό τεχνικά ήταν δύσκολο, να φαίνεται έστω στο ανθρώπινο μάτι ότι έχουν ταυτόχρονη εμφάνιση. Αυτό κατάφεραν από πολύ παλιά οι κατασκευαστές τηλεοπτικών οθονών να το κάνουν με τη σάρωση. Από ένα ηλεκτρονικό κανόνι πέφτει μια δέσμη ηλεκτρονίων που συνεχώς αλλάζει, με βάση την όποια εικόνα πρέπει να μεταδοθεί ή αλλιώς, σχηματικά θα λέγαμε, να καρφωθεί σημείο προς σημείο επάνω στη φωτοευαίσθητη επιφάνεια. Δημιουργούνται τα εικονοστοιχεία από τη δράση των εστιασμένων ηλεκτρονίων που πέφτουν στη φωτοευαίσθητη επιφάνεια της οθόνης διαδοχικά το ένα μετά το άλλο. Η συχνότητα με την οποία σαρώνεται κάθε σημείο της οθόνης καθορίζει και τη συχνότητα ολόκληρου του πλαισίου, που μας υποδεικνύει πόσες φορές ανανεώνεται κάθε σημείο της οθόνης μέσα σε ένα δευτερόλεπτο. Η συχνότητα γραμμής είναι η συχνότητα με την οποία ανανεώνεται η κάθε γραμμή της εικόνας. Ο προσαρμοστής εικόνας, η κάρτα οθόνης που αναφέραμε και στο προηγούμενο άρθρο μας, καθοδηγεί τα τρία κανόνια για τα τρία βασικά χρώματα. Κάθε εικονοστοιχείο περιγράφεται από την κάρτα οθόνης με τις συντεταγμένες του και το χρώμα.


Τα εικονοστοιχεία είναι βασικό γνώρισμα και στις επίπεδες και στις συμβατικές οθόνες, που δεν είναι επίπεδες αλλά αναγκαστικά αποτελούν το εμπρόσθιο τμήμα ενός εκτοξευτή ηλεκτρονίων και παρουσιάζουν καμπυλότητα για λόγους εστίασης. Οι ομοιότητες όμως ανάμεσα στις επίπεδες και στις παλιές συμβατικές σταματούν εδώ. Αρα δεν είναι και πολλές, οπότε ο καταναλωτής μπαίνοντας σε ένα κατάστημα θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος διαφορετικά για να ξέρει τι να κοιτάξει σε μια επίπεδη οθόνη.


Ανοίγοντας τη φωτεινότητα στο τέρμα, σε συνθήκες ανάλογες με αυτές όπου θα δουλεύει τον περισσότερο καιρό, πρέπει να αισθανθεί ότι βλέπει χωρίς την παραμικρή προσπάθεια. Και αυτό πολλοί αμελούν να το σκεφθούν τη στιγμή της αγοράς. Η ανάλυση της εικόνας που προτιμούν οι κατασκευαστές των οθονών αυτών είναι 1024Χ768 αλλά ίσως χρειαστεί να δουλέψετε και σε άλλες αναλύσεις. Μην αμελήσετε να τις δοκιμάσετε, διότι εκεί η απόδοση συνήθως πέφτει πολύ. Επίσης πρέπει τη στιγμή της παραλαβής να ανάβεται η οθόνη και να ελέγχεται. Βλέπετε, με τις επίπεδες έχουμε ακόμη συχνά την περίπτωση κολλήματος όπου λόγω της κατασκευής κάποια εικονοστοιχεία παραμένουν σκοτεινά ή για πάντα φωτεινά. Η περίπτωση απαιτεί πολύ προσεκτική παρατήρηση εκ μέρους του αγοραστή και άμεση αλλαγή εκ μέρους του πωλητή. Μην παραλείψετε να κοιτάξετε τις οθόνες αυτές και λοξά και να συγκρίνετε προσεκτικά την αριστερή με τη δεξιά πλευρά της εικόνας. Οι ασκήσεις αυτές μερικές φορές κρύβουν εκπλήξεις.


Οι προβλέψεις πάντως είναι καθησυχαστικές για τους κατασκευαστές. Παρ’ ότι τώρα οι επίπεδες οθόνες είναι ακριβές σε σχέση με τις συμβατικές, η αναμενόμενη πτώση των τιμών και η βελτίωση της τεχνολογίας κάνει τους ειδικούς να προβλέψουν ότι σε πέντε χρόνια οι επίπεδες οθόνες θα έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις αυτές με το ηλεκτρονικό κανόνι. Στο κάθε εικονοστοιχείο έχουμε έναν ημιαγωγό αντί για ένα απλό σημείο, που φωσφόριζε ανάλογα με την ένταση στη δέσμη των ηλεκτρονίων όταν αυτή έπεφτε επάνω του. Εδώ ένα τρανζίστορ θα λειτουργήσει σαν διακόπτης. Ο ημιαγωγός αυτός φωτίζεται ή όχι ανάλογα με την εικόνα που πρόκειται να σχηματιστεί στην οθόνη. Θα ανοίξει ή δεν θα ανοίξει αν στο σημείο εκείνο της οθόνης υπάρχει κάποιο φως, κόκκινο, πράσινο ή μπλε. Γι’ αυτό και οι οθόνες αυτές ονομάζονται ενεργές οθόνες, αφού στο κάθε σημείο τους πλέον υπάρχει ένα ενεργό κύκλωμα όπως θεωρείται ότι είναι ένα τρανζίστορ, ενώ από εκεί και πέρα αναλαμβάνουν οι υγροί κρύσταλλοι να δημιουργήσουν την τελική εικόνα, μια εικόνα απαλλαγμένη από κάθε εκπομπή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας. Σε μια οθόνη 17 ιντσών η επίπεδη έκδοση έχει το ένα τέταρτο της κατανάλωσης σε ενέργεια αλλά και σε βάρος συγκρινόμενη με μια παλαιότερης τεχνολογίας, όπου το ηλεκτρονικό κανόνι είναι όλα τα κιλά. Σημειώστε ότι εργάζονται και με συνεχές ρεύμα, κάτι που διευκολύνει σε διάφορες ιατρικές εφαρμογές (τα σχετικά στοιχεία αντλήσαμε από την ειδική έκδοση για την 151 ΑΧ της Philips).


Μια αγορά με μέλλον


Οταν λοιπόν τεθεί θέμα οθόνης τα πράγματα θα είναι αρκετά καθαρά πλέον. Το μέλλον είναι επίπεδο και η όποια στρατηγική, ενός ατόμου ή μιας ολόκληρης επιχείρησης, πρέπει αυτό να το λάβει σοβαρά υπόψη. Αν είμαστε κάτοχοι μιας δεκαπεντάρας οθόνης που δεν παρουσιάζει αυτή τη στιγμή κάποιο πρόβλημα, δεν κάνουμε την παραμικρή κίνηση. Υπάρχουν πληροφορίες ότι εμφανίζονται εντός ολίγου επίπεδες οθόνες με 200.000 δραχμές, που θα δίδονται και με άτοκες δόσεις!!! Αυτό και μόνο δείχνει πόσο θα ανάψει σε λίγο ο ανταγωνισμός. Περιμένουμε λίγους μήνες και αγοράζουμε μετά. Πάντως ως το 2000 οι περισσότεροι από εμάς που είχαν δεκαπεντάρες εδώ και πέντε χρόνια δικαιούνται κάτι τόσο καλύτερο και θα το έχουν.


Κάποιος επαγγελματίας που εργάζεται ή θα εργαστεί εντατικά μπροστά σε μια ηλεκτρονική οθόνη επί ώρες κάθε ημέρα δεν μπορεί να περιμένει για πολλούς μήνες. Θα πάει για μια δεκαεπτάρα ή και μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή. Θα τον σταματήσει μόνο η τιμή. Τα μάτια του δεν μπορούν να ταλαιπωρηθούν έστω και για ένα εξάμηνο με πάνω από πέντε ώρες εργασίας μπροστά στην οθόνη. Ενώ η αυξημένη απόδοση που παρατηρείται σε όσους εργάζονται επαγγελματικά μπροστά σε μεγάλες οθόνες θα αντισταθμίσει κατά ένα μέρος και τη δαπάνη. Οι μεγαλύτερες των 17 ιντσών οθόνες απευθύνονται αυτή τη στιγμή μόνο σε επαγγελματίες, αφού οι ερασιτέχνες θα περιμένουν προς το παρόν για λίγο ακόμη.


Μάλλον θα το μετανιώσει όποιος σήμερα έστω και με ολοκαίνουργιο σύστημα, για ερασιτεχνική χρήση ή έστω για ανάπτυξη εφαρμογών χωρίς βαριές απαιτήσεις από την πλευρά των εικόνων, αγοράζει οθόνη με διαγώνιο μεγαλύτερη από 17 ίντσες. Με την εξέλιξη της αγοράς και τα όσα προβλέπουν οι οικονομικές αναλύσεις δεν θα προλάβει να κάνει απόσβεση της επένδυσής του προτού έλθει η ώρα για μια νέα οθόνη επίπεδης μορφής. Πόσο μάλλον όσοι προβαίνουν σε προμήθειες μεγάλων ποσοτήτων για σχολεία ή επιχειρήσεις, οι οποίοι πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί γιατί θα κυκλοφορεί σε λίγο πολλή παλιατζούρα που θα πρέπει οι εισαγωγείς να διώξουν με κάθε τρόπο.