Το όνομά του προκαλεί δέος στους κύκλους των κινηματογραφόφιλων και ανατριχίλα στους συντηρητικούς θεατές. Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Με το αλλόκοτο αλλά πάντοτε ενδιαφέρον έργο του, ο καναδός σκηνοθέτης μπορεί να προκαλέσει συγκίνηση, όπως συνέβη με τους «Διχασμένους», το «Τέλος της βίας» και την «Επικίνδυνη μέθοδο», ή «καθαρό» σοκ όπως συνέβη στο Φεστιβάλ των Καννών, όταν το 1996 προβλήθηκε το «Crash», ή παλιότερα με την ταινία τρόμου «The brood».
Ο Κρόνενμπεργκ, που τον περασμένο Μάρτιο έκλεισε τα 74, τιμάται εφέτος στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου θα του απονεμηθεί ένας ειδικός Χρυσός Λέων για την προσφορά του στην τέχνη του κινηματογράφου. Η απονομή, που θα γίνει την Τετάρτη 5 Σεπτεβρίου, θα συνοδευτεί με την προβολή μιας ταινίας που ενώ υπήρξε μεγάλη εισπρακτική αποτυχία στην καριέρα του σκηνοθέτη, για τον ίδιο ανήκει «στις πιο προσωπικές μου».
Με φόντο το Πεκίνο του 1964, το «M. Butterfly» είναι η τραγική ιστορία ενός γάλλου διπλωμάτη (Τζέρεμι Αϊρονς) που ερωτεύεται τον τραγουδιστή της Οπερας του Πεκίνου Liling (Τζον Λόουν) πιστεύοντας (;) ότι είναι γυναίκα.
Εμπνευσμένο από μια αληθινή ιστορία που γράφτηκε για το θέατρο από τον Ντέιβιντ Χένρι Χουάνγκ (ο οποίος προσάρμοσε και το σενάριο της ταινίας), το «Μ. Butterfly» είναι ένα μελόδραμα για την εκπροσώπηση της αγάπης, για τις αυτοκαταστροφικές πτυχές των ψευδαισθήσεών της, αλλά και για τη μεταμόρφωση· θέματα που όλα ανέκαθεν απασχολούσαν τον σκηνοθέτη. «Είμαι ένας άνθρωπος που αγάπησε μια γυναίκα που δημιουργήθηκε από έναν άνδρα» λέει χαρακτηριστικά ο διπλωμάτης στην ταινία.
Ο Κρόνενμπεργκ γεννήθηκε στις 15 Μαρτίου του 1945 στο Τορόντο του Καναδά και σπούδασε Φιλολογία στο πανεπιστήμιο της ίδιας πόλης. Ο κινηματογράφος τελικά τον παρέσυρε στον κόσμο του και στα τέλη της δεκαετίας του 1960 παρουσίασε την πρώτη μικρού μήκους ταινία του «Stereo». Λίγα χρόνια αργότερα θα ακολουθούσαν οι «Ανατριχίλες», η πρώτη αρκετών θρίλερ του φανταστικού μέσω των οποίων ο Κρόνενμπεργκ θα αναδείξει το αρχέγονο και ζωώδες της καταπιεσμένης ανθρώπινης φύσης.
Η επιτυχία με τη «Μύγα»



Με τη «Νεκρή ζώνη» το 1983, χωρίς να ξεφύγει από τους προβληματισμούς του, ο Κρόνενμπεργκ εισχωρεί στα δύσκολα χωράφια ενός πιο mainstream κινηματογράφου και το 1985 γεύεται την πρώτη πραγματικά μεγάλη επιτυχία του με τη «Μύγα», στην οποία ένας επιστήμονας (Τζεφ Γκόλντμπλαμ) πειραματίζεται με τον εαυτό του και μεταμορφώνεται σε μια τεράστια μύγα.
Οι «Διχασμένοι» είναι ένα θρίλερ που σχολιάζει τη διχασμένη φύση του ανθρώπου με τον Τζέρεμι Αϊρονς σε διπλό ρόλο, το «eXistenZ», ένα παιχνίδι, είναι μια προσπάθεια του σκηνοθέτη να εξερευνήσει τον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας και το «Cosmopolis», σύμφωνα με τον ίδιο τον Κρόνενμπεργκ, δημιουργήθηκε από τον ενθουσιασμό του στους διαλόγους του ομότιτλου μυθιστορήματος του Ντον Ντε Λίλο.
«Ως σκηνοθέτης είσαι δραματουργός, δεν μπορείς παρά να σκέφτεσαι ηθοποιούς να μιλούν και να παίζουν» μου είχε πει ο Κρόνενμπεργκ σε μια από τις αρκετές συνεντεύξεις του έχει παραχωρήσει στο «Βήμα». «H πιο γνωστή κινηματογραφική εικόνα είναι του ανθρώπινου προσώπου ενώ μιλά. Διαβάζοντας το μυθιστόρημα του Ντε Λίλο έβλεπα διαρκώς μπροστά μου, εκστασιασμένος, ηθοποιούς να λένε τα λόγια του. Αυτό ήταν το κλειδί μου, αυτό επιδιώκω και από τους θεατές: να επιτρέψουν στους διαλόγους να τους παρασύρει».
Μια άλλη αγάπη του σκηνοθέτη είναι η τεχνολογία και τα αυτοκίνητα. Πριν από μερικά χρόνια παρουσίασε το βιβλίο του «Red Cars», κορμός του οποίου είναι το σενάριο για την ομότιτλη ταινία η οποία δεν γυρίστηκε ποτέ (έγραψε το σενάριο του «Red Cars» αμέσως μετά το «Crash»). Το βιβλίο κυκλοφόρησε σε περιορισμένα αντίγραφα και συνοδεύεται από 194 φωτογραφίες αυτοκινήτων της Ferrari, με έμφαση στο μοντέλο 156 F1 Ferrari «Shark Nose», που είναι ο μηχανικός πρωταγωνιστής του σεναρίου. «Λατρεύω τις μηχανές» γράφει στο διαφημιστικό φυλλάδιο του βιβλίου ο Κρόνενμπεργκ. «Παρατηρώντας μια μηχανή αντικρίζεις τον εγκέφαλο του κατασκευαστή της και βλέπεις βαθιά μέσα στον πολιτισμό του».

HeliosPlus