Τέτοιες ημέρες, πριν από δύο χρόνια, άνοιξε το κουτί της Πανδώρας για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, με το σκάνδαλο των παραποιημένων εκπομπών ρύπων σε αυτοκίνητα του ομίλου VW να προκαλεί αλλεπάλληλα πλήγματα στον κλάδο. Καριέρες καταστράφηκαν, διαφημιστικές καμπάνιες κατέληξαν στα σκουπίδια, πρακτικές θεωρητικά άγνωστες στις ηγεσίες εταιρειών κατασκευής αυτοκινήτων και προμηθευτών αποκαλύφθηκαν, η πετρελαιοκίνηση ως έννοια άρχισε να αποδομείται. Ωστόσο η κρίση που προέκυψε είχε και θετικά αποτελέσματα: ψήγματα της αλήθειας ήρθαν στην επιφάνεια αναγκάζοντας τους περισσότερους κατασκευαστές να πάρουν τις αναγκαίες αποφάσεις. Εσκισαν τα παλιά χρονοδιαγράμματα και επιτάχυναν τις διαδικασίες για το λανσάρισμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων, αρκετά εκ των οποίων θα δούμε από τις 12 Σεπτεμβρίου στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, τη μεγαλύτερη διοργάνωση του είδους της στη γηραιά ήπειρο, η οποία μεταξύ άλλων θα φιλοξενήσει και τα πέντε αυτοκίνητα που βλέπετε σε αυτή τη σελίδα.
Ηλεκτροκίνηση και αυτόνομη οδήγηση είναι σήμερα οι δύο κυρίαρχες τεχνολογικές τάσεις που αντλούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τα ταμεία των αυτοκινητοβιομηχανιών αναγκάζοντας τους αρμοδίους επί των οικονομικών να κάνουν γενναίες και ενίοτε ανεξήγητες περικοπές. Η εφετινή έκθεση για παράδειγμα θα είναι η πρώτη με τόσες ηχηρές απουσίες: Peugeot, Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Jeep, Fiat, Alfa Romeo, DS και Volvo είναι οι «σίγουρες», χωρίς να αποκλείονται εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής. «Αποδεκτό, αν και όχι ευχάριστο» θα σημείωνε κάποιος, αλλά δείτε τώρα πώς έχουν τα πράγματα. Η Γερμανία είναι αριθμητικά η μεγαλύτερη αγορά καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, άρα το να απέχεις από την εθνική της διοργάνωση (η οποία σημειωτέον πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια και το 2015 προσέλκυσε σε δύο εβδομάδες 931.700 επισκέπτες) δεν είναι και το απλούστερο για την εικόνα κάθε κατασκευαστή εκεί. Επίσης, αυτή η έκθεση συμπίπτει χρονικά με την πραγματοποίηση των εθνικών εκλογών, σε μια περίοδο που το ενδιαφέρον των πολιτών για ενημέρωση αυξάνεται κατακόρυφα.
Είναι όμως το κόστος συμμετοχής η πραγματική αιτία της αποχής; Στην ουσία όχι. Τα χρήματα απλώς αναδιανέμονται καθώς οι κατασκευαστές αναζητούν διαφορετικούς τρόπους προβολής των προϊόντων τους σε μοναδικές εκδηλώσεις όπου όλα τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα αποκλειστικά επάνω τους. Ο Roelant de Waard, επικεφαλής πωλήσεων και marketing της Ford στην Ευρώπη, το περιγράφει πολύ παραστατικά. «Η συνύπαρξη τόσων κατασκευαστών «όμοιων» προϊόντων σε μια εκδήλωση συνιστά καταπάτηση του πρωταρχικού κανόνα της επικοινωνίας: μονοπώλησε το ενδιαφέρον».
Για αυτόν τον λόγο ο ένας μετά τον άλλον οι κατασκευαστές οργανώνουν στοχευμένες εκδηλώσεις με κατευθυνόμενη προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και χιλιάδες καλεσμένους –μόνο η Ford υποδέχθηκε 2.500 δημοσιογράφους και dealers στην Κολονία το 2016 για να λανσάρει καινούργια μοντέλα και τη νέα επικοινωνιακή στρατηγική Go Further. Οι όροι του παιχνιδιού αλλάζουν, και αυτό δεν είναι απαραιτήτως κακό. Θα αποδειχθεί σύντομα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ