Είναι πραγματικά ανεξήγητο το πώς σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, η οποία παραμένει επί δεκαετίες στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης στον τομέα της οδικής ασφάλειας, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο μείωσης, ακόμη και κατά 50%, των προστίμων που επιβάλλονται για τροχαίες παραβάσεις.
Ποιος νουνεχής άνθρωπος σε θέση ευθύνης μπορεί να εισηγηθεί ή να επικυρώσει μια τέτοια απόφαση και για ποιον λόγο; Για να αυξηθεί η ροή εσόδων του Δημοσίου από την επιβολή των προστίμων τα οποία σήμερα δεν εισπράττονται λόγω της ανέχειας στην οποία έχει περιέλθει ένα μεγάλο τμήμα του ελληνικού λαού; Για να γίνουν κάποιοι αρεστοί σε όσους πιστεύουν ότι αφού έχει πληγεί δραματικά το βιοτικό επίπεδο των πολιτών πρέπει τα πρόστιμα να μειωθούν ανάλογα με τη μείωση που υπέστη το εισόδημά τους;
Είναι αυτονόητο ότι το ύψος του προστίμου δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για την αποφυγή παραβάσεων αν δεν λειτουργούν οι υπόλοιποι μηχανισμοί μιας πολιτείας, όπως για παράδειγμα οι συστηματικοί τροχονομικοί έλεγχοι. Αλλά οι τελευταίοι είναι γνωστό σε όλους ότι ουσιαστικά δεν υφίστανται στη χώρα μας. Απόδειξη τα εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους και τα οποία μόνο αν εμπλακούν σε ατύχημα μπορεί να εντοπιστούν ή όσα δεν προσέρχονται ποτέ στα ΚΤΕΟ για τον προβλεπόμενο έλεγχο.
Την ώρα που στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης αυτά τα ζητήματα έχουν προ πολλού χρόνου επιλυθεί, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και φορείς αντίστοιχοι με το «Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς» στη χώρα μας υπογραμμίζουν τους κινδύνους από την ενδεχόμενη χαλάρωση των μέτρων αστυνόμευσης για την οδική ασφάλεια.
Δεν είναι λίγες επίσης οι χώρες που προχωρούν σε αυστηροποίηση των ποινών και αύξηση των προστίμων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την Αγγλία, στην οποία χρόνο με τον χρόνο τα μέτρα για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων εντείνονται με παράλληλη αύξηση της επένδυσης που αφορά τα ηλεκτρονικά μέσα επιτήρησης της κυκλοφορίας τα οποία πιστοποιούν τις τροχαίες παραβάσεις.
Πέρα από τις αντιδράσεις φορέων και πολιτών, ακόμη και με τη διενέργεια καμπάνιας για τη συλλογή υπογραφών μέσω Διαδικτύου, για τις προθέσεις της πολιτείας, η «ελληνική πρωτοτυπία» απασχολεί πλέον και διεθνείς οργανισμούς όπως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών. Ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του συγκεκριμένου οργανισμού, σχολίασε την πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης αναφέροντας ότι «η απόφαση αυτή θα είναι ένα βήμα πίσω για την Ελλάδα. Η υπερβολική ταχύτητα και η απόσπαση προσοχής αποτελούν κύριες αιτίες πρόκλησης συγκρούσεων και θανάτων στον δρόμο. Η μείωση των προστίμων στέλνει εντελώς λάθος μήνυμα. Καλούμε την ελληνική κυβέρνηση να αναθεωρήσει την απόφασή της».
Εσείς τι λέτε; Αν οι μειώσεις εφαρμοστούν δεν θα πρόκειται για το τέλειο λάθος;

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ