Αυτή την εποχή κάθε χρόνο τα σενάρια για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που θα πληρώσουμε για το επόμενο έτος φουντώνουν για τα καλά. Οπως και στον κινηματογράφο, έτσι και σε αυτή την περίπτωση το καλύτερο σενάριο είναι εκείνο που θα φέρει τα περισσότερα χρήματα στα ταμεία. Και όπως κάθε φορά, έτσι και στο σίκουελ αυτής της υπερπαραγωγής το προσδοκώμενο έσοδο πρέπει να είναι υψηλότερο από το προηγούμενο, ήτοι να ξεπεράσει σημαντικά το 1,1 δισ. ευρώ.
Πώς θα συμβεί αυτό; Αρχικά θα μειωθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων που δεν υπόκεινται σήμερα σε τέλη κυκλοφορίας μειώνοντας το κρίσιμο όριο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα 90 γραμμ./χλμ. σε 85 ή ακόμη και 80 γραμμ./χλμ. Αυτό θα αυξήσει τα έσοδα αλλά δεν είναι αρκετό.
Ταυτόχρονα θα αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας για αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν από την 1.1.2007 ως τον Νοέμβριο του 2010. Για αυτά ως το 2016 τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονταν με βάση τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα τους. Αν το κριτήριο υπολογισμού είναι πλέον οι εκπομπές ρύπων, τότε οι ιδιοκτήτες τους θα δουν θεαματικές αυξήσεις στο ποσό που πρέπει να καταβάλουν για το 2017 καθώς μοντέλα προδιαγραφών Euro 4, π.χ., εκλύουν περισσότερους ρύπους από όσους μπορεί κανείς να υποθέσει.
Αν παράλληλα με αυτή την αλλαγή στις ημερομηνίες γίνει μία ακόμη πολύ σημαντική που θα αφορά το ποσό που πολλαπλασιάζεται επί κάθε γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα (σήμερα αυτό ανέρχεται από 0,90 λεπτά ως 3,72 ευρώ ανά γραμμάριο, ανάλογα με την κλίμακα εκπομπών CO2 κάθε αυτοκινήτου), τότε το έσοδο θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο.
Αλλά και πάλι υπάρχουν περιθώρια να διεκδικήσεις περισσότερα χρήματα. Αν, π.χ., αντί να ακολουθήσεις την πρακτική άλλων ευρωπαϊκών κρατών που επιβάλλουν περιβαλλοντικά τέλη σε αυτοκίνητα 15, 20, 25 ετών που κυκλοφορούν ακόμα, εσύ ως Πολιτεία επιλέξεις να μειώσεις τα τέλη κυκλοφορίας τους, τότε θα επαναφέρεις στους ελληνικούς δρόμους χιλιάδες ρυπογόνα αυτοκίνητα, κυρίως υψηλού κυβισμού, που σήμερα δεν κυκλοφορούν έχοντας καταθέσει πινακίδες κυκλοφορίας. Ετσι, και τέλη κυκλοφορίας θα εισπράξεις και επιπλέον φόρο από τα καύσιμα που αυτά θα καταναλώνουν και βέβαια ό,τι σου αναλογεί ως κράτος από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια που θα πρέπει να εκδοθούν –όσα εκδοθούν.
Εχω μερικές ιδέες ακόμη αλλά καθώς δεν διεκδικώ την πατρότητα όσων ήδη σας ανέφερα –η πραγματικότητα του ρεπορτάζ ξεπερνά τη φαντασία, κυρίως στην Ελλάδα –προτιμώ να τις κρατήσω για τον εαυτό μου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, όπως οι παραγωγοί των ταινιών, έτσι και τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ενδιαφέρονται περισσότερο για τις εισπράξεις που θα φέρει το σενάριο παρά για την επάρκεια –ηθική και άλλη –του αποτελέσματος που θα έχουν. Αυτός είναι άλλωστε ο ρόλος τους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ