Nτίσελντορφ, αποστολή

Η φιλοσοφία που διέπει τα αυτοκίνητα επιδόσεων είναι πολύ διαφορετική από εκείνη που συναντά κανείς στα υπόλοιπα μοντέλα. Για την ακρίβεια, δεν είναι καν μία, αφού κάθε κατασκευαστής προσεγγίζει, όσο διαφορετικά χρειάζεται για να διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό του, έννοιες όπως η οδική συμπεριφορά ή η οδηγική ευχαρίστηση.

Υπάρχουν ωστόσο περιπτώσεις που αυτή η προσέγγιση είναι αναγκαστικά μοναδική λόγω συνθηκών. Στο παρελθόν, για παράδειγμα, η προσπάθεια του γερμανικού οίκου BRABUS να αλλάξει την εικόνα της smart αποδείχθηκε μονοδιάστατη: τα προηγούμενα fortwo και forfour είχαν ισχύ και ταχύτητα αλλά τίποτε άλλο που πραγματικά αξίζει να θυμάσαι.
Οσα όμως δεν απέδωσε τότε εκείνη η προσπάθεια, έρχονται τώρα στο προσκήνιο για να αποζημιώσουν εμάς –τους δύο έλληνες δημοσιογράφους που «πετάξαμε» στη Γερμανία για να οδηγήσουμε τα smart BRABUS fortwo και forfour –αλλά κυρίως εκείνους που έχουν ήδη παραγγείλει στην Ελλάδα τα πρώτα αυτοκίνητα, παρά την αλμυρή τιμή τους.
Το μέγεθος μετράει
Δεν είναι το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο να προσδώσεις σπορ χαρακτήρα σε ένα αυτοκίνητο σαν το fortwo με μήκος 2,69 μέτρα. Με ένα τόσο κοντό μεταξόνιο θα απολαύσεις αβίαστα την αίσθηση της επιτάχυνσης χωρίς να αισθανθείς φόβο στην επόμενη στροφή, αν το πλαίσιο μπορεί να υπηρετήσει αυτή τη λογική και η ανάρτηση λειτουργήσει αποτελεσματικά. Σε αυτά τα smart BRABUS το πείραμα επιτέλους πέτυχε γιατί οι μηχανικοί έκαναν τις σωστές κινήσεις. Ρύθμισαν 10 χιλιοστά χαμηλότερα τη σπορ ανάρτηση και ενίσχυσαν την αντιστρεπτική δοκό στον μπροστινό άξονα, εξασφαλίζοντας –στην πράξη, όχι μόνο σε ποσοστά –καλύτερη απόσβεση των κραδασμών, καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος με αισθητά περιορισμένη μείωση των κλίσεων και μια πολύ ζωντανή οδηγική αίσθηση. Επιπροσθέτως το μη απενεργοποιούμενο ESP επαναρυθμίστηκε ενώ το σύστημα διεύθυνσης είναι γρήγορο, σωστά ζυγισμένο και δίνει στον οδηγό την πληροφόρηση που θα ήθελε, τομέας όπου γενικά τα smart τρίτης γενιάς απέχουν έτη φωτός από τα προηγούμενα.
Θα περίμενε κανείς ότι τα smart BRABUS ίσως έχουν χάσει κάτι από τον χαρακτήρα που, ως αυτοκίνητα πόλης, οφείλουν να έχουν, ότι ίσως είναι πιο «δύσκολα» στην καθημερινή χρήση λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, αλλά αυτό δεν ισχύει.
Αντίθετα είναι πολύ ευχάριστα, χωρίς τις ιδιοτροπίες που εμφανίζουν άλλα μικρά γρήγορα αυτοκίνητα, διατηρώντας την πρακτικότητα που έχουν –το fortwo με τον εξαιρετικά μικρό κύκλο στροφής που κάνει παιχνίδι τους επιτόπιους ελιγμούς και το forfour με τις δύο επιπλέον θέσεις και πόρτες.

Αγωνιστικό δρόμου
Για να κατοχυρώσουν τον τίτλο των ισχυρότερων smart παραγωγής τα BRABUS fortwo και forfour εφοδιάζονται με τον τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα των 898 κ. εκ. που συναντάμε και στις απλές εκδόσεις. Ωστόσο η αύξηση της πίεσης του καυσίμου κατά 2 bar και η βελτιστοποίηση της ροής του αέρα στο μοτέρ είχαν ως αποτέλεσμα την άνοδο της ιπποδύναμης από τους 90 στους 109 ίππους –στις 5.750 σ.α.λ. –και της ροπής από τα 135 στα 170 Nm –στις 2.000 σ.α.λ.
Μεγέθη που διαχειρίζεται το ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη twinamic το οποίο σύμφωνα με τον κατασκευαστή έχει 40% ταχύτερους χρόνους απόκρισης με πιο κοντή κλιμάκωση, χαρακτηριστικά που αντιλαμβάνεσαι εύκολα κατά την οδήγηση. Ενα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι αυτό που η smart ονομάζει «λειτουργία εκκίνησης αγώνα Race Start», προφανώς για τους κυνηγούς των φαναριών. Με το δεξί πόδι βυθισμένο στο γκάζι, απελευθερώνεις το φρένο και το smart BRABUS εκτοξεύεται!
Κάπως έτσι έρχεται η επιτάχυνση από στάση (0-100 χλμ. / ώρα) σε 9,5 δευτερόλεπτα για το fortwo (10» για το forfour) ενώ η μέγιστη ταχύτητά του προσδιορίζεται στα 165 χλμ. / ώρα (180 χλμ. / ώρα για το forfour). Η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται μεταξύ 4,5 – 4,6 λίτρων για τις δύο εκδόσεις, τιμή θεωρητική αν αποφασίσεις να πιέσεις για να εκμεταλλευτείς τις δεδομένες ικανότητες των αυτοκινήτων.

Η δύναμη της εικόνας
Ικανότητες για τις οποίες σε προϊδεάζει η αισθητική των τριών –fortwo coupe, fortwo cabrio, forfour –μοντέλων. Προτού διαβάσετε στη δεξιά στήλη τα επιπλέον χαρακτηριστικά των κορυφαίων εξοπλιστικά εκδόσεων με τα διακριτικά Xclusive, αξίζει να γνωρίζετε ότι οι προφυλακτήρες BRABUS εμπρός και πίσω στο χρώμα του αμαξώματος, ο διαχύτης σε γκρι ματ, το σπορ σύστημα εξάτμισης, οι ζάντες Monoblock IX των 16/17 ιντσών και τα λογότυπα BRABUS στο αμάξωμα προδίδουν τη διαφορετικότητα της κατασκευής.
Στο εσωτερικό, τον τόνο δίνει το μαύρο χρώμα, ο συνδυασμός υφάσματος και συνθετικού δέρματος, η έγχρωμη οθόνη 3,5 ιντσών στον πίνακα οργάνων και οι δερμάτινες επενδύσεις σε τιμόνι, επιλογέα ταχυτήτων και χειρόφρενο. Σημαντικότερη, ωστόσο, από όλα αυτά είναι η καλή στήριξη που παρέχουν τα καθίσματα, το φινίρισμα και η συνολικά προσεγμένη εικόνα των smart BRABUS, που μόνο φθηνά δεν είναι, ξεκινώντας από τα 20.930 ευρώ.

Στην πίστα
Η οδήγηση του BRABUS fortwo στο Aldenhoven Testing Center ήταν το κερασάκι στην τούρτα της πρώτης μας επαφής μαζί του. Η ασφάλεια που παρέχει το ελεγχόμενο περιβάλλον αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχο για να αναζητήσεις τα όρια του αυτοκινήτου που αποδείχθηκε αναπάντεχα διασκεδαστικό στις κλειστές στροφές και τα συνεχόμενα σλάλομ, με μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης χάρη και στα ελαστικά της Yokohama (185/50 R 16 εμπρός και 205/40 R 17 πίσω). Οποιαδήποτε σκέψη για σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο σε αυτές τις συνθήκες είναι εξ ορισμού υπερβολική, αλλά η ευκαιρία ήταν ιδανική για να εκτιμήσουμε ακόμη περισσότερο την αίσθηση του τιμονιού και τον ρυθμό των διαδοχικών αλλαγών σχέσεων από τα paddles πίσω από το τιμόνι.
smart BRABUS Xclusive

Για εκείνους που δεν αρκούνται στις αισθητικές αλλαγές που επέφερε στα smart fortwo, fortwo cabrio και forfour το άγγιγμα της BRABUS, o γερμανικός βελτιωτικός οίκος δημιούργησε τη σειρά BRABUS Xclusive που ξεχωρίζει για τα επιπλέον στοιχεία εξοπλισμού και διαμορφώνει τις υψηλότερες τιμές πώλησης της τρίτης γενιάς των smart.

Ο εξοπλισμός της έκδοσης Xclusive περιλαμβάνει BRABUS σπορ καθίσματα με επένδυση σε διάτρητο δέρμα/μαύρο nappa και ραφές σε γκρι απόχρωση, βελούδινα πατάκια με λογότυπο BRABUS, ταμπλό με επένδυση συνθετικού δέρματος/υφάσματος και μαύρο ύφασμα στα κεντρικά πάνελ των θυρών, το σήμα Xclusive στο τρίγωνο του καθρέφτη (fortwo) ή στη μεσαία κολόνα (forfour), θερμαινόμενα καθίσματα οδηγού/συνοδηγού, κάθισμα οδηγού και τιμόνι με ρύθμιση ύψους, πακέτο LED και αισθητήρων αλλά και πίσω καθίσματα με το σύστημα readyspace στο forfour.
Ευθέως ανάλογη του πρόσθετου εξοπλισμού είναι βέβαια και η αύξηση της τιμής των συγκεκριμένων εκδόσεων. Τα 20.930 ευρώ του fortwo coupe BRABUS εκτινάσσονται στα 25.890 ευρώ για το fortwo coupe BRABUS Xclusive. Τα 25.520 ευρώ της έκδοσης cabrio BRABUS αυξάνονται σε 30.910 ευρώ για το cabrio Xclusive ενώ το forfour Xclusive κοστίζει 26.770 ευρώ, δηλαδή 5.000 ευρώ περισσότερο από το forfour BRABUS των 21.780 ευρώ. Διαφορά διόλου αμελητέα!
Κάτι σαν BRABUS…
Υπάρχει βέβαια και η άλλη προσέγγιση για όσους γοητεύονται από τα smart αλλά δεν ενδιαφέρονται για την επιπλέον ισχύ και τα ιδιαίτερα οδηγικά χαρακτηριστικά των εκδόσεων BRABUS. Μπορούν να επιλέξουν το σπορ πακέτο BRABUS που αφορά μόνο τις δύο ισχυρότερες –εκείνες των 71 και 90 ίππων –από τις τρεις εκδόσεις απόδοσης των fortwo coupe, cabrio και forfour.
Ετσι τα απλά smart μετατρέπονται οπτικά σε BRABUS καθώς αποκτούν νέους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, διαχύτη πίσω σε γκρι ματ χρώμα, σπορ ανάρτηση, τις βαμμένες σε γκρι ματ χρώμα ζάντες αλουμινίου, σπορ πολυλειτουργικό τιμόνι με την ίδια δερμάτινη επένδυση που συναντάμε στον επιλογέα ταχυτήτων και το χειρόφρενο αλλά και σπορ πεντάλ με αντιολισθητική επιφάνεια.
Για αυτό το πακέτο και ανάλογα με τη σχεδιαστική γραμμή κάθε μοντέλου –Passion, Prime ή Proxy –το κόστος στη χώρα μας ξεκινά από 756 ευρώ (τιμή προ φόρων).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ