• Αναζήτηση
  • Από την ηλεκτρική ύλη του μέλλοντος

    «Η ευφυΐα είναι από μόνη της μια υπερβολή και δεν μπορεί παρά να καταστρέψει κάθε αρμονία» έγραφε ο Οσκαρ Γουάιλντ εν έτει 1890 επιχειρώντας να αποτυπώσει το σκεπτικό μιας παντοδύναμης, απόλυτης τέχνης απαλλαγμένης από οποιοδήποτε σκοπό και χρησιμοθηρία

    Κοντογιάννη Αναστασία
    αποστολή, Στουτγάρδη
    «Η ευφυΐα είναι από μόνη της μια υπερβολή και δεν μπορεί παρά να καταστρέψει κάθε αρμονία» έγραφε ο Οσκαρ Γουάιλντ εν έτει 1890 επιχειρώντας να αποτυπώσει το σκεπτικό μιας παντοδύναμης, απόλυτης τέχνης απαλλαγμένης από οποιοδήποτε σκοπό και χρησιμοθηρία. Ενα σκεπτικό που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί διαμετρικά αντίθετο από οποιαδήποτε τεχνολογική εφαρμογή η οποία οφείλει να επιδεικνύει καινοτομία, υπακοή στις συγκεκριμένες προδιαγραφές που αυτή επιβάλλει καθώς και συμμόρφωση με τη λειτουργικότητα την οποία καλείται να εκπληρώσει.
    Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, με δεδομένες τις παραπάνω παραμέτρους, το πλαίσιο έκφρασης για τους σχεδιαστές βιομηχανικών προϊόντων όπως τα αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά στενό σε σχέση με τη δημιουργία ενός απλά όμορφου τεχνουργήματος ακόμα και αν πρόκειται για το πλέον αφηρημένο και ουτοπικό πρωτότυπο. Ταυτόχρονα, από την πλευρά του τελικού αποδέκτη-θεατή, το εκάστοτε τετράτροχο δημιούργημα οφείλει να είναι εξαιρετικά ευρύ ως προς την στόχευσή του -με δεδομένη την παγκοσμιότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών- συναρπαστικό και να μετουσιώνει μια σειρά από τεχνολογικές προδιαγραφές, αποτέλεσμα εργώδους διαδικασίας εξέλιξης σε μια πανίσχυρη εικόνα η οποία θα είναι συνυφασμένη με τις αφηρημένες έννοιες της παράδοσης μιας φίρμας αλλά και δηλωτική του άγραφου ακόμα μέλλοντός της.
    Αυτές ακριβώς είναι οι συνθήκες δημιουργίας ενός πρωτοτύπου όπως το ομολογουμένως εντυπωσιακό Vision EQ Silver Arrow διά χειρός Mercedes-Benz το οποίο αποκαλύφθηκε στο Pebble Beach της Καλιφόρνιας. Και παρά το γεγονός πως κάλλιστα θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι οι συγκεκριμένες συνθήκες αποτελούν μοχλό διαμόρφωσης οποιουδήποτε concept car, ελάχιστα είναι αυτά που θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τον τίτλο ενός τετράτροχου που καταφέρνει να συνδυάσει αριστοτεχνικά την «ανάγκη» που το δημιούργησε – εν προκειμένω να λειτουργήσει ως σχεδιαστικός φάρος του πολυτελούς κόσμου ηλεκτροκίνητων επιδόσεων που έπεται – με σχεδιαστικούς κανόνες που μπορούν να κριθούν ως καλλιτεχνική δημιουργία με τους όρους του εστέτ Οσκαρ Γουάιλντ.
    Για να πειστεί κανείς, αρκεί να ρίξει μια ματιά στο Aesthetics Progressive Luxury, το σχεδίασμα που προηγήθηκε του Vision EQ Silver Arrow και το οποίο είχαμε την ευκαιρία να δούμε στις αρχές του καλοκαιριού στη Στουτγάρδη. Περισσότερο ένα απροσδιόριστο αισθητικό καλούπι παρά σχεδιαστική μελέτη και απαλλαγμένο από κάθε τεχνολογικό τερτίπι το οποίο θα μπορούσε να του προσθέσει πόντους, το Aesthetics Progressive Luxury θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η αποτύπωση της ταχύτητας σχεδιασμένη με βάση τους πιο αυστηρούς κανόνες αρμονίας.
    Fast forward στο τώρα, κοιτάζοντας το νέο πρωτότυπο το οποίο προέκυψε από αυτό το αιθερικό «καλούπι», δεν μπορεί να μην παραδεχθεί κανείς, είτε του αρέσει το αισθητικό αποτέλεσμα είτε όχι, ότι η εικόνα του παραπέμπει στην ταχύτητα και στο μέλλον διατηρώντας παράλληλα την απροσδιόριστη υφή μιας ένδοξης όσο και ταυτόσημης με τη γερμανική φίρμα παράδοσης επιδόσεων. Για την ιστορία, πηγή έμπνευσης του Vision EQ Silver Arrow αποτέλεσε το αγωνιστικό μονοθέσιο W 125 του 1937 που κατέρριψε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας καταγράφοντας 432,7 χλμ./ώρα στην Autobahn μεταξύ Φρανκφούρτης και Ντάρμστατ με τον Rudolf Caracciola στη θέση του οδηγού.
    Περισσότερο ωστόσο από την «αντήχηση» του παρελθόντος, όπως διαπιστώνει κανείς από κάθε τεχνολογική και σχεδιαστική λεπτομέρεια του μετα-ρετρό Ασημένιου Βέλους, το Vision EQ Silver Arrow είναι εδώ για να συστήσει το ηλεκτρικό μέλλον όχι με όρους μετα-αλήθειας, αλλά με απολύτως πραγματικές και υλοποιήσιμες τεχνολογίες οι οποίες θα διαμορφώσουν το αύριο της Mercedes-Benz. Σύμφωνα λοιπόν με τις συστάσεις, το νέο Βέλος εφοδιάζεται με δύο ηλεκτρικά μοτέρ τοποθετημένα ένα σε κάθε άξονα, τα οποία συνδυαστικά τού εξασφαλίζουν ισχύ 750 ίππων, μέγεθος που μπορεί να ακούγεται «τολμηρό», ωστόσο δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ανέφικτο αν αναλογιστεί κανείς τις προδιαγραφές τoύ υπό εξέλιξη Mercedes-AMG Project One. Το σύνολο συμπληρώνουν μπαταρίες ιόντων λιθίου απόδοσης 80 kWh οι οποίες υπόσχονται αυτονομία 400 χλμ., όση ακριβώς δηλαδή θα παρέχει και η επικείμενη EQC, το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο ευρείας παραγωγής της Mercedes-Benz.
    Aντιστοίχως δηλωτικές αξιών που έχουμε συνηθίσει από τη Mercedes-Benz είναι και οι υπόλοιπες προδιαγραφές του, όπως το ασυνήθιστα μεγάλο για μονοθέσιο εσωτερικό επενδεδυμένο με premium υλικά, όπως το ξύλο, το δέρμα και τα ανθρακονήματα σε μια πολυτελή αλληλουχία, ενώ το ίδιο ισχύει και για τον τεχνολογικό εξοπλισμό που αποτελεί ένα μείγμα υφιστάμενων τεχνολογιών με τις απαραίτητες δόσεις από μέλλον, όπως π.χ. η τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας ενός είδους προηγμένου head-up display το οποίο μπορεί να υποδείξει στον οδηγό την ιδανική αγωνιστική γραμμή με εικονικούς ή μη αντιπάλους.
    Κάπως έτσι διαπιστώνει κανείς ότι ακόμα και το Vision EQ Silver Arrow που είναι σχεδιασμένο με τρόπο που το… πορτρέτο του θα εμφανίσει πολύ πιο σύντομα σημάδια γήρανσης από το ίδιο σε βάθος χρόνου, κατ’ ουσία αποτελεί από τεχνολογική άποψη την αποτύπωση μιας όχι εξίσου μακρινής εποχής.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Autohub