• Αναζήτηση
  • Τι απαντά η Πολιτική Προστασία για το φιάσκο του «112»

    Σε ευαίσθητο σημείο φαίνεται πως χτύπησε η αντιπολίτευση, αφού έντονη ήταν η αντίδραση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, απαντώντας στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για μη έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου που αφορά στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών "112" στην Ελλάδα, που είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ειδοποίησης των κατοίκων στο Μάτι, ώστε να εγκαταλείψουν την περιοχή.

    ΤοΒΗΜΑ Team

    Σε ευαίσθητο σημείο φαίνεται πως χτύπησε η αντιπολίτευση, αφού έντονη ήταν η αντίδραση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, απαντώντας στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για μη έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου που αφορά στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112» στην Ελλάδα, που είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ειδοποίησης των κατοίκων στο Μάτι, ώστε να εγκαταλείψουν την περιοχή.

    Συγκεκριμένα σε ανακοίνωση της η ΓΓΠΠ χαρακτηρίζει «επιεικώς απαράδεκτες» τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, την οποία κατηγορεί ότι, ενώ γνωρίζει, αποκρύπτει τις κύριες αιτίες για την καθυστέρηση, που οφείλεται σε ανεπαρκή νομοθέτηση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και στις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, καθώς και στις κωλυσιεργίες των παρόχων κινητής τηλεφωνίας.

    Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η ΓΓΠΠ, αναφέρει αναλυτικά τις διαδικασίες που έχουν γίνει από το 2010, για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου.

    Στην σχετική ανακοίνωση διευκρινίζεται ότι ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών, αποτελείται από δύο σκέλη:

    1.Το εισερχόμενο, που είναι αυτό μέσω του οποίου μπορούν να επικοινωνήσουν οι πολίτες, με τον αριθμό και γίνεται ο γεωεντοπισμός τους και το στίγμα που βρίσκονται την συγκεκριμένη στιγμή και

    2.Το εξερχόμενο, που επί της ουσίας είναι το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών, (Cell Broadcast Service), μέσω του οποίου, το κέντρο του «112», μπορεί να στείλει ταυτόχρονα μήνυμα μέσω των κινητών, ή και των σταθερών τηλεφώνων, σε όλους τους πολίτες μιας περιοχής, με την ειδοποίηση να την εγκαταλείψουν άμεσα, λόγω κινδύνου, κάτι που θα ήταν σωτήριο για πολύ κόσμο, στην περίπτωση της πυρκαγιάς στο Μάτι.

    Τι έγινε όμως και αυτό δεν ήταν έτοιμο να λειτουργήσει;

    Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΓΓΠΠ, η διαδικασία για τη λειτουργία του συστήματος και στην Ελλάδα, ξεκίνησε στις 20 Ιουλίου 2010, με την υπογραφή Προγραμματικής Συμφωνίας, μεταξύ του τότε υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ Α.Ε., που ανήκει στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης). Η συμφωνία μεταξύ άλλων περιελάμβανε έργο για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που αφορούν στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112» και των υπηρεσιών που αφορούν στη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης – κρίσεων, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013.

    Από εκεί και πέρα αρχίζουν τα προβλήματα

    – Στις 6 Ιουνίου 2014 υπεγράφη σύμβαση έναρξης του έργου μεταξύ της Κοινωνίας της

    Πληροφορίας και του ΟΤΕ Α.Ε. ως αναδόχου. (Σημειώνεται ότι όλες τις διαδικασίες τις χειρίζεται η ΚτΠ και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη απλώς εγκρίνει και υπογράφει τις συμβάσεις που του προσκομίζει).

    Το έργο επρόκειτο να υλοποιηθεί με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2007-2013, (προϋπολογισμός 7.136.480 ευρώ, με καταληκτικό ποσό σύμβασης περίπου 6.900.000, ευρώ), αλλά τέθηκε σε αναστολή με απόφαση της ΚτΠ Α.Ε. στις 15 Φεβρουαρίου 2016.

    Και αυτό διότι το 2015 έληξε και η διετής παράταση του ΕΣΠΑ 2007-2013 και έπρεπε να αναζητηθεί νέος τρόπος χρηματοδότησης.


    Και αυτό γιατί; λέει η ΓΓΠΠ και απαντά:

    «Διότι η σύμβαση …ουδέποτε προέβλεψε εργασίες διαμόρφωσης χώρων εγκατάστασης των Κέντρων Επικοινωνιών Έργου στην Ελληνική Αστυνομία και στο Πυροσβεστικό Σώμα. Χωρίς τις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, το σύστημα δεν μπορούσε να λειτουργήσει.

    Σημειώνεται ότι για την εγκατάσταση των δύο κέντρων του «112», είχαν διατεθεί χώροι στο ΣΕΚΥΠΣ της Πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι και στο κτίριο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη στην Κατεχάκη, το οποίο όμως ανήκει στην ΕΥΠ και δεν δίνει έτσι εύκολα άδεια για την τοποθέτηση καλωδιώσεων και άλλων συστημάτων, αν δεν μελετήσει έγκαιρα το σχέδιο, ενώ επίσης δεν υπήρχε στη σύμβαση πρόβλεψη για τις δευτερεύουσες δαπάνες που αφορούν στη διαμόρφωση των χώρων, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος.

    -Στις 29 Δεκεμβρίου 2016 το Έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» (2014-2020) ως μεταφερόμενη Πράξη με δύο υποέργα.

    Το πρώτο αφορούσε στο κυρίως έργο και το δεύτερο στις εργασίες διαμόρφωσης των χώρων για τα Κέντρα Επικοινωνιών (δαπάνη περίπου 150.000 ευρώ), που ήταν απαραίτητοι για την υλοποίηση του κυρίως έργου και παραδόθηκαν στα μέσα του 2017.

    Το έργο όμως δεν ξεμπλόκαρε μέχρι να γίνει καινούργια απόφαση, ενώ ταυτόχρονα οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας, άρχισαν να προβάλλουν κωλύματα, ζητώντας περίπου 2,5 εκατομμύρια ευρώ ο καθένας, καθώς από τον αρχικό σχεδιασμό του έργου δεν είχε προβλεφθεί η παροχή υπηρεσίας κυψέλης (Cell Broadcast Service) εκ μέρους των παρόχων κινητής τηλεφωνίας, ούτε η δυνατότητα γεωεντοπισμού, δηλαδή η αυτόματη απεικόνιση με ακρίβεια της θέσης καλούντος σε Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS).

    Γι’ αυτό προωθήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας νομοθετική ρύθμιση (‘Αρθρο 48, Ν.4487/2017), που προβλέπει τη χωρίς χρέωση παράδοση των μηνυμάτων στους πολίτες.

    – Έτσι, στις 14 Φεβρουαρίου 2018 υπεγράφη τελικά η τροποποιημένη Σύμβαση και ταυτόχρονα έγινε άρση αναστολής του έργου.

    Ωστόσο οι κωλυσιεργίες συνεχίστηκαν από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, με αλληλογραφίες και συναντήσεις.

    Τελικά, τον περασμένο Ιούνιο, με παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα Πληροφοριών κ. Μαγκλάρα, ο οποίος ζήτησε από τον αρμόδιο κρατικό φορέα να διερευνήσει άμεσα γιατί δεν προχωράει η υλοποίηση του έργου, η κατάσταση ξεμπλόκαρε και σύμφωνα με την ΓΓΠΠ, «το έργο αυτή τη στιγμή προχωράει κανονικά και, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το νέο «112» αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση».

    Κοινωνία