Ακόμη και τα κτίσματα αποπνέουν δυστυχία και θάνατο. Σπίτια, καταστήματα, υποδομές των περιοχών που σαρώθηκαν από τη μανία της φωτιάς έχουν πάθει ανυπολόγιστες ζημιές. Οι αριθμοί, όσο ψυχροί κι αν είναι μπροστά στις ανθρώπινες απώλειες, φωτογραφίζουν τη μεγάλη καταστροφή στην Ανατολική Αττική. Οι μαρτυρίες των μηχανικών, που βρίσκονται αυτές τις ημέρες στην πρώτη γραμμή, απηχούν την πρωτοφανή καταστροφή που άφησε πίσω η φονική πυρκαγιά. Συγχρόνως, δείχνουν ξεκάθαρα ότι αυτό που λέμε κανονικότητα δύσκολα θα επανέλθει.
«Είναι αδύνατον να περιγράψει κανείς ψυχρά τεχνοκρατικά την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα σπίτια, κυρίως στο Μάτι. Η φωτιά τα έχει κυριολεκτικά σαρώσει» αναφέρει στο «Βήμα» μηχανικός που συμμετέχει στις αυτοψίες. Οπως λέει, το έργο τους φορτίζεται ακόμη περισσότερο όταν οι ιδιοκτήτες είναι παρόντες. «Αυτό που λέμε στους δικούς μας που μας ρωτούν είναι ότι υπάρχει μόνο μια λέξη. Δυστυχία».
Οι 2.597 αυτοψίες που διενεργήθηκαν σε Μάτι, Νέο Βουτζά, Ραφήνα και Πικέρμι, κατά το πρώτο τριήμερο από κλιμάκια μηχανικών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έδειξαν ότι ποσοστό 52,25% των κτισμάτων κρίνονται ακατάλληλα. Εξ αυτών πάνω από τα μισά (51,8%) είναι επικίνδυνα.
Η αντανάκλαση των αριθμών στις κατοικίες δείχνει ότι η κατάσταση στο Μάτι και τον Νέο Βουτζά είναι δραματική, καθώς περίπου 57% των σπιτιών που ελέγχθηκαν (1.406) κρίνονται επικίνδυνα ή προσωρινά ακατάλληλα (799). Λίγο καλύτερα είναι τα πράγματα στον Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου, όπου από τις 1.082 κατοικίες, «κόκκινες» και «κίτρινες» είναι οι 479, δηλαδή το 32,82%.
Με «πύρινο τσουνάμι» παρομοιάζει ο αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός Νίκος Ιωνάς τη φωτιά που έπληξε τον Νέο Βουτζά, όπου είχε το σπίτι του τα τελευταία 25 χρόνια. Οπως περιγράφει, μιλώντας στο «Βήμα», τέτοιο φαινόμενο δεν είχε ξαναζήσει, αν και έχει εμπειρία από 5 φωτιές στην ίδια περιοχή. Σήμερα, το σπίτι του έχει καταστραφεί ολοσχερώς. «Στον Νέο Βουτζά περίπου 50 κατοικίες είναι κατεστραμμένες. Θα επανέλθουμε στους κανονικούς ρυθμούς, αλλά αυτό εξαρτάται από το πότε θα επανέλθουν η υδροδότηση και το ηλεκτρικό» αναφέρει, παραμένοντας αισιόδοξος. «Αν δεν είμαστε εμείς που ξέρουμε τη δουλειά σίγουροι ότι θα ξαναφτιάξουμε τα σπίτια μας, πώς θα δώσουμε δύναμη και στους άλλους;» λέει χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι απαιτούνται άμεσες ενέργειες από την Πολιτεία για τον προσδιορισμό της ενίσχυσης που θα αντιστοιχεί σε κάθε κατοικία, ώστε καθένας να μπορέσει να σχεδιάσει τα βήματα που θα ακολουθήσει.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των δημοτικών υπηρεσιών για την τελική αποτύπωση της κατάστασης, περί τις 2.000 κατοικίες έχουν καταστραφεί ολοσχερώς και άλλες τόσες έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές. Εκεί που η εικόνα, όπως μεταφέρουν μηχανικοί, παραμένει θολή, αν και με την πρώτη ματιά δεδομένης της εμπειρίας τους είναι αποκαρδιωτική, αφορά τις υποδομές. Δρόμοι, δίκτυα ηλεκτρισμού, τηλεφωνίας, υδροδότησης εκπέμπουν SOS. Η καταγραφή βεβαίως, που θα είναι και η πλέον χρονοβόρος, θα γίνει σε δεύτερη φάση, καθώς επί του παρόντος προτεραιότητα έχουν τα κτίσματα.
Εν τω μεταξύ, έχει δοθεί εντολή στα κλιμάκια των μηχανικών να διενεργούν και έλεγχο «νομιμότητας» των κτισμάτων που βρίσκονται σε απόσταση 100 μέτρων από την παραλία. Διαδικασία προφανώς πιο μακρά και γραφειοκρατική. Στόχος είναι να διαπιστωθεί μέσω ποιας «οδού» εξασφαλίστηκαν –και πιθανώς από ποιους εγκρίθηκαν –οι πολεοδομικές άδειες σε περιοχές με τόσο άναρχη οικιστική ανάπτυξη που έμελλε να γίνουν παγίδα για τόσους ανθρώπους που αναζητούσαν οδό σωτηρίας προς τη θάλασσα.
Διαδικασία όμως που δημιουργεί προβληματισμό, οδηγώντας πολλούς να τη χαρακτηρίζουν ως κίνηση εντυπωσιασμού από την πλευρά του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη, που ουσιαστικά δεν έχει αρμοδιότητα να ζητήσει τέτοιον έλεγχο. Ευθυγραμμίζοντας τη διαδικασία, έχει τη δυνατότητα να διαβιβάσει τα αποτελέσματα στους αρμόδιους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος. Εφόσον όμως δεν ακολουθηθεί η διοικητικά ορθή σειρά βημάτων, τότε οι όποιες διαπιστώσεις θα πέσουν κυριολεκτικά στο κενό, καθώς δεν θα μπορούν να σταθούν σε ενδεχόμενες δικαστικές προσφυγές.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ