• Αναζήτηση
  • Συχνές οι βλάβες σε πλοία και αυτό το καλοκαίρι

    Μια ακόμη βλάβη σε πλοίο της ακτοπλοΐας καταγράφηκε το απόγευμα της Τρίτης.

    Βυθούλκας Διονύσης

    Μια ακόμη βλάβη σε πλοίο της ακτοπλοΐας καταγράφηκε το απόγευμα της Τρίτης. Το Λιμεναρχείο Σαντορίνης απαγόρευσε την αναχώρηση του επιβατηγού – οχηματαγωγού «Άνδρος Τζετ» που είχε προορισμό την Ανάφη λόγω βλάβης στους μεντεσέδες του καταπέλτη. Στο πλοίο επέβαιναν 17 επιβάτες και δυο ΙΧ αυτοκίνητα και στη Σαντορίνη ανέμεναν για να κατευθυνθούν προς Ανάφη 38 επιβάτες, ένα δίκυκλο και δύο ΙΧ αυτοκίνητα.   

    Την Κυριακή παρουσιάστηκε μηχανική βλάβη στο «ιπτάμενο δελφίνι» 17 στον άξονα μετάδοσης της δεξιάς κύριας μηχανής κατά την εκτέλεση έκτακτου δρομολογίου,  από Ύδρα προς λιμένα Πειραιά. Το «FLYING DOLPHIN  ΧVII», πλέοντας συμβατικά, κατέπλευσε αυτοδύναμα στο λιμένα Πειραιά, όπου αποβιβάστηκαν με ασφάλεια οι 82 επιβάτες που μετέφερε.  
    Επίσης το μεσημέρι της ίδιας ημέρας η Λιμενική Αρχή Σπετσών ενημερώθηκε ότι το σκάφος «FLYING CAT 3», το οποίο επρόκειτο να εκτελέσει προγραμματισμένο δρομολόγιο από το λιμένα Σπετσών προς το λιμένα Πειραιά με ενδιάμεσους λιμένες προσέγγισης την Ύδρα και τον Πόρο παρουσίασε βλάβη στη διανομή ηλεκτρικού φορτίου του πλοίου.  Πριν από περίπου μια εβδομάδα υπήρξε μηχανική βλάβη στο πλοίο «Σαντορίνη Παλας» ενώ κατευθυνόταν από Ίο προς Πάρο.
    Συχνές και φέτος είναι οι ανακοινώσεις του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής που αφορούν βλάβες σε επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία (είτε ταχύπλοα, είτε συμβατικά) αλλά και σε «ιπτάμενα δελφίνια».
    Αυτά συμβαίνουν μέσα στη θερινή περίοδο που η τουριστική κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη με αρκετούς επιβάτες να συνδυάζουν την πολύωρη ταλαιπωρία για το πώς και πότε θα φτάσουν στον προορισμό τους με την αυξημένη κατ’ αυτούς τιμή του εισιτηρίου.
    Σχετικά με τις καταγεγραμμένες βλάβες, εκτός από τις μηχανικές, περιλαμβάνονται και περιπτώσεις συμβάντων που προκλήθηκαν λόγω εμπλοκής επιπλεόντων αντικείμενων σε διάφορα συστήματα των σκαφών (αναρροφήσεις θαλάσσης, αξονικά συστήματα κ.λπ.) κατά τον πλου τους.
    Σε περίπτωση που εμφανιστεί βλάβη στο πλοίο, ενημερώνεται το Λιμενικό, το οποίο εκδίδει προσωρινά απόφαση απαγόρευσης απόπλου ως την αποκατάστασή της. Άδεια απόπλου δίδεται μόνο μετά την προσκόμιση του κατάλληλου σχετικού βεβαιωτικού από τον παρακολουθούντα το πλοίο νηογνώμονα.
    Όπως αναφέρουν στελέχη του Λιμενικού όταν καταγραφεί βλάβη σε πλοίο, «απαγορεύεται ο απόπλους από τα τοπικά λιμεναρχεία και ακολούθως ενημερώνονται ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) και ο αντίστοιχος Αναγνωρισμένος Οργανισμός (ΑΟ) που εκδίδει τα πιστοποιητικά κλάσης – εφόσον το πλοίο είναι ενταγμένο σε κλάση. Αν ο φορέας έκδοσης των πιστοποιητικών ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος είναι ο εν λόγω οργανισμός, τότε ενημερώνεται ο ίδιος ΑΟ. Τον συντονισμό των ενεργειών έχει ο ΚΕΕΠ, ο οποίος ενεργεί λαμβάνοντας υπόψη τις εκθέσεις επιθεώρησης που έγιναν είτε από τους επιθεωρητές του ΚΕΕΠ ή τοπικών κλιμακίων επιθεώρησης πλοίων των λιμενικών αρχών είτε από νηογνώμονα κατά περίπτωση».
    Στελέχη της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου σημείωναν χαρακτηριστικά ότι «οι βλάβες και οι ζημιές δεν οφείλονται κατά κύριο λόγο στην ηλικία του πλοίου. Εξαρτώνται συνήθως σε μεγάλο ποσοστό από τον βαθμό συντήρησης του πλοίου, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Η συντήρηση αποτελεί συνεχή υποχρέωση της εταιρείας και του πλοίου να ακολουθείται στο διηνεκές. Επιπλέον, επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες, οι περισσότεροι των οποίων είναι αστάθμητοι, όπως οι συνθήκες και οι ιδιαιτερότητες της θαλάσσιας διαδρομής που εκτελεί το πλοίο».
    Δράση ενημέρωσης επιβατών στο λιμάνι του Πειραιά
    Εν τω μεταξύ ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δράση ενημέρωσης των επιβατών στις ακτοπλοϊκές μεταφορές για τα δικαιώματά τους που διοργάνωσε, για τρίτη συνεχή χρονιά το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας και η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή», στο λιμάνι του Πειραιά, την Τρίτη 10 Ιουλίου, με την υποστήριξη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και με τη συνδρομή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
    Στελέχη του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας και του «Συνηγόρου του Καταναλωτή» ενημέρωσαν τους επιβάτες για τα δικαιώματά τους στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να τα διεκδικούν, καθώς και για τις διαδικασίες φιλικής επίλυσης, παρέχοντάς τους πληροφοριακό υλικό στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. Οι επιβάτες, είχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν για το πως μπορούν να λάβουν βοήθεια και υποστήριξη σε περίπτωση που αντιμετωπίσουν προβλήματα κατά την καλοκαιρινή περίοδο με προμηθευτές όπως ακτοπλοϊκές εταιρείες, ταξιδιωτικά πρακτορεία, εταιρείες ενοικίασης οχημάτων, τουριστικών καταλυμάτων και ξενοδοχείων, καθώς και καταστήματα λιανικού εμπορίου ιδίως κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
    Ανάμεσα στις συμβουλές που δόθηκαν στους επιβάτες ήταν:
    – Εάν το ταξίδι ακυρωθεί με υπαιτιότητα του μεταφορέα, έχεις δικαίωμα πλήρους αποζημίωσης ή άλλων αντισταθμιστικών παροχών κατ’ επιλογήν σου, εκτός αν ενημερωθείς μια εβδομάδα πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου και σου επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου ή αν ενημερωθείς τουλάχιστον 12 ώρες πριν τον απόπλου και προωθηθείς στον προορισμό σου εντός 12 ωρών από την προγραμματισθείσα αναχώρηση.
    – Εάν ο απόπλους καθυστερήσει εξαιτίας βλάβης, ζημιάς του πλοίου ή, εν γένει, με υπαιτιότητα της εταιρείας, μπορείς να υπαναχωρήσεις και να σου καταβληθεί ως αποζημίωση το αντίτιμο του εισιτηρίου επιβάτη και οχήματος, εκτός εάν η καθυστέρηση είναι μικρότερη των 90 λεπτών. Αν δεν επιλέξεις την υπαναχώρηση, η ακτοπλοϊκή εταιρεία οφείλει να σου παρέχει α) ελαφρά γεύματα ή αναψυκτικά, διαμονή επί του πλοίου και προώθηση στον προορισμό σου με δαπάνη και μέριμνά της, β) για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών, τροφή, και εφόσον είναι αναγκαίο, διανυκτέρευση στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο (έως 3 διανυκτερεύσεις, με κόστος έως 80 ευρώ / διανυκτέρευση) και μεταφορά από και προς τον λιμένα αναχώρησης, γ) αποζημίωση ανάλογα με τη διάρκεια του ταξιδιού και της καθυστέρησης ή δ) άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας.
    – Αποζημίωση δεν δίνεται για καθυστέρηση, διακοπή, ακύρωση ή τροποποίηση του δρομολογίου σου, εφόσον οφείλονται σε λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας (ιδίως λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών), συμμόρφωσης στη νομοθεσία ή σε εντολές της αρμόδιας Αρχής.

    Σε συνάντηση που είχε την Τρίτη το μέλος της Πολιτικής Επιτροπής και του Τομέα Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Χριστόφορος Ι. Μπουτσικάκης με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή συζήτησαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάτοικοι των νησιών του Αργοσαρωνικού, των Κυθήρων και του Δήμου Τροιζήνας και Μεθάνων. Όπως αναφέρει σε υπόμνημα που κατέθεσε στον υπουργό ο κ. Μπουτσικάκης «το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περιοχές αυτές είναι η ελλιπής ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά. Τα δρομολόγια είναι λίγα αλλά και τα φαινόμενα βλαβών και καθυστερήσεων είναι συνήθη. Πρόκειται για σοβαρό και σημαντικό πρόβλημα της καθημερινότητας των νησιωτών ενώ είναι προφανής η ζημιά στο τουριστικό προϊόν.» 

    Επιπλέον ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι «το πρόβλημα των λιμενικών υποδομών με κυρίαρχο αυτό των ελλείψεων σε χώρους υγιεινής και χώρους αναμονής επιβατών… Αναφορικά με τα λιμάνια απαιτείται, ανάλογα την περίπτωση, κατασκευή ή επέκταση λιμενοβραχιόνων και κυματοθραυστών ( Σπέτσες, Αίγινα, Κύθηρα , Αντικύθηρα) καθώς και εκβαθύνσεις ( Αίγινα, Πόρος, Σπέτσες) ενώ σε πολλές περιπτώσεις χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση της φωτοβολίας των φανών ( Αίγινα, Μέθανα).»
    Κοινωνία