• Αναζήτηση
  • Σκληρή στάση ΑΔΜΗΕ για τη «μεγάλη» ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

    Σκληρή στάση κρατά ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) όσον αφορά στη «μεγάλη» ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής.

    Τράτσα Μάχη
    Σκληρή στάση κρατά ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) όσον αφορά στη «μεγάλη» ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής. Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός του Διαχειριστή κ. Μανούσος Μανουσάκης από το βήμα του συνεδρίου του Economist, «δεν αντιμετωπίζουμε φοβικά το ενδεχόμενο συμπράξεων, όμως σε κάθε περίπτωση ο ΑΔΜΗΕ θα είναι εκείνος που θα βρίσκεται στο τιμόνι του εμβληματικού αυτού έργου», του μεγαλύτερου στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
    Είναι αξιοσημείωτο ότι, προ ημερών, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα ευρεία σύσκεψη, υπό τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), με τη συμμετοχή του Ρυθμιστή της Κύπρου, του ΑΔΜΗΕ και της κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector (προωθεί τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής ) προκειμένου να βρουν ένα σημείο επαφής για την από κοινού υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.
    Μάλιστα, ο εκπρόσωπος της Γενικής Διεύθυνση Ενέργειας της ΕυρωπαΙκής Επιτροπής που συμμετείχε στη σύσκεψη, έδωσε προθεσμία ενός δεκαημέρου για να γίνουν οι προσπάθειες σύγκλισης μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia. Οι δύο πλευρές είχαν υπογράψει ένα μνημόνιο συνεργασίας για το έργο, στο οποίο προβλεπόταν ποσοστό στο πρότζεκτ τουλάχιστον 51% για τον ΑΔΜΗΕ, 39% για τον Euroasia και 10% συμμετοχή ιδωτών. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα, υπήρξε εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις για την υλοποίηση της διασύνδεσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύσκεψη τις …εντυπώσεις κέρδισε η πλευρά του ΑΔΜΗΕ, μένει όμως να φανεί τις επόμενες ημέρες.
    Η ανάγκη για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου είναι επιτακτική, καθώς μετά το 2020, εξαιτίας των νέων ευρωπαϊκών κανονισμών, οι μονάδες καύσης της Κρήτης που λειτουργούν εκπέμποντας ρύπους πάνω από τα επιτρεπόμενα ευρωπαϊκά όρια, θα πρέπει να σταματήσουν, με κίνδυνο να δημιουργηθεί έλλειμμα ισχύος στο νησί.
    Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σήμερα ο κ. Μανουσάκης, η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης, «θα διασφαλιστεί πλήρως με την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ένα project προϋπολογισμού της τάξης του ενός δισεκ. ευρώ, για το οποίο διερευνούμε όλες τις πιθανές συνέργειες ώστε να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό».
    Σχετικά με την πρώτη φάση διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ανέφερε ότι έχει εισέλθει σε γραμμή αφετηρίας. «Οι διαγωνισμοί για τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, έργο αξίας 330 εκατ. ευρώ έχουν προκηρυχθεί
    και η προθεσμία για την κατάθεση προσφορών εκπνέει πολύ σύντομα, πριν το τέλος του μήνα. Η περάτωση του έργου, προϋπολογισμού 330 εκατ. ευρώ εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 θα αποτελέσει σημαντικό βήμα για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης».
    Γενικότερα, ο κ. Μανουσάκης, ανέφερε ότι μεσω της εισηγμένης ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών (κατέχει το 51% του ΑΔΜΗΕ), οι επενδυτές μπορούν να συμμετέχουν στην υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου του Διαχειριστή που προβλέπει μεγάλα έργα συνολικού ύψους ενός δισεκ. ευρώ έως το 2021 και 2,3 δισ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας.
    Ο κύκλος των διασυνδέσεων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα
    Στο σχέδιο αυτό, κομβική θέση καταλαμβάνουν οι νησιωτικές διασυνδέσεις που θα οδηγήσουν σε μεγάλη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας) στα τιμολόγια ρεύματος, σε πιο φθηνή, αξιόπιστη και φιλική προς το περιβάλλον ηλεκτροδότηση για τα νησιά καθώς και σε αξιοποίηση του δυναμικού ΑΠΕ που διαθέτουν.
    Ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ μίλησε ακόμη για τον κύκλο που έχει ανοίξει με τις τρεις διασυνδέσεις των Κυκλάδων, της Κρήτης και των Δωδεκανήσων.
    Η πρώτη φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, έργο προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Έντεκα νησιά των Κυκλάδων, μεταξύ των οποίων η Σύρος, η Πάρος και η Μύκονος ηλεκτροδοτούνται πλέον από το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού.
    Σε εξέλιξη βρίσκεται και η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2019. Πρόκειται για έργο ύψους 70 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Νάξου και την αναβάθμιση των υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ Τήνου, Άνδρου και Εύβοιας. Οι ανάδοχοι για τα υποθαλάσσια καλώδια έχουν επιλεγεί. Εντός του Ιουνίου βγαίνει «στον αέρα» και ο διαγωνισμός για την Γ’ Φάση, ένα έργο 102 εκατ. ευρώ, για την πόντιση δεύτερου υποβρυχίου καλωδίου μεταξύ Σύρου και Λαυρίου, που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020.
    Στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης έχει ενταχθεί και η τέταρτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει τη Σέριφο, τη Μήλο, τη Φολέγανδρο και τη Σαντορίνη, με προϋπολογισμό 386 εκατ. ευρώ και προβλεπόμενη ολοκλήρωση το 2024.
    Ο ΑΔΜΗΕ εισηγήθηκε πρόσφατα στη ΡΑΕ και τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου και με σημείο σύνδεσης στην Κω ή την Ρόδο. Το έργο θα ενταχθεί στο Προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2020-2029, το οποίο θα κατατεθεί στον Ρυθμιστή στο τέλος του τρέχοντος έτους.
    Πέρα από τις εγχώριες διασυνδέσεις, ο κ. Μανουσάκης στην ομιλία του αναφέρθηκε και στις διεθνείς διασυνδέσεις. Το βάρος έχει πέσει στη Διασυνδετική Γραμμή 400 kV Νέα Σάντα-Μαρίτσα που θα δημιουργήσει μια ακόμη «γέφυρα» μεταξύ των Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας και Βουλγαρίας, αυξάνοντας την ικανότητα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος στον άξονα Βορρά-Νότου.
    Μεταξύ άλλων, ο κ. Μανουσάκης αναφέρθηκε και στο μοντέλο-στόχο (target model), το νέο μοντέλο λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ενέργειας, το οποίο «θα «τρέξει» μέσω του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, η συμβολαιογραφική πράξη ίδρυσης του οποίου υπογράφεται σήμερα». Ο ΑΔΜΗΕ διαχειρίζεται μια από τις τέσσερις αγορές του target model, την Αγορά Εξισορρόπησης.
    Κοινωνία