• Αναζήτηση
  • Τα τελευταία «αγκάθια» στη συμφωνία ΔΕΠΑ – Shell

    Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με την εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 49% που

    Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με την εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 49% που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ και στην ΕΔΑ Αττικής (Εταιρείες Παροχής και Διανομής Αερίου Αττικής). Η 6η Ιουνίου – οπότε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είχε δεσμευτεί έναντι των θεσμών ότι θα υπογραφόταν η συμφωνία – έχει παρέλθει, καθώς δεν υπήρξε συναίνεση σε όλα τα επίπεδα.

    Κρίσιμη θεωρείται πλέον η συνάντηση που έχει οριστεί για την ερχόμενη εβδομάδα μεταξύ των τεχνικών κλιμακίων της ΔΕΠΑ και των Ολλανδών προκειμένου να αρθούν τα τελευταία εμπόδια και οι δύο πλευρές να πάρουν τον… δρόμο της ανακωχής. Αν δεν παρεμβληθούν εξωγενή προσκόμματα, εκτιμάται ότι έως το τέλος του μήνα το ζήτημα θα έχει κλείσει.

    Το τίμημα φαίνεται ότι έχει κλειδώσει στα 150 εκατ. ευρώ, ωστόσο διάχυτος είναι ο σκεπτικισμός εκ μέρους μετόχων και αγοράς – όπως διαφάνηκε από τις συζητήσεις που έδιναν και έπαιρναν στο περιθώριο της ετήσιας τακτικής Γενικής Συνέλευσης των Ελληνικών Πετρελαίων την περασμένη εβδομάδα – καθώς αυτό θεωρείται ιδιαίτερα υψηλό. «Είναι απορίας άξιον, εν όψει ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, προς τι η σπουδή να κλείσει στα γρήγορα η συμφωνία με τη Shell. Οι μόνοι που θα έπρεπε να βιάζονται είναι οι Ολλανδοί, διότι πωλούν σε τιμή που ένας ιδιώτης δύσκολα θα αγόραζε. Σε κάθε περίπτωση, την όποια διαπραγμάτευση και το επόμενο βήμα θα μπορούσε να το κάνει ο νέος επενδυτής που θα έρθει» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Οπως επισημαίνουν μάλιστα παράγοντες της αγοράς, το επιχείρημα ότι θα μεγιστοποιηθεί η αξία της ΔΕΠΑ εάν κατέχει το 100% των ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής μένει να επιβεβαιωθεί ή όχι από την τιμή που θα πιάσουν οι προς πώληση εταιρείες (ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορική).

    Πέρα όμως από το τίμημα των 150 εκατ. ευρώ, άλλα μέρη της συμφωνίας παραμένουν ακόμη μετέωρα. Το βασικό «αγκάθι» αφορά την επόμενη ημέρα της εξαγοράς. Η Shell θέλει μια… καθαρή έξοδο, αλλά η ελληνική πλευρά επιθυμεί να αποκτήσει διασφαλίσεις για προβλήματα που μπορεί να προκύψουν μελλοντικά και θα αφορούν τεχνικές αβλεψίες, φορολογικά ζητήματα κ.λπ. Συναφές είναι και το πρόβλημα, όπως προκύπτει από τις σχετικές συζητήσεις, ότι η Shell συμμετέχει στην ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής μέσω εταιρείας ειδικού σκοπού. «Η εταιρεία αυτή την επομένη της πώλησης μπορεί να διαλυθεί. Η ΔΕΠΑ θέλει διασφάλιση από τη μητρική εταιρεία. Αλλωστε η Shell είχε το management για χρόνια, θα πρέπει να αναλάβουν και τις ευθύνες που τους αναλογούν για ένα εύλογο χρονικό διάστημα» σημειώνουν κύκλοι κοντά στις διαπραγματεύσεις. Ο αντίλογος από την πλευρά της Shell είναι ότι και η ΔΕΠΑ συμμετείχε επίσης στο management και στη λήψη κάθε σημαντικής απόφασης.

    Επιπλέον, η ΔΕΠΑ θέλει να αποκλείσει τη δραστηριοποίηση της Shell στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, ανταγωνιστικά της ΕΠΑ Αττικής, τα επόμενα χρόνια και, όπως διαφαίνεται, τα μέρη συμφωνούν σε ένα χρονικό όριο που δεν θα ξεπερνά την τριετία. 

    Οικονομία