• Αναζήτηση
  • Facebook και προσωπικά δεδομένα: μια θλιβερή ιστορία

    Οι αλλαγές στους όρους χρήσης που ανακοίνωσε το Facebook την Τετάρτη είναι, όπως αναφέρουν πολλοί αναλυτές,

    Γαλάνης Δημήτρης
    Οι αλλαγές στους όρους χρήσης που ανακοίνωσε το Facebook την Τετάρτη είναι, όπως αναφέρουν πολλοί αναλυτές, αποτέλεσμα περισσότερο πίεσης από τα καινούργια δεδομένα που φέρνει στα κοινωνικά δίκτυα ο νέος Ευρωπαϊκός Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων και λιγότερο επειδή ξαφνικά το Facebook αποφάσισε να προστατεύσει την ιδιωτική ζωή των χρηστών.

    Συγκεκριμένα, οι χρήστες καλούνται πλέον να επιλέξουν τον τρόπο με τον οποίο το Facebook χρησιμοποιεί και εκμεταλλεύεται τα δεδομένα τους. Από τούδε και στο εξής οι χρήστες πρέπει να συναινούν ώστε να χρησιμοποιεί η πλατφόρμα δεδομένα από εξωτερικές πηγές για να στοχεύει τους χρήστες με διαφημίσεις. Σε περίπτωση, πάντως, που δεν συναινέσουν στη χρήση των δεδομένων τους, η ιστοσελίδα ενημερώνει ότι πρέπει να γίνει διαγραφή του προφίλ, αφού πρώτα ο χρήστης κρατήσει ένα αντίγραφό του.


    Αναγνώριση προσώπου

    Το Facebook ρωτά τους χρήστες εάν συμφωνούν με το να αναλύονται οι φωτογραφίες τους με την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται από το Facebook εκτός ΕΕ και Καναδά. Το Facebook στο παρελθόν εφάρμοσε την τεχνολογία αυτή στους χρήστες στην ΕΕ, αλλά οι αρμόδιες ρυθμιστικές Αρχές περί απορρήτου απαγόρευσαν αυτή την πρακτική λόγω έλλειψης πραγματικής συγκατάθεσης εκ μέρους των χρηστών.
    Να σημειωθεί ότι, σε συνέχεια του σκανδάλου με το Facebook και την Cambridge Analytica, οι ευρωβουλευτές συζήτησαν την Πέμπτη στο Κοινοβούλιο το θέμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

    Το Facebook κατηγορείται ότι επέτρεψε στην Cambridge Analytica να αποκτήσει τα δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών του Facebook χωρίς τη συγκατάθεσή τους, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσει στην προεκλογική εκστρατεία για τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2016 και στο δημοψήφισμα για το Brexit. Τα στοιχεία περίπου 87 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook, εκ των οποίων 2,7 εκατομμύρια βρίσκονται στην ΕΕ, αποκτήθηκαν παρανόμως.

    «Ενώ η ουσία της πολιτικής μας για τα δεδομένα είναι η ίδια σε παγκόσμιο επίπεδο, οι άνθρωποι στην ΕΕ θα βλέπουν συγκεκριμένες λεπτομέρειες που είναι σχετικές μόνο με τους ανθρώπους που ζουν εκεί, όπως το πώς να έρθετε σε επαφή με τον υπεύθυνο προστασίας δεδομένων μας βάσει του GDPR. Θέλουμε να είμαστε σαφείς ότι δεν υπάρχει τίποτε διαφορετικό όσον αφορά τους ελέγχους και τις προφυλάξεις που προσφέρουμε σε όλον τον κόσμο» έγραψαν οι Erin Egan, επικεφαλής της υπηρεσίας Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων του Facebook, και Ashlie Beringer, αναπληρωτής γενικός σύμβουλος, σε σχετική ανάρτησή τους.


    Ψεύτικοι λογαριασμοί

    Εκτός από τη συγκατάθεση για τη χρήση των δεδομένων, το Facebook ανακοίνωσε ότι προχωρεί σε λήψη μέτρων για τους ψεύτικους λογαριασμούς. Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε την Πέμπτη και ο ευρωπαίος επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας Δημήτρης Αβραμόπουλος. «Προτείνουμε σήμερα συγκεκριμένα μέτρα για να αντιμετωπίσουμε την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις στο Διαδίκτυο στην ΕΕ. Εχουμε την ευθύνη να εργαστούμε μαζί για να προστατεύσουμε και να ενισχύσουμε τους πολίτες μας εναντίον τέτοιων απειλών στην ενιαία ψηφιακή αγορά» αναφέρει σε μήνυμά του στο Twitter.

    Οπως υπογραμμίζει ο έλληνας επίτροπος, «η παραπληροφόρηση και οι ψευδείς ειδήσεις αποτελούν υβριδικές απειλές για τους δημοκρατικούς θεσμούς μας και για την ασφάλειά μας. Η αδράνεια δεν αποτελεί επιλογή. Μαζί με όλους τους σημαντικούς ενδιαφερομένους θα αντιμετωπίσουμε μετωπικά την απειλή για να ενισχύσουμε τους πολίτες μας, να πνίξουμε την παραπληροφόρηση και να προωθήσουμε την ασφάλειά μας στον κυβερνοχώρο».

    Αύξηση της κερδοφορίας

    Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι παρά το σκάνδαλο με τη διαρροή των προσωπικών δεδομένων, το Facebook ανακοίνωσε καλύτερα από το αναμενόμενο αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του 2018, με καθαρά κέρδη 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αύξηση κατά 63% σε σχέση με πέρυσι, και κύκλο εργασιών στα 12 δισεκατομμύρια δολάρια, αύξηση 49%.

    Μόνο τα έσοδα από τις διαφημίσεις, που αποτελούν σχεδόν το σύνολο των εσόδων της εταιρείας, αυξήθηκαν κατά 50% στα 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Παράλληλα αυξήθηκε και ο αριθμός των ενεργών χρηστών ανά μήνα κατά 13% στα 2,2 δισεκατομμύρια. Στο τέλος του 2017 ο αριθμός αυτός ήταν 2,13 δισεκατομμύρια.

    HeliosPlus

    Κοινωνία