• Αναζήτηση
  • Βαγγέλης Μπουντούνης: Η κιθάρα ήταν για μένα κεραυνοβόλος έρωτας

    Οταν είσαι καλλιτέχνης - δημιουργός όση δουλειά, όσους κόπους και θυσίες έχεις καταβάλει αν το κοινό δεν σου αναγνωρίσει την προσπάθεια τότε τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Οσον αφορά όμως τον συνθέτη - κιθαριστή Βαγγέλη Μπουντούνη, το κοινό του όχι μόνο δεν τον άφησε μόνο του αλλά τον επιβράβευσε για μια ακόμη φορά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

    Σκίντσας Γιώργος

    Οταν είσαι καλλιτέχνης – δημιουργός όση δουλειά, όσους κόπους και θυσίες έχεις καταβάλει αν το κοινό δεν σου αναγνωρίσει την προσπάθεια τότε τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Οσον αφορά όμως τον συνθέτη – κιθαριστή Βαγγέλη Μπουντούνη, το κοινό του όχι μόνο δεν τον άφησε μόνο του αλλά τον επιβράβευσε για μια ακόμη φορά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

    Μετά την ενθουσιώδη ανταπόκριση του κοινού και την εξάντληση των εισιτηρίων, μέσα σε λίγες μόλις ημέρες, για την πρώτη συναυλία του Βαγγέλη Μπουντούνη στο Μέγαρο (Σάββατο 21/4), προστίθεται μία επιπλέον συναυλία την Κυριακή 22/4.

    «200 κιθάρες» κουρδίζονται επί σκηνής και συντονίζονται με 6 νεανικές χορωδίες και σολίστ για να ερμηνεύσουν έργα μεγάλων ελλήνων συνθετών. Μια μεγάλη γιορτή για την κιθάρα, τα ωδεία και την ελληνική μουσική στο Μέγαρο, με τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη στο επίκεντρο, αφιερωμένη- όπως επιθυμεί ο ίδιος ο Μίκης – σε έναν άλλο μεγάλο Έλληνα, τον Μάνο Χατζιδάκι.


    Δύο συναυλίες με «Άρωμα Ελλάδας» στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Απριλίου στις 8:30 το βράδυ, στις οποίες θα ακουστούν επίσης συνθέσεις Βασίλη Τσιτσάνη, Διονύση Σαββόπουλου, Ελένης Καραΐνδρου, String Demons και Βαγγέλη Μπουντούνη.  Καλεσμένη τους, η Μαρία Φαραντούρη. Σολίστ, οι String Demons (βιολί, βιολοντσέλο) και η Μάρω Ραζή (κιθάρα, reguindo). Μαζί τους, ο ομποΐστας Ευάγγελος Χριστόπουλος και ο ντράμερ Χάρης Παναγιωτόπουλος (ντραμς).

    Σε αυτή την μουσική συνάντηση κορυφής, που αποτελεί συνέχεια των επιτυχημένων πολυπληθών συναυλιών του Βαγγέλη Μπουντούνη στο Ηρώδειο και στο ΜΜΑ, λαμβάνουν μέρος δεκάδες κιθαριστικές σχολές από όλη την Ελλάδα, σολίστ και καθηγητές κιθάρας καθώς και έξι χορωδιακά σύνολα. Πρόκειται για τη Νεανική Χορωδία Λεοντείου Σχολής Νέας Σμύρνης (διδασκαλία: Κατερίνα Βασιλικού), τη Μικτή Νεανική Χορωδία Λεοντείου Σχολής Αθηνών (διδασκαλία: Βασίλης Γιώτης), την Παιδική Χορωδία Ι.Ν. Αγ. Βαρβάρας Αργυρούπολης (διδασκαλία: Λώρα Πετροπούλου), την Παιδική Χορωδία Εθνικού Ωδείου (διδασκαλία: Ελπίδα Παουλίνο), την Παιδική Χορωδία Δ. Ωδείου Αμαρουσίου (διδασκαλία: Φωτεινή Κοσκόρου) και την Παιδική Χορωδία Εθνικού Ωδείου Ηλιούπολης (διδασκαλία: Νεφέλη Χαδούλη).

    Ο Βαγγέλη Μπουντούνης πρέπει να γεννήθηκε με μια… κιθάρα στα χέρια. Σπουδές, μελέτη, χιλιάδες συναυλίες, ιδρυτής των Κιθαριστών, του ντουέτο με τη Μάρω Ραζή, δάσκαλος κιθάρας, μελετητής με καθηγητικό και συγγραφικό έργο, ο Βαγγέλης Μπουντούνης, μιλάει στο vima.gr όχι μόνο για τις συναυλίες του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αλλά για τη ζωή του στη μουσική, τα όνειρά του και τα επόμενά του σχέδια.

    Τι θα δούμε τι θα ακούσουμε στις δύο πλέον συναυλίες; Πώς προέκυψες το εν λόγω project;

    «Θα δούμε και θα ακούσουμε μια υπερπαραγωγή. Στην σκηνή του Μεγάρου θα ανέβουν 520 Ελληνόπουλα που θα παίξουν και θα τραγουδήσουν τα πιο ωραία τραγούδια της Ελληνικής δημιουργίας. Η ιστορία µε τις κιθαριστικές ορχήστρες ξεκινά το 1984. Τη χρονιά εκείνη έκανα το πρώτο Σεμινάριο Κιθάρας στο Ρέθυμνο, όπου είχαν μαζευτεί αρκετοί κιθαριστές απ’ όλη την Ελλάδα. Στο κλείσιμο του σεμιναρίου σκεφτήκαμε να κάνουμε μια συναυλία. Επειδή όμως ήμασταν πολλοί και η συναυλία θα ήταν τεράστια, αποφάσισα να παίξουμε κάτι όλοι μαζί. Έκανα διασκευές, μοίρασα νότες και αρχίσαμε να μελετάμε και να κάνουμε πρόβες. Ο Μάνος Χατζιδάκις, που, μετά από πρόσκλησή µου, ήρθε στο Ρέθυμνο να διδάξει στο Σεμινάριο, άκουσε αυτή την «παράξενη» ορχήστρα, ενθουσιάστηκε από αυτόν τον νέο ήχο και αποφάσισε να διευθύνει ο ίδιος τις πρόβες και την ιστορική πρώτη συναυλία των «Κιθαριστών» στο «Τζαμί» του Ρεθύμνου, παρά το ότι η σκηνή ήταν πολύ μικρή για να φιλοξενήσει τον μεγάλο αριθμό των κιθαριστών. Η ορχήστρα αυτή γνώρισε πολλές περιπέτειες μέχρι την ιστορική συναυλία του Φεστιβάλ Αθηνών, το 2004 στο Ηρώδειο µε τις 150 κιθάρες. Τότε πραγματοποιήσαμε µία τρέλα, ένα πείραμα που δεν είχε προηγούμενο.Και το πείραμα εκείνο πέτυχε»


    Οι κιθαριστές του Β. Μπουντούνη στο Ηρώδειο

    Ποια ήταν η αιτία και αφορμή να ασχοληθείτε με τη μουσική και κυρίως με την κιθάρα;

    «Η αφορμή για να ασχοληθώ με την κιθάρα δόθηκε πριν από πάρα πολλά χρόνια σε ένα μικρό δωματιάκι στο Νέο Κόσμο όταν άκουσα για πρώτη φορά να παίζει κάποιος στην κλασσική κιθάρα την Ρομάντζα. Θυμάμαι ήταν σαν να με χτύπησε ηλεκτρικό ρεύμα! Εκείνη η στιγμή καθόρισε όλη μου την ζωή. Τα παράτησα όλα και άρχισα να μελετάω με την βοήθεια του δασκάλου μου όλη μέρα. Η Μουσική ήρθε λίγο αργότερα. Ο ήχος της κιθάρας ήταν εκείνο που με μάγεψε, εκείνο που με γοήτευσε ακαριαία

    Τόσα χρόνια που την υπηρετείται τι έχετε πάρει αλλά και τι έχετε δώσει;

    «Τώρα πια την μουσική και την κιθάρα την αγαπώ. Τότε η κιθάρα για μένα ήταν ένας κεραυνοβόλος έρωτας που δεν μπόρεσα ποτέ να εξηγήσω πως ήρθε τόσο ξαφνικά. Σε αυτό το όργανο έχω δώσει την ζωή μου. Ποτέ δεν είχα την προσμονή, την απαίτηση να μου το ανταποδώσει, παρόλο που αυτά που πήρα ήταν επίσης πολλά, αλλά με ένα κυρίαρχο: να είμαι ευχαριστημένος να είμαι ευτυχισμένος όταν δίνω χαρά στον κόσμο. Ακριβώς αυτό που θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε στις 21 και 22 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής. Η ευτυχία μου θα είναι να φύγει ο κόσμος από αυτές τις συναυλίες και να χαμογελάει ευχαριστημένος»

    Σολίστ, δάσκαλος, συνθέτης, ντουέτο με τη Μάρω Ραζή, επικεφαλής συνόλου με κιθάρες… Το επιδιώξατε εσείς ή ήρθαν έτσι τα πράγματα;

    «Όλα στην ζωή μου ήρθαν τυχαία. Δεν προγραμμάτισα ποτέ μου απολύτως τίποτα. Αυτό ισχύει και για την προσωπική μου ζωή όχι μόνο στην δουλειά μου. Νομίζω πως είχα το ένστικτο να κάνω τις επιλογές μου, με αρκετά καλό γούστο. Έτσι, η Μάρω ήρθε στην ζωή μου τυχαία, το ντουέτο μαζί της, τα παιδιά μου, η διδασκαλία, η ορχήστρα, όλα όσα επέλεγα, τα ακολουθούσα παρορμητικά, χωρίς δεύτερη σκέψη. Συζητούσα προχτές με τους εκδότες μου (Παπαγρηγορίου – Νάκας “PANAS MUSIC”) και ανακαλύψαμε ότι και τα 45 βιβλία που έχω γράψει για την κιθάρα, τα εκδώσαμε επειδή ο ένας εκ των δύο, ο Χαρίλαος, έφτιαχνε καλό …καφέ και περνούσα συνεχώς από το μαγαζί για να μου τον φτιάξει»


    Η Μάρω Ραζή


    Η σχέση του με τον Μάνο Χατζιδάκι


    Πού και πώς σας επηρέασε η σχέση σας με τον Μάνο Χατζιδάκι; Δεν ρωτάω μόνο για τη μουσική αλλά γενικότερα…

    «Ο Μάνος ήταν ο δάσκαλός μου, ο άνθρωπος που αγάπησα περισσότερο από κάθε άλλον, που με επηρέασε περισσότερο από οποιονδήποτε. Δεν εννοώ μόνο στην μουσική και στην ζωή.Πέρασα όμως μια ζωή μαζί του με διαρκείς και μεγάλες κόντρες

    Τσακωνόμασταν συχνά, ήταν ένας δύσκολος άνθρωπος, γεμάτος ελαττώματα και ανασφάλειες, γινόμουν έξαλλος μαζί του πάρα πολύ συχνά, σηκωνόμουν και έφευγα από τα στούντιο, από τις συναυλίες, κάποτε δεν του μίλαγα για ένα χρόνο επειδή μου είχε ζητήσει να κάνουμε παραμονή πρωτοχρονιάς σπίτι μου, τον περιμέναμε, δεν ήρθε ποτέ και αργότερα έμαθα πως τον είχε πάρει ο …ύπνος! Στο στούντιο επίσης μας έστηνε να τον περιμένουμε με τις ώρες, στις συναυλίες ο κόσμος τον περίμενε με τις ώρες και όταν αποφάσιζε να έρθει τους έβριζε κιόλας. Ήταν ο μόνος άνθρωπος όμως που μπορούσα μετά από τόσες ταλαιπωρίες να συγχωρέσω. Όταν μειδίαζε και σου ζητούσε συγνώμη, ήταν ακαταμάχητος.

    Ο Μάνος μου έμαθε την πραγματική αξία της Μουσικής, μου έμαθε να μην βάζω στεγανά στην μουσική, μου έμαθε πως η μουσική είναι μία, η καλή!


    Από αριστερά: Μ. Χατζιδάκις, Γ. Μουλουδάκης και Β. Μπουντούνης (φωτ. αρχείου)

    Αυτός είναι και ο λόγος που έχω απέραντο θαυμασμό στα παιδιά μου, τους “String Demons” που ρισκάρουν με την μουσική, που είναι ελεύθεροι και παίζουν τα πάντα χωρίς να «κολλάνε» σε ένα είδος. Πολύ θα ήθελα να είχαν προλάβει τον Μάνο, θα ήταν γι’ αυτούς μια τονωτική ένεση, ότι αυτό που κάνουν με την μουσική είναι το σωστό! Αυτό το λέω γιατί και εκείνοι έχουν περάσει διάφορες ταλαιπωρίες από τους νεοέλληνες που απορρίπτουν κάποιον, επειδή δεν μπορούν να τον κατατάξουν σε ένα είδος!

    Ο Μάνος όμως πέρασε πολλές μεγάλες ταλαιπωρίες και εξευτελισμούς εντελώς μόνος του. Ήταν ανατρεπτικός, δεν έκλεινε το στόμα του, ενοχλούσε. Όταν η «Αυριανή» τον εξευτέλιζε κανείς μα κανείς δεν τον στήριξε, ακριβώς γιατί εκείνη η φυλλάδα πούλαγε 1 000 000 φύλλα! Το bullying που υπέστη ο Μάνος όσο ζούσε, δεν το έχει περάσει κανείς και το πέρασε εντελώς μόνος.

    Αφού του μίκρυναν λοιπόν την ζωή, σήμερα ο Μάνος είναι ένας Άγιος. Αν βλέπει από ψηλά όλο αυτό το «λιβανιστήρι» που του γίνεται πιστεύω πως θα γινόταν έξαλλος. Γιατί εδώ στην Ελλάδα όσο ζεις, όσο αναπνέεις και έχεις άποψη χωρίς να είσαι οπαδός, είσαι απόβλητος. Όταν όμως φύγεις γίνεσαι άγιος, αφού πλέον δεν μπορείς να ενοχλήσεις κανέναν»


    Η κιθάρα είναι σολιστικό όργανο ή όργανο συνοδείας;


    «Η κιθάρα είναι και τα δύο! Ασφαλώς είναι σολιστικό όργανο αφού είναι πολυφωνικό, χωρίς όμως σημαντικό παρελθόν! Δυστυχώς κανείς από τους μεγάλους συνθέτες του παρελθόντος δεν ασχολήθηκε, δεν έγραψε για την κιθάρα! Σήμερα όλοι γράφουν,αλλά δυστυχώς στην εποχή μας, δεν υπάρχουν μεγάλοι συνθέτες! Το πιάνο, το βιολί, το τσέλο, έχουν το Μπετόβεν τον Μπραμς, τον Μότσαρτ τον Σοπέν και η κιθάρα έχει τον Σορ τον Τζουλιάνι και τον Τάρρεγκα! Η σύγκριση και η απόσταση μεταξύ τους είναι τεράστια, πράγμα που καθορίζει και το μέλλον του κάθε οργάνου. Υπάρχει όμως και ένα τεράστιο αλλά! Η κιθάρα μπορεί να μην είναι το σημαντικότερο σολιστικό όργανο, είναι όμως ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ της συνοδείας»


    Οι γονείς έχουν συνειδητοποιήσει την παιδαγωγική αξία της μουσικής;

    «Μερικοί γονείς είναι συνειδητοποιημένοι και καθοδηγούν τα παιδιά τους! Είναι όμως λίγοι. Από τους πολλούς όμως, διαπιστώνω πως αρκετοί έχουν το ένστικτο και καθοδηγούν τα παιδιά προς την μουσική κι ας μην γνωρίζουν ακριβώς την αξία της.»

    Η κρίση – οικονομική, κοινωνική, πολιτική – έχει επηρεάσει και τον χώρο σας; Κι αν ναι με ποιο τρόπο;

    «Δεν νομίζω πως αυτή η κρίση στην Ελλάδα έχει επηρεάσει τον Πολιτισμό της. Ποτέ δεν υπήρχε τέτοια άνθιση στην μουσική και γενικότερα στην τέχνη, από τις μέρες αυτής της κρίσης. Άλλωστε και εδώ και παντού, όλα τα μεγάλα έργα στην τέχνη, δεν γεννήθηκαν σε εποχές ευημερίας! Ίσα ίσα σε εποχές ευημερίας, πιο πιθανόν είναι να υπάρξει παρακμ»

    Μετά τόσα χρόνια αισθάνεστε δικαιωμένος για τις επιλογές σας;

    «Εξαρτάται από πού αναζητεί κανείς δικαίωση για τις επιλογές του. Από τους συναδέλφους μου σίγουρα δεν το περιμένω. Αυτά που κάνω με αυτές τις μεγάλες συναυλίες δεν τους είναι και πολύ αποδεκτά! Αναζήτησα στην μουσική την ποιότητα, αλλά ποιότητα που να μπορεί να φτάνει και να επηρεάζει τον πολύ κόσμο! Η κιθάρα είχε καταντήσει ένα κλειστό και μοναχικό όργανο που θα πρέπει με μεγάλη αφοσίωση να το υπηρετείς, σαν να είσαι παπάς που υπηρετεί τον Θεό!

    Ο Χατζιδάκις έλεγε πως οι κιθαριστές του θυμίζουν «Μέλη Παραθρησκευτικής Οργάνωσης Σατανιστών» και πως θα έπρεπε να συλλαμβάνονται όσοι έχουν μεγάλα …νύχια στο δεξί χέρ. Πολύ πριν το 1984 που έφτιαξα τη πρώτη καθαριστική ορχήστρα, είχα διαπιστώσει πως η κιθάρα σαν σόλο όργανο έχει τελειώσει! Στα ρεσιτάλ κιθάρας πλέον πηγαίνουν μόνο οι φίλοι και οι στενοί συγγενείς αυτού που παίζει. Πίστευα πάντοτε, πως ένα όργανο χωρίς μεγάλο παρελθόν χωρίς μεγάλους συνθέτες, δεν έχει μεγάλο μέλλον.

    Σκεφτείτε πως ελάχιστοι κιθαριστές θα έρθουν στις συναυλίες μας στο Μέγαρο Μουσικής. Μάλλο είναι κάτι που δεν το αντέχουν»


    Ο Β. Μπουντούνης


    Τα επόμενά σας σχέδια;


    «Κανένα απολύτως σχέδιο δεν κάνω όπως σας εξήγησα και πριν! Είναι βέβαια μερικές προγραμματισμένες συναυλίες στην Κύπρο, Κρήτη κλπ. Επίσης ετοιμάζω δύο βιβλία με τα «Άπαντα» για δύο κιθάρες του Μάνου Χατζιδάκι που έχω φτιάξει με τίτλο «Ένα τραγούδι για τον Μάνο» καθώς και άλλα τέσσερα βιβλία με τα «Άπαντα» τα δικά μου, που έχω γράψει για μία και δύο κιθάρες. Τα πιο σημαντικά όμως ,είμαι σίγουρος πως θα έρθουν μόνα, όπως συμβαίνει πάντοτε, χωρίς κανένα σχέδιο»

    Τι θέλετε να πάρουν από αυτές τις δύο συναυλίες οι θεατές – ακροατές;

    «Είναι από εκείνες τις συναυλίες, που ζηλεύω πολύ αυτούς που θα βρίσκονται κάτω από την σκηνή!
    Οι θεατές θα ζήσουν μια μεγάλη γιορτή. Θέλω όλοι να βγουν από την αίθουσα ευτυχισμένοι! Θέλω να φύγουν από την αίθουσα και να πουν πως αυτή ήταν η δυνατότερη συναυλία που έχουν παρακολουθήσει! Θέλω να νοιώσουν περήφανοι που είναι Έλληνες.Δεν είναι όμως μόνο οι θεατές! Με τα παιδιά που δουλέψαμε αυτές τις συναυλίες κάναμε ένα μεγάλο ταξίδι. Θέλω όταν τελειώσει αυτό το ταξίδι, να είναι καλύτεροι μουσικοί, να είναι καλύτεροι άνθρωποι»

    Σαν δάσκαλος ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο άνθρωπο που θα ήθελε να ασχοληθεί με τη κιθάρα και δη τη μουσική;

    «Νοιώθω πολύ άβολα όταν μου ζητούν να δώσω συμβουλή πάνω στη δουλειά μου. Είμαι τελειομανής, εργασιομανής αυτό δεν ταιριάζει σε όλους! Μισώ τους αραχτούς που περνούν την ζωή τους πάνω σε έναν καναπέ, κάνοντας κριτική σε αυτούς που εργάζονται. Πώς να το συμβουλέψεις αυτό σε ένα παιδί που ζει στην εποχή της ευκολίας;

    Από την άλλη, τα νέα παιδιά έχουν εκατομμύρια πληροφορίες, σκουπίδια οι περισσότερες, που θα πρέπει να τις επεξεργαστούν και να μπορούν να κρίνουν τι θα πρέπει να πετάξουν και τι να κρατήσουν. Έχουμε υποχρέωση να τα καθοδηγήσουμε να μάθουν να κρίνουν αλλιώς θα χαθούν μέσα στο Internet.
    H συμβουλή λοιπόν που μου ζητάτε πάει κατ’ ευθείαν στους γονείς και στους δασκάλους! Να μάθουν τα παιδιά τους να κάνουν σωστές επιλογές και να μάθουν να εργάζονται»


    Η Μ. Φαραντούρη

    Tιμές εισιτηρίων
    6 € (φοιτητές, μαθητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ) ● 8,5 € (πολύτεκνοι, 65+) ● 10 € ● 18 € ● 25 € ● 35 € (διακεκριμένη ζώνη)

    Eισιτήρια
    210 7282333, megaron.gr
    και σε όλα τα καταστήματα Public
    Σάββατο και Κυριακή 21 και 22 Απριλίου

    Πολιτισμός