• Αναζήτηση
  • Πώς θα σωθεί η παρτίδα για τον άξονα Πάτρα – Πύργος

    Η επόμενη φάση για την κατασκευή του άξονα Πατρών - Πύργου ξεκίνησε, με την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του φακέλου μεγάλου έργου μετά από μια επίπονη διαδικασία μηνών. Φαίνεται όμως, όπως έχουν ως σήμερα διαμορφωθεί τα δεδομένα στις οκτώ εργολαβίες για τα 75 χλμ. του οδικού άξονα, πως το «παιχνίδι» τώρα ανεβαίνει επίπεδο.

    Κλώντζα Ολγα

    Η επόμενη φάση για την κατασκευή του άξονα Πατρών – Πύργου ξεκίνησε, με την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του φακέλου μεγάλου έργου μετά από μια επίπονη διαδικασία μηνών. Φαίνεται όμως, όπως έχουν ως σήμερα διαμορφωθεί τα δεδομένα στις οκτώ εργολαβίες για τα 75 χλμ. του οδικού άξονα, πως το «παιχνίδι» τώρα ανεβαίνει επίπεδο.

    Η εξασφαλισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ύψους 293 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής από τη μια πλευρά, αλλά και οι πολύ μεγάλες εκπτώσεις που έχουν προσφέρει οι μειοδότες (άνω του 50%) συνθέτουν ένα ενδιαφέρον παζλ. Ενόψει δε του επόμενου βήματος που είναι η κατάθεση των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών, προκειμένου να πέσουν και οι υπογραφές με τους αναδόχους, σύμφωνα με την αγορά, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά.
    Μένει να φανεί ποιος από τους δύο παραπάνω παράγοντες θα καταστεί τελικά ρυθμιστής. Αν και η εξασφάλιση της κοινοτικής χρηματοδότησης θεωρείται από πολλούς πολύ δυνατό χαρτί σε μια άνυδρη περίοδο για τις κατασκευαστικές εταιρείες.   
    Το στάδιο πριν την υπογραφή των συμβάσεων είναι κρίσιμο, καθώς οι προσωρινοί ανάδοχοι μπορούν να συνάψουν συμμαχίες, ισχυροποιώντας τη θέση τους κι ενίοτε σώζοντας την παρτίδα. Διότι στην περίπτωση που κάποιος εκ των προσωρινών αναδόχων δεν καταφέρει να καταθέσει εγγυητική επιστολή, τότε οι υπηρεσίες περνούν στον αμέσως επόμενο μειοδότη.
    Οι αμφιβολίες που έχουν εκφραστεί αφορούν στον Όμιλο Καλογρίτσα που έχει αναδειχθεί μειοδότης στις τέσσερις εκ των οκτώ εργολαβιών, προσφέροντας εκπτώσεις από 50,39% έως και 57,45%.
    Σύμφωνα με ανθρώπους του κατασκευαστικού κλάδου, που περιμένουν εδώ και καιρό την αναθέρμανση μεγάλων έργων, συνομιλίες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με το αρχικό ενδιαφέρον να έχει εκδηλωθεί. Είτε πρόκειται για ενίσχυση μιας κοινοπραξίας, είτε για υπεργολαβία. Σημαντικό αγκάθι, αλλά προφανώς και διαπραγματευτικό χαρτί για οποιαδήποτε συμφωνία, αποτελούν τα υψηλότατα ποσοστά εκπτώσεων.
    Εξάλλου, αυτά έπρεπε να δικαιολογηθούν και στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές που εξέφρασαν εξαρχής τις επιφυλάξεις τους για τις δυνατότητες υλοποίησης του έργου με τόσο υψηλές εκπτώσεις. Ένα ακόμη σημείο τριβής με τους κοινοτικούς αξιωματούχους ήταν και η επιλογή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να «σαλαμοποιήσει» το έργο το 2015, κόβοντας το κομμάτι Πατρών – Πύργου από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.  
    Οι προσωρινοί ανάδοχοι των οκτώ εργολαβιών είναι οι εξής:

    1. Πύργος – Δουναίικα, αρχικού προϋπολογισμού 67,2 εκατ. ευρώ, Κ/Ξ ΤΟΞΟΤΗΣ-ΟΜΑΔΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ με έκπτωση 53,05%

    2. Δουναίικα – Αμαλιάδα, αρχικού προϋπολογισμού 54,5 εκατ. ευρώ, Κ/Ξ ΤΟΞΟΤΗΣ-ΟΜΑΔΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ με έκπτωση 55,32%
    3. Αμαλιάδα – Κυλλήνη, αρχικού προϋπολογισμού 56,16 εκατ. ευρώ, Κ/Ξ ΤΟΞΟΤΗΣ-ΟΜΑΔΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ με έκπτωση 57,45%
    4. Κυλλήνη – Βάρδα, αρχικού προϋπολογισμού 74,01 εκατ. ευρώ, Κ/Ξ ΤΟΞΟΤΗΣ-ΟΜΑΔΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ με έκπτωση 50,39%
    5. Βάρδα – Σαγαίικα, αρχικού προϋπολογισμού 74,37 εκατ. ευρώ, Κ/Ξ ΞΑΝΘΑΚΗΣ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ με έκπτωση 49,90%
    6 Σαγαίικα – Κάτω Αχαΐα, αρχικού προϋπολογισμού 74,39EK€, DG INFRASTRUTTURE με έκπτωση 53,40%
    7. Κάτω Αχαΐα – ΒΙΠΕ Πάτρας, αρχικού προϋπολογισμού 35,79 εκατ. ευρώ,  ΙΝΤΕΡΚΑΤ με έκπτωση 50,99% και
    8. ΒΙΠΕ Πάτρας – Μιντιλόγλι, αρχικού προϋπολογισμού 74,40 εκατ. ευρώ, DG INFRASTRUTTURE με έκπτωση 52,40%
    Κοινωνία