• Αναζήτηση
  • Το αυτονόητο ως κατόρθωμα

    Χρειάστηκε να φθάσουμε στο παρά πέντε για να λυθεί η αγωνία των μαθητών και να μάθουν πότε τελειώνει το σχολικό έτος και πότε αρχίζουν οι Πανελλαδικές.

    Παπαϊωάννου Γιώργος
    Το αυτονόητο ως κατόρθωμα | tovima.gr
    Χρειάστηκε να φθάσουμε στο παρά πέντε για να λυθεί η αγωνία των μαθητών και να μάθουν πότε τελειώνει το σχολικό έτος και πότε αρχίζουν οι Πανελλαδικές. Μόλις δύο μήνες πριν από τις εξετάσεις, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη Μ. Τετάρτη το πρόγραμμα. Πρόκειται ίσως για το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όχι μόνο του πόσο ανοργάνωτη είναι η δημόσια διοίκηση, αλλά και του αντιαναπτυξιακού τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει το εγχώριο πολιτικό σύστημα την Παιδεία.
    Για παράδειγμα, ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, που φιλοδοξεί να μεταρρυθμίσει τη γαλλική οικονομία και να την καταστήσει πρωταγωνιστή στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, δίνει πρωταρχικό ρόλο στην Παιδεία. Συγκεκριμένα, από τα έσοδα ύψους 57 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας που προβλέπονται από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έχει εξαγγείλει, σχεδιάζει να επενδύσει 15 δισ. ευρώ για την εκπαίδευση και 8 δισ. ευρώ για τη στήριξη της επιστήμης και την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας και καινοτομίας.
    Και όλα αυτά με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας της γαλλικής οικονομίας, που με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε αύξηση του ΑΕΠ και των εισοδημάτων και σε μείωση της ανεργίας. Διότι πολύ απλά γνωρίζει ότι ο δρόμος για την ευημερία μιας χώρας περνάει από την Παιδεία.  
    Αντίθετα εμείς εδώ συνεχίζουμε να πορευόμαστε στην κρίση χωρίς σχέδιο για την Παιδεία. Και ό,τι αποσπασματικά ή συντεταγμένα επιχειρήθηκε προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν μακροημέρευσε διότι στα οκτώ χρόνια των μνημονίων έχουμε αλλάξει ισάριθμους υπουργούς Παιδείας (συνυπολογιζομένων και των υπηρεσιακών). Οι τρεις τα τελευταία τρία χρόνια! Και καθένας από αυτούς προωθεί τις δικές του αλλαγές, καταργώντας στην ουσία όσα έκανε ο προηγούμενος, μόνο και μόνο για «να δείξει έργο»… Και αυτό αφορά ακόμη και βασικά, διαχειριστικά ζητήματα.
    Για παράδειγμα, ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης είχε οργανώσει το υπουργείο έτσι ώστε να είναι γνωστό από την αρχή της χρονιάς πότε τελειώνει το σχολικό έτος και πότε αρχίζουν οι εξετάσεις. Ο νυν υπουργός Κώστας Γαβρόγλου κατάφερε να το ακυρώσει και να κρατά σε αγωνία μαθητές και καθηγητές μέχρι την τελευταία στιγμή. Είναι προφανές ότι οι εν λόγω ημερομηνίες πρέπει να είναι γνωστές από την αρχή ώστε να μπορέσουν οι καθηγητές να καλύψουν εγκαίρως την ύλη και οι μαθητές να οργανώσουν τις επαναλήψεις και τα διαβάσματά τους. Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη θεωρούνται εκ των ων ουκ άνευ για να λειτουργήσει το σύστημα.
    Για παράδειγμα, στα προγράμματα International Baccalaureate (IB) οι υποψήφιοι γνωρίζουν τις ημερομηνίες εξέτασής τους προτού καν ξεκινήσει η διετής φοίτησή τους. Εμείς εδώ ακόμη περιμένουμε τον κ. Γαβρόγλου να αποφασίσει. Φυσικά ο υπουργός δεν λειτουργεί αυθαίρετα. Το θεσμικό πλαίσιο του προσφέρει τη δυνατότητα δύο μήνες πριν από τις εξετάσεις να μην έχει οργανώσει το υπουργείο του!
    Και στο τέλος, όταν με το καλό τελειώσουν οι Πανελλαδικές, θα επαίρεται για την «άψογη διεξαγωγή τους». Δυστυχώς αυτό που θεωρείται αυτονόητο σε άλλες χώρες, για εμάς εδώ είναι επιτυχία! Και όσο αυτό δεν αλλάζει, η Παιδεία θα εξακολουθήσει να χρησιμοποιείται για μικροπολιτικούς σκοπούς (αύξηση αριθμού εισακτέων, κατάργηση εξετάσεων κ.λπ.) και ο ρόλος της στη μετεξέλιξη του μοντέλου της ελληνικής οικονομίας σε σύγχρονο και παραγωγικό, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάκαμψη της χώρας, θα συνεχίσει να αγνοείται.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Γνώμες