• Αναζήτηση
  • Εφθασε η «χρυσή εποχή» της web TV

    Ο κόσμος που γνωρίσαμε μέσα από την παλιά τηλεόρασή μας μετακομίζει.

    Βίδος Κοσμάς
    Ο κόσμος που γνωρίσαμε μέσα από την παλιά τηλεόρασή μας μετακομίζει. Βγαίνει από το «χαζοκούτι», όπως ειρωνικά (και με μια δόση τρυφερότητας) αποκαλούσαμε την ηλεκτρική συσκευή που δεσπόζει εδώ και δεκαετίες στα σπίτια μας (πόσοι καταφέραμε να γλιτώσουμε από τη γοητεία της;) και μεταφέρεται στην οθόνη του κομπιούτερ μας, στο tablet μας, στην οθόνη του κινητού μας. Ανανεωμένος και υπερσύγχρονος. Αλλά και όταν συνεχίζει να εκπέμπει μέσα από την παραδοσιακή συσκευή, η τηλεόραση του παρόντος και του μέλλοντός μας δεν είναι σε καμία περίπτωση η τηλεόραση που ξέραμε: Netflix, Hulu, Amazon video και άλλες streaming υπηρεσίες, συνδρομητικές διαδικτυακές πλατφόρμες με πλούσιο πρόγραμμα, έρχονται να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά κανάλια (που και αυτά με διάφορους τρόπους περνούν το προϊόν τους στο Internet) παρέχοντάς μας παραγωγές υψηλού επιπέδου (σίριαλ, ταινίες, ντοκιμαντέρ, talk shows, stand up comedies…) και επιτρέποντάς μας να διαλέξουμε εμείς τι θέλουμε, πότε θέλουμε και πού θέλουμε να το παρακολουθήσουμε.
    Το «φαινόμενο» που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια από το εξωτερικό εξαπλώνεται και στην Ελλάδα. Με τα νέα μεγαθήρια της ψυχαγωγίας να αρχίζουν το ένα μετά το άλλο να ενεργοποιούνται και στη μικρή αγορά μας. Και με το κοινό, το ελληνικό δίπλα στο διεθνές, να περνά ως φαίνεται στη μετά το παράνομο downloading εποχή. Μια εποχή όπου μπορεί να έχει νόμιμη πρόσβαση σε άπειρες ώρες ψυχαγωγικού προγράμματος αγοράζοντάς το, ή μάλλον ενοικιάζοντάς το, σε πολύ λογικές (αυτή τη στιγμή τουλάχιστον) τιμές.

    Μια τεράστια επιτυχία

    Τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά: Tον Ιανουάριο του 2016 το Netflix ανακοίνωσε ότι είχε 74 εκατομμύρια συνδρομητές. Στα τέλη του 2017 το νούμερο ανέβηκε στα 109,25 εκατομμύρια. Στις αρχές του 2018 οι συνδρομητές του έχουν φτάσει τα 117,6 εκατομμύρια! Η επιτυχία χάρη σε πολυδάπανες, υψηλού επιπέδου σειρές, όπως «Stranger things», «Black mirror», «Orange is the new black», «The crown», «Narcos», «Ozark», «Daredevil», «Godless» και πολλές άλλες, ξεπέρασε κάθε προσδοκία, με την εταιρεία να τριπλασιάζει τους τελευταίους μήνες τα κέρδη της. Αυτό που ξεκίνησε το 1997 ως μια πλατφόρμα διαδικτυακής ενοικίασης ταινιών, τώρα κάνει δικές του παραγωγές, οι περισσότερες εκ των οποίων δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις ταινίες των χολιγουντιανών στούντιο.
    Δεν είναι, βεβαίως, μόνο του στην αγορά. Υπάρχει το Hulu των «The handmaid’s tale», «Casual», «The path» και «Future man». Υπάρχει το The CW με τα «Supernatural», «Smallville», «The vampire diaries», «Gossip girl», «The Flash» και «Riverdale». Υπάρχει το Amazon video (διατίθεται και στην Ελλάδα, χωρίς ελληνικούς υπότιτλους όμως ακόμη, στο μεγαλύτερο μέρος του προγράμματός του) των «The man in the high castle», «The marvelous Mrs. Maisel», «Transparent», «Mozart in the jungle», «Patriot»… Υπάρχουν και τα Sling TV, HBO NOW, DirectTV Now, CBS All Access κ.λπ. Πλατφόρμες και δίκτυα που συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι πολλών εκατομμυρίων, όπως φαίνεται από την κινητικότητα των σταρ από εταιρεία σε εταιρεία αλλά και από τα παχυλά συμβόλαια που υπογράφουν. Προσφάτως το Netflix ξεκίνησε πενταετή συνεργασία με τον Ράιαν Μέρφι των επιτυχιών «Nip/Tuck», «Glee», «American Horror Story», «American Crime Story» και «Feud», καταθέτοντας στον λογαριασμό του (λέγεται ότι είναι το πιο ακριβό συμβόλαιο που έχει υπογράψει τηλεοπτικός παραγωγός) 300.000.000 δολάρια!

    Το deal του αιώνα

    Το περασμένο καλοκαίρι η Walt Disney Company ανακοίνωσε ότι από το 2019 θα σταματήσει να προμηθεύει το Netflix με ταινίες δικές της και της Pixar γιατί θα ξεκινήσει δική της υπηρεσία streaming. Λίγο μετά η ιστορική εταιρεία αγόρασε την 20th Century Fox αντί του αστρονομικού ποσού των 52,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων! Η συμφωνία περιλαμβάνει τη χρήση των τηλεοπτικών και των κινηματογραφικών στούντιο της FOX, τα κανάλια FX και National Geographic, το FOX Sport (η Disney είναι ήδη ιδιοκτήτρια του ESPN) καθώς και μεγάλο μερίδιο του Hulu. Με το «deal του αιώνα», όπως χαρακτηρίστηκε η εντυπωσιακή κίνηση, ο «πόλεμος» στον χώρο του θεάματος (και του τηλεοπτικού θεάματος) γίνεται ακόμη πιο σκληρός, καθώς ένας από τους κυριότερους στόχους της Disney ήταν να χτυπηθεί το επικίνδυνο Netflix.

    Η νέα εποχή του YouTube

    Στο μεταξύ, στην ανθηρή αγορά της διαδικτυακής ψυχαγωγίας έχει ενεργοποιηθεί και η Google με τη YouTube TV, μια συνδρομητική υπηρεσία που παρέχει στην αγορά των ΗΠΑ σε αρκετά λογική τιμή (γύρω στα 40 δολάρια τον μήνα) δεκάδες τηλεοπτικά δίκτυα (CBS, ABC, FOX, CNN, NBC κ.ά.) μέσω streaming. Οσο για το παραδοσιακό YouTube, αυτό εξελίσσεται στην απόλυτη «τράπεζα» της παγκόσμιας ψυχαγωγίας καθώς ανατρέχοντας στις «αποθήκες» του μπορείς να παρακολουθήσεις (σχεδόν) τα πάντα, από τις πρώτες ταινίες του βωβού κινηματογράφου μέχρι τα τηλεοπτικά σόου και τα talk shows που προβλήθηκαν μερικά λεπτά πριν. Εντελώς δωρεάν.
    Το παιχνίδι, βεβαίως, δεν αφορά μόνο σίριαλ και ταινίες. Η Google, στο πλαίσιο της ανάπτυξής της, έδωσε ένα δισεκατομμύριο δολάρια για να αγοράσει το Twitch, την υπηρεσία που χρησιμοποιούν οι gamers (μιλάμε για περισσότερους από 45.000.000 χρήστες κάθε μήνα!) για να κάνουν ζωντανή μετάδοση του παιχνιδιού που εκείνη τη στιγμή παίζουν, με σκοπό να εξελίξει και άλλες δυνατότητές της. Το Twitch μπορεί το 2011 που ιδρύθηκε να αφορούσε αποκλειστικά τα παιχνίδια (games), σήμερα όμως μεταδίδει και παραγωγές για μουσική και άλλες τέχνες, talk shows, ακόμη και τηλεοπτικές σειρές.
    Είναι προφανές: όπως αλλάζει ο κόσμος, έτσι αλλάζει και ο τρόπος με τον οποίο αυτός ο μεταλλασσόμενος κόσμος διασκεδάζει. Η οικιακή ψυχαγωγία, ως μια από τις διαχρονικά πιο κερδοφόρες μπίζνες, δεν θα μπορούσε να μείνει στάσιμη, ειδικά την εποχή που η τεχνολογία καλπάζει παρέχοντάς της άπειρες νέες δυνατότητες. Τον καιρό των εντυπωσιακών εξελίξεων το «χαζοκούτι» με τα θαύματα, που τόσες και τόσες γενιές ψυχαγώγησε, δεν παροπλίζεται, δεν χάνει τη δύναμή του, αλλά μετατρέπεται σε κάτι άλλο. Θα μπορούσαμε ακόμη και να πούμε πως κερδίζει το παιχνίδι διά της μεταλλάξεώς του. Και έχουμε, μας λένε, να δούμε πολλά ακόμη μαγικά και απίστευτα να συντελούνται στις οθόνες των τηλεοράσεων, των tablets, των τηλεφώνων μας, που ούτε καν τα φανταζόμαστε. Ισως και μια τηλεόραση χωρίς οθόνη, χωρίς συσκευή, όπου οι προβολές θα γίνονται νοητά, να μην είναι ένα πολύ μακρινό δώρο της επιστήμης.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Media