• Αναζήτηση
  • Συγκρατημένη αισιοδοξία στο λιανεμπόριο

    Συγκρατημένα αισιόδοξα εμφανίζονται τα στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας για το μέλλον του κλάδου το επόμενο διάστημα έχοντας όμως βελτιώσει ελάχιστα τις προβλέψεις τους για το πρώτο εξάμηνο του 2018.

    ΤοΒΗΜΑ Team

    Συγκρατημένα αισιόδοξα εμφανίζονται τα στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας για το μέλλον του κλάδου το επόμενο διάστημα έχοντας όμως βελτιώσει ελάχιστα τις προβλέψεις τους για το πρώτο εξάμηνο του 2018.

    Αν και εκτιμούν ότι θα υπάρξει έστω και μικρή αύξηση των πωλήσεων και μάλιστα για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια εντούτοις επισημαίνουν ότι προβλήματα όπως η αβεβαιότητα αλλά και ο αυξημένος ΦΠΑ καθώς και η χαμηλή κερδοφορία και οι χαμηλές πώλησης παραμένουν επηρεάζοντας σημαντικά βιομηχανίες και λιανεμπόριο.

    Αυτά καταγράφει η 4η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) η οποία βασίζεται στις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Τα αποτελέσματα με βάση τις προσδοκίες των στελεχών για το Α’ εξάμηνο 2018 οριακή αύξηση των πωλήσεων και σαφή βελτίωση του οικονομικού κλίματος.

    Είναι η πρώτη φορά που καταγράφεται πλειοψηφία η οποία να εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστά 34%, έναντι 25% που εκτιμά ότι θα υπάρξει μείωση .Αν και μικρή η αύξηση καθώς μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,2% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2018-Ιούνιος 2018 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2017 αυτό αποτελεί ένα θετικό σημάδι. Πιο αισιόδοξα εμφανίζονται τα στελέχη της βιομηχανίας τροφίμων για την εξέλιξη των πωλήσεων σε σχέση με τα στελέχη του λιανεμπορίου με ποσοστό 43% έναντι 25% αντίστοιχα.

    Όμως όπως επισημαίνουν τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν . Τα εξωγενή προβλήματα είναι στην πρώτη θέση με βασικότερο πρόβλημα την αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) κάτι που αποδίδεται τόσο στις εσωτερικές εξελίξεις στη χώρα, όσο και στις γενικότερες αλλαγές που διέρχεται ο συγκεκριμένος κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα. Ο υψηλός ΦΠΑ συνεχίζει να είναι ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα. Ο ΦΠΑ στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα και εξακολουθεί να έχει σημασία με 46% αν και πέφτει πλέον στην 2η θέση των προβλημάτων. Αντίθετα το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ύφεση καθώς πέφτει στη 3η θέση με μείωση από 59% σε 43% από το β΄ εξάμηνο του 2017 γεγονός που σχετίζεται με την αναμενόμενη σταθεροποίηση της ζήτησης. Η χαμηλή κερδοφορία παραμένει σημαντικό πρόβλημα (38%) που σχετίζεται με την υψηλή τάση των προσφορών, την ακρίβεια του δανεισμού και τον υψηλό ανταγωνισμό. Την πεντάδα των κύριων προβλημάτων συμπληρώνουν οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες (32%) που σχετίζονται με τις νέες κοινωνικές συνθήκες λόγω οικονομικής κρίσης, τα ανταγωνιστικά δίκτυα πωλήσεων, τις συνεχείς προσφορές, τα ψηφιακά μέσα κλπ.

    Πάντως για πρώτη φορά από το 2016 καταγράφεται μία θετική τάση για αποτίμηση στην εξέλιξη της οικονομικής κατάστασης της χώρας το προηγούμενο 6μηνο. Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία σε ποσοστό 40% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη, το 38% ότι χειροτέρεψε και το 22% ότι βελτιώθηκε. Ένα σημαντικό εύρημα είναι ότι καταγράφεται έστω και οριακή θετική τιμή στο συνολική δείκτη οικονομικού κλίματος, η οποία οφείλεται στην βελτίωση των οικονομικών συνθηκών της αγοράς, όσο και στις θετικές προσδοκίες των στελεχών για τις πωλήσεις και τις τιμές. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στις προσδοκίες για ολοκλήρωση των πρόσφατων εξαγορών και συγχωνεύσεων και την έναρξη κεφαλαιοποίησης των επενδύσεων αυτών, αλλά και στην πρόσφατη ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.

    Η έρευνα διεξήχθη τον 15 Ιανουαρίου έως 25 Ιανουαρίου 2018 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 158 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.

    Οικονομία