• Αναζήτηση
  • Σύροι χριστιανοί θύματα εξτρεμιστών μουσουλμάνων

    Το χωριό Μααλούλα της Συρίας έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα και είναι χριστιανικό. Επί χρόνια οι μουσουλμάνοι

    Ζουμπουλάκης Γιάννης
    Το χωριό Μααλούλα της Συρίας έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα και είναι χριστιανικό. Επί χρόνια οι μουσουλμάνοι και οι χριστιανοί του χωριού συνυπήρχαν αρμονικά μιλώντας τα αραμαϊκά, τη γλώσσα που μιλούσε ο Ιησούς Χριστός. Κατά την έναρξη του εμφυλίου πολέμου στη Συρία όμως, το χωριό δέχθηκε βάναυση επίθεση από εξτρεμιστές μουσουλμάνους οι οποίοι έκαψαν τις εκκλησίες, λεηλάτησαν τα αρχαία αντικείμενα που βρίσκονταν στα μοναστήρια, βανδάλισαν τις χριστιανικές εικόνες και πήραν ομήρους μοναχές και παιδιά.

    Αυτό είναι το θέμα του ντοκιμαντέρ «The Last Supper» που γύρισε ο Ιρανός Μοχάμαντ Γκανεφάρντ. Την Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου το «Last Supper» θα κάνει την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, καθώς θα είναι η ταινία έναρξης των «Ημερών του Ιρανικού Κινηματογράφου στην Αθήνα» που διοργανώνεται στην Ταινιοθήκη ως την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου.

    Οι οκτώ ιρανικές ταινίες που θα προβληθούν πραγματεύονται πτυχές της καθημερινής ζωής σε διάφορα μέρη του Ιράν, χώρα που τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε μεγάλη κινηματογραφική δύναμη. Πρόκειται για τις ταινίες «Εδώ χωρίς εμένα» του Μπαχράμ Ταβακολί, «Τόσο απλά» του Σεγέντ Ρεζά Μιρκαριμί, «Πισίνα ζωγραφικής» του Ναζιάρ Μιρί, «Κουράγιο» των Αφσχίν Χασεμί και Μοχσέν Γκαραΐ, «Ενας κύβος ζάχαρης» του Σεγέντ Ρεζά Μιρκαριμί, «Μr Yousef» του Aλί Ραφί και το ντοκιμαντέρ «Τhe Last Supper» που θα ανοίξει το τεραήμερο προβολών παρουσία του σκηνοθέτη.

    Η θεματολογία των ταινιών αυτών καλύπτει ευρεία θεματική γκάμα. Οι ταινίες μιλούν για τον ρόλο της γυναίκας στην ιρανική κοινωνία, για τον πόλεμο και για τη νοητική στέρηση. Μια από αυτές που θα προβληθούν είναι μάλιστα εμπνευσμένη από τον «Γυάλινο κόσμο» του Τενεσί Γουίλιαμς.

    Κανένας από τους προαναφερθέντες σκηνοθέτες δεν είναι γνωστός στην Ελλάδα· ή τουλάχιστον γνωστός όπως είναι ο Τζαφάρ Παναχί, ο Αμπάς Κιαροστάμι, ο Μοχσέν Μαχμαλμπάφ, η Σαμίρα Μαχμαλμπάφ και, φυσικά, το μεγάλο αστέρι των πρόσφατων χρόνων, ο Ασγκάρ Φαραντί.

    Αυτό όμως εντείνει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον, διότι ο ιρανικός κινηματογράφος δεν είναι μόνο αυτοί οι διάσημοι σκηνοθέτες. Τα τελευταία χρόνια η κινηματογραφική παραγωγή στο Ιράν γνωρίζει μεγάλη άνθηση, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, καθώς ετησίως παράγονται περί τις 100-120 ιρανικές ταινίες όλων των ειδών. Για την ακρίβεια, εδώ και περίπου 20 χρόνια το Ιράν βρίσκεται στον ρυθμό μιας άνευ προηγουμένου κινηματογραφικής έκρηξης με ταινίες που μας εκπλήσσουν (την περασμένη εβδομάδα διανεμήθηκε στις αίθουσες η τελευταία ταινία του Μοχαμέντ Ρασούλοφ «Ενας ακέραιος άνθρωπος» που πέρυσι απέσπασε το βραβείο του τμήματος «Ενα Κάποιο Βλέμμα» στις Κάννες).

    Προσκεκλημένος της ιρανικής πρεσβείας στην Αθήνα θα είναι ο Μ. Γκανεφάρντ, σκηνοθέτης του «Last Supper», ο οποίος στο πλαίσιο της τελετής έναρξης θα προλογίσει την προβολή των 8 μ.μ. και μετά το τέλος της ταινίας του θα συνομιλήσει με το κοινό. Και φυσικά, η επιλογή της ταινίας δεν είναι τυχαία. Οπως υπογραμμίζει ο δρ Αλί Μοχάμαντ Χελμί, μορφωτικός σύμβουλος της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν στην Ελλάδα,  «στο Ιράν μάς ενδιαφέρει πολύ η θρησκευτική συνύπαρξη, και είμαστε η μόνη από τις ισλαμικές χώρες που σε πείσμα του εξτρεμισμού δίνουμε έμφαση στον διαθρησκευτικό διάλογο».
    Πληροφορίες για το πρόγραμμα των προβολών: 210 3612.046, 210 3609.695.
    Ωρες προβολής: 6 μ.μ., 8 μ.μ., 10 μ.μ.
    Είσοδος ελεύθερη
    ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
    Ιερά οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, Κεραμεικός 104 35 (μετρό Κεραμεικός).

    HeliosPlus

    Πολιτισμός