• Αναζήτηση
  • Lancia Stratos: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

    Η διαδικασία πιστοποίησης της Lancia Stratos για τη συμμετοχή της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1974, το οποίο και τελικά κατέκτησε, προέβλεπε την κατασκευή 500 μονάδων.

    Κοντογιάννη Αναστασία
    Η διαδικασία πιστοποίησης της Lancia Stratos για τη συμμετοχή της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1974, το οποίο και τελικά κατέκτησε, προέβλεπε την κατασκευή 500 μονάδων. Παρά την αδιαμφισβήτητη αγωνιστική επιτυχία που την ανήγαγε σε θρύλο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, τελικά οι Ιταλοί, εκμεταλλευόμενοι την αλλαγή των κανονισμών του Group 4, αποφάσισαν να κατασκευάσουν ακόμα λιγότερες μονάδες, καθιστώντας έτσι την ανεύρεση ενός αντιτύπου σε καλή κατάσταση, όπως αυτό που δημοπρατήθηκε προσφάτως, εξαιρετικά σπάνια περίπτωση.
    Για την ακρίβεια, η Lancia Stratos HF Stradale, που άλλαξε χέρια στα τέλη Δεκεμβρίου του 2017 για 475.000 δολάρια, αποτελεί σπάνια περίπτωση και για μια σειρά από άλλους λόγους.
    Ο πρώτος είναι ότι, αν και πρόκειται για μία από τις πρώτες που κατασκευάστηκαν, έχοντας αύξοντα αριθμό 44, ευτύχησε μιας ήπιας χρήσης, αλλάζοντας μόνο δύο ιδιοκτήτες κατά τη διάρκεια του βίου της και διατηρώντας ανέπαφη την πλειονότητα των μηχανικών και μη μέρων της. Ετσι, σύμφωνα με το ιστορικό του αυτοκινήτου, το οποίο πέρασε πάνω από 40 χρόνια στην ιταλική χερσόνησο αλλά κατέληξε να δημοπρατηθεί στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, καταχωρισμένο στο Τέξας, ο πρώτος ιδιοκτήτης το ταξινόμησε στη Ρώμη το 1977, διανύοντας μαζί του μόλις 20.000 χλμ.
    Ο δεύτερος, ο οποίος την απέκτησε το 1980, αρκέστηκε σε εξίσου λίγα χρόνια χρήσης, κάνοντας περίπου 50.000 χλμ. έως το 1984, οπότε και η Stratos βρήκε καταφύγιο, προστατευμένη από τη φθορά του χρόνου, σε γκαράζ, όπου και παρέμεινε μέχρι την «ανακάλυψή» της από τον αμερικανό συλλέκτη, ο οποίος την οδήγησε στη δημοπράτησή της με μόλις 71.008 χλμ. στο οδόμετρο. Ο τελευταίος είχε προχωρήσει σε μια προσεκτική διαδικασία συντήρησης και ανακατασκευής ορισμένων μερών το 2017, αντικαθιστώντας τμήματα της ανάρτησης και του συστήματος πέδησης ώστε να είναι πλήρως λειτουργική. Σε κάθε περίπτωση, η Stratos διατηρεί στο ακέραιο το αρχικό αμάξωμα της υπ’ αριθμόν 214, διά χειρός Bertone, ενώ εξίσου ενδεικτικό της πιστότητάς της στην αρχική μορφή της είναι ότι αφενός διατηρεί τις αυθεντικές γυάλινες επιφάνειές της και αφετέρου ότι έχει ξαναβαφτεί μόλις μία φορά – και αυτή στην αρχική, «σωστή» απόχρωση Rosso Arancio Rally. Στη θέση του και, σύμφωνα με τις συστάσεις, καλοσυντηρημένος παραμένει και ο V6 κινητήρας των 190 ίππων o οποίος εξόπλιζε τις Stratos, αφού κάμφθηκαν οι αρχικές αντιρρήσεις του Enzo Ferrari που δεν ήθελε να «παραχωρήσει» στη Lancia τον κινητήρα της Dino.
    Οπως και να έχει με τις προδιαγραφές της, το σίγουρο είναι ότι το συγκεκριμένο αντίτυπο αποτελεί σπάνιο δείγμα ενός εξίσου σπάνιου είδους, το οποίο παρεμπιπτόντως αποτέλεσε την πρώτη συμμετοχή στο WRC που είχε σχεδιαστεί από το μηδέν, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για το πρωτάθλημα και όχι μόνο.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Autohub