• Αναζήτηση
  • Bloomberg: Το προσχέδιο της έκθεσης συμμόρφωσης για την Ελλάδα σύμφωνα με την Κομισιόν

    Στην πιθανότητα επίσπευσης κατά έναν χρόνο, το 2019 αντί του 2020, της εφαρμογής των μέτρων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (μείωση του αφορολόγητου) αναφέρεται η Κομισιόν στη Έκθεση Συμμόρφωσης για την Ελλάδα, που συζητείται σήμερα στο Eurogroup και έχει στην κατοχή του το Bloomberg.

    ΤοΒΗΜΑ Team

    Στην πιθανότητα επίσπευσης κατά έναν χρόνο, το 2019 αντί του 2020, της εφαρμογής των μέτρων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (μείωση του αφορολόγητου) αναφέρεται η Κομισιόν στο προσχέδιο της έκθεσης συμμόρφωσης για την Ελλάδα, που συζητείται σήμερα στο Eurogroup και έχει στην κατοχή του το Bloomberg.

    Συγκεκριμένα, τονίζεται ότι κάτι τέτοιο θα γίνει πράξη στην περίπτωση που το ΔΝΤ και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί κρίνουν τον Μάιο ότι η επίσπευση των μέτρων είναι αναγκαία για την επίτευξη του συμφωνημένου στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019.

    Αν χρειαστεί, η Ελλάδα «θα υιοθετήσει νομοθεσία, σε συμφωνία με τους θεσμούς, για να διασφαλίσει την ακριβή επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, με τρόπο θετικό για την ανάπτυξη», αναφέρεται στο προσχέδιο, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.

    Στο προσχέδιο σημειώνεται ακόμη ότι οι ελληνικές αρχές πρέπει να διασφαλίσουν ότι η έκπτωση του ΦΠΑ στα νησιά που εφαρμόζεται ακόμη θα πρέπει να καταργηθει μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2018 και προστίθεται ότι η Ελλάδα πρέπει να υλοποιήσει συνολικά 88 προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης.

    Ειδική αναφορά γίνεται και στους πλειστηριασμούς, για τους οποίους σημειώνεται ότι οι δανειστές θα παρακολουθούν την πορεία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, όπως αυτοί θα εξελιχθούν στα τέλη Ιανουαρίου και τις αρχές Φεβρουαρίου.

    Επιδείνωση χρέους βλέπει η Κομισιόν ζητά ενίσχυση του μαξιλαριού ασφαλείας

    Επιδείνωση της πορείας του ελληνικού χρέους, σε σχέση με την προβλεπόμενη λίγους μήνες νωρίτερα, προβλέπει ανάλυση της Κομισιόν για τη βιωσιμότητα του χρέους, που συνοδεύει την έκθεση συμμόρφωσης από την Κομισιόν, την οποία έχει στη διάθεσή του το Bloomberg. Ως εκ τούτου θέτει και θέμα αύξησης του «μαξιλαριού ασφαλείας» για τη μεταμνημονιακή περίοδο, υπολογίζοντας στα 17 δισ. ευρώ το ποσό που χρειάζεται για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών για έναν χρόνο μετά το τέλος του προγράμματος.

    Αναφορά γίνεται επίσης και στην αξιολόγηση της Άνοιξης που θα κρίνει εάν θα επιβληθεί έναν χρόνο νωρίτερα, δηλαδή από το 2019, το μειωμένο αφορολόγητο.

    Κλειδί ο διακανονισμός για τη μεταμνημονιακή εποχή

    «Ερώτημα -κλειδί» χαρακτηρίζει το Bloomberg τον διακανονισμό που θα γίνει μεταξύ Ευρώπης και Ελλάδας για την επόμενη ημέρα από την ολοκλήρωση του προγράμματος. Όπως αναφέρει, η χώρα χρωστά τους εταίρους 224 δισ. ευρώ, ποσό που υποστηρίζει την επιθυμία των δανειστών να παρακολουθούν στενά τη χώρα ακόμα και όταν φύγει από την άμεση επιτήρηση.

    Οι εταίροι έχουν δηλώσει πως αν χρειαστεί, θα προσφέρουν περαιτέρω αναδιάρθρωση χρέους σε κάποια από τα πρώτα δάνεια που έδωσαν στη χώρα, όταν αυτή ολοκληρώσει το πρόγραμμα, μια δέσμευση που πιθανότατα θα συνοδεύεται από εκκλήσεις για ακόμα στενότερο έλεγχο, για να εξασφαλιστεί ότι η Ελλάδα δεν παρεκκλίνει από το μεταρρυθμιστικό μονοπάτι.

    Το πώς θα διαμορφωθεί ένας τέτοιος μηχανισμός εποπτείας καθώς και το είδος και η έκταση της ελάφρυνσης του χρέους που θα δεχθεί η Ελλάδα στο τέλος του προγράμματός της αναμένεται να κυριαρχήσουν στις συζητήσεις μεταξύ της χώρας και των πιστωτών τους επόμενους έξι μήνες.

    Χειρότερες οι προβλέψεις για την πορεία του χρέους

    Σύμφωνα με το πρακτορείο, μια ανάλυση βιωσιμότητας χρέους που έγινε από την Κομισιόν πριν τη συνάντηση του EwG της 19ης Ιανουαρίου, και στην οποία είχε πρόσβαση το πρακτορείο, προβλέπει χειρότερη τροχιά για το χρέος της χώρας από αυτή που αναμενόταν πριν από λίγους μήνες.

    Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η αναλογία χρέους προς το ΑΕΠ της Ελλάδας αναμένεται να φτάσει στο 181,1% το 2017, στο 165% το 2020, στο 127,2% το 2030 και στο 96,4% το 2060, προβλέψεις που είναι ελαφρώς πιο πάνω από αυτές της αντίστοιχης έκθεσης του Ιουνίου.

    Στην ανάλυση σημειώνεται επίσης ότι υπάρχει αβεβαιότητα αναφορικά με την ικανότητα της κυβέρνηση να διατηρήσει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα τις επόμενες αρκετές δεκαετίες.

    Αναφέρει επίσης ότι με βάση το βασικό σενάριο οι μεικτές χρηματοδοτικές ανάγκες προβλέπονται για στο 16,7% του ΑΕΠ το 2017 πριν μειωθούν σημαντικά στο 7,5% το 2021. Η σχέση πληρωμών/ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί μετά το 2020 και να φτάσει το 23% το 2055 και να μειωθεί σε 21,9% ως το 2060.

    Όπως σημειώνει το Bloomberg, αυτή η ελαφρά επιδείνωση της πορείας του χρέους αυξάνει την πιθανότητα η τελική ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους στο τέλος του ελληνικού προγράμματος να επιβεβαιώσει την ανάγκη για περαιτέρω αναδιάρθρωση (re-profiling) των δανείων της Ελλάδας, ιδίως αν η οικονομική ανάπτυξη επιβραδυνθεί.

    Ανάγκη ενίσχυσης του μαξιλαριού ασφαλείας

    Στην ανάλυσή της η Κομισιόν επίσης θέτει ερωτήματα σχετικά με το αν το προβλεπόμενο μέγεθος του «μαξιλαριού ασφαλείας» θα πρέπει να επαναξιολογηθεί, καθώς το σχεδιαζόμενο «μαξιλάρι» ύψους 10,2 δισ. ευρώ καλύπτει τις χρηματοδοτικές ανάγκες μόνο για 10 μήνες μετά την έξοδο της χώρας από το πρόγραμμα στήριξης -ένα ποσό που θα μπορούσε να αυξηθεί με μελλοντικές εκδόσεις στις αγορές και πρόοδο στη διαχείριση κεφαλαίων.

    Ένα «μαξιλάρι» 17 δισ. ευρώ θα κάλυπτε χρηματοδοτικές ανάγκες για έναν χρόνο μετά το τέλος του προγράμματος, μαξιλάρι ύψους 20,3 δισ. θα κάλυπτε πλήρως τις χρηματοδοτικές ανάγκες έως το τέλος του 2019, ενώ 30 δισ. ευρώ θα κάλυπταν ανάγκες έως το τέλος του 2020, αναφέρει η Κομισιόν στην έκθεσή της.
    Ανησυχία για τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων

    Σε μια προσπάθεια να πείσει τους πιστωτές της για την προσήλωσή της στη μεταρρύθμιση της οικονομίας της, η ελληνική κυβέρνηση είναι πρόθυμη να φτιάξει τη δική της λίστα μεταρρυθμίσεων που θα προωθήσει μετά το τέλος του προγράμματος στήριξης, με την τεχνική υποστήριξη των δανειστών της, σημειώνει το Bloomberg και συνεχίζει:

    Κάνοντας αυτό, η χώρα στοχεύει να δείξει ότι έχει πρόθεση να παραμείνει στο μονοπάτι των μεταρρυθμίσεων προκειμένου να διαβεβαιώσει τόσο τους πιστωτές όσο και τους επενδυτές ότι δεν θα υπάρξει υπαναχώρηση απ’ ό,τι έχει κάνει μέχρι σήμερα.

    Το πρόβλημα με αυτήν την ιδέα, σύμφωνα με αξιωματούχο της Ε.Ε., είναι ότι δεν θα υπάρχει εξωτερική πίεση στην Ελλάδα να εφαρμόσει συγκεκριμένα μέτρα μέσα σε ένα συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα, όπως συμβαίνει με το υπάρχον πρόγραμμα.

    Οι πιστωτές της χώρας ανησυχούν ότι όταν η χώρα βγει από τη σταθερή επιτήρηση, οι Έλληνες πολιτικοί θα είναι επιρρεπείς να επιστρέψουν σε πολιτικές που οδήγησαν στην «έκρηξη» των δημοσίων οικονομικών το 2009, πρόσθεσε ο Ευρωπαίος αξιωματούχος.

    Η προληπτική γραμμή μια κάποια λύση αλλά…

    Άλλη εναλλακτική για μετά το πρόγραμμα θα ήταν η Ελλάδα να πάρει μια προληπτική πιστωτική γραμμή από το Ταμείο διάσωσης της Ευρωζώνης. Αυτό θα σήμαινε ότι η χώρα θα παραμείνει υπό στενή επιτήρηση από τους πιστωτές της, χωρίς όμως να λάβει επιπλέον δάνεια, σημειώνει το Bloomberg.

    Όμως Ευρωπαίοι αξιωματούχοι λένε πως, αν και θα μπορούσε να υπάρξει ενδιαφέρον από πλευράς Ευρωζώνης για μια τέτοια διευθέτηση, είναι η ελληνική κυβέρνηση που θα έπρεπε πρώτα να ζητήσει μια τέτοια πιστωτική γραμμή, κάτι που δεν φαίνεται πιθανό, καθώς η Αθήνα εξακολουθεί να επιθυμεί διακαώς να απελευθερωθεί από τη σχεδόν οκταετή επιτροπεία.

    Οικονομία